LEGO Marvel Super Heroes 2 - Review: eindelijk weer een LEGO-game

LEGO Marvel Super Heroes 2 – Review 2017-11-15T11:18:06
Het heftige najaar zorgt ervoor dat iedereen op de PU-redactie wegens drukte keuzes moet maken om z’n tijd maximaal efficiënt in te delen. Behalve Wouter, die gaat doodleuk LEGO Marvel Super Heroes 2 spelen…

Ik was wel een beetje toe aan LEGO Marvel Super Heroes 2. Want we hebben het wel steeds over de break van een jaar die Assassin´s Creed heeft genomen, maar ook wat betreft LEGO-games is er het afgelopen 12 maanden erg weinig gebeurd! En met ‘weinig’ bedoel ik dat er geen LEGO-titel gebaseerd op een enorme franchise zoals Lord of the Rings, Batman, Harry Potter, Pirates of the Caribbean, Jurassic World of Star Wars is uitgekomen sinds juni 2016 (hoewel Ninjago natuurlijk ook wel een flinke IP is). In plaats daarvan was Traveller’s Tales meer bezig met LEGO Worlds, wat ook best een ambitieus, Minecraft-achtig project is. Voor mij persoonlijk was dat maar goed ook, want tegen de tijd dat ik LEGO Marvel’s Avengers en LEGO Star Wars: The Force Awakens speelde, begon de guilty pleasure van LEGO-games langzamerhand te veranderen in gewoon guilt. Kon ik niet veel betere dingen doen met m’n tijd? Betere games spelen of gewoon een LEGO-set in elkaar zetten?

LEGO Marvel Super Heroes 2

LEGO Marvel Super Heroes 2 is weer een 'klassieke' LEGO-game

In een standaard LEGO-game beleef je avonturen terwijl je rondhobbelt met verschillende LEGO-poppetjes, al dan niet uit een bekende franchise. Je laat ze puzzeltjes oplossen, maar vooral heel veel LEGO-blokjes kapotslaan waaruit LEGO-noppen verschijnen die je verzamelt om nieuwe poppetjes/voertuigen te kopen of bijvoorbeeld cheats te unlocken. Dit is een van de meest verslavende elementen uit deze game-serie, alleen al door de sprankelende geluidjes die de nopjes maken als ze over de grond rollen en als je ze oppakt. Verder is ook de guitige humor leuk; in sommige games (LEGO Harry Potter, LEGO Lord of the Rings en LEGO Marvel’s Avengers bijvoorbeeld) worden bekende franchises op aandoenlijke wijze op de hak gezet omdat de audio gewoon rechtstreeks overgenomen wordt uit de films, en teksten dus door LEGO-poppetjes uitgesproken worden. Dat heeft al een bijzonder grappig effect, maar er komen ook nog allemaal flauwe slapstick-grapjes bij die het geheel simpelweg ADORBS maken. Voor LEGO Marvel Super Heroes 2 geldt het bovenstaande ook allemaal, behalve dat er een origineel verhaal is geschreven en ingesproken voor deze titel. Die is best grappig verzonnen en vooral bad guy Kang en J Jonah Jameson, die het verhaal tussendoor samenvat, zijn bijzonder hilarisch. Geen audiofiles van films dus, maar de idiote gebeurtenissen in het LEGO-Marvel universum zijn door Traveller’s Tales zelf verzonnen en door voice actors ingesproken.

LEGO Marvel Super Heroes 2 - Kang

LEGO Marvel Super Heroes 2 is vooral groter

LEGO Marvel Super Heroes 2 is, op The LEGO Ninjago Movie Video Game na, de eerste LEGO-titel die niet meer uitkomt voor de vorige generatie consoles. Nou betekent dat niet dat deze game opeens op de Unreal Engine 4 loopt en alle power uit de Xbox One X zuigt, maar qua grootte is ontwikkelaar Traveller’s Tales wel weer een stapje verder gegaan. Er zijn 20 verhaalmissies en 10 bonus levels, waarmee LEGO Marvel Super Heroes 2 sowieso hoog zit vergeleken met voorgaande titels (LEGO Star Wars: The Force Awakens bijvoorbeeld heeft 13 levels en 6 bonus), maar tussen de levels door heb je ook nog regelmatig een taak of quest te vervullen die van varierende boeiendheid zijn. Het unlockable character-aantal is ook weer volledig insane, met zoveel obscure poppetjes dat zelfs de grootste Marvel-nerd waarschijnlijk van een groot deel nog nooit gehoord heeft. Er zit ook genoeg herkenbaars tussen en vooral van een dansende Star-Lord, de schattige Ms Marvel en het haar van Inhumans' Medusa werd ik erg vrolijk. De grootte zit hem echter vooral in de hub-wereld genaamd Chronopolis, wat best een indrukwekkende verzameling van allerlei bekende Marvel-locaties is. Van Nueva York in het jaar 2099 en de Noir-versie van Manhattan, tot aan het onderwater gelegen Lemuria en Sakaar (Planet Hulk); baddie Kang heeft alles samen gegooid in 1 naadloze wereld. Als je van Doctor Strange z’n Sanctum Sanctorum in New York omhoog vliegt naar het in de lucht zwevende Atillan van de Inhumans, dan zou je best wel eens zachtjes ‘wow’ kunnen fluisteren… Ondanks de framedrops dan.

LEGO Marvel Super Heroes 2 - Chronopolis

Help! Ik zit vast in LEGO Marvel Super Heroes 2!

Op technisch vlak is een LEGO-game nog nooit perfect geweest en ook in LEGO Marvel Super Heroes 2 laat Traveller’s Tales steken vallen. De inkakkende framerate is verwaarloosbaar, en aangezien er soms best wel gestoord veel gebeurd op het scherm (al die blokjes, nopjes, soms wel 6 verschillende helden tegelijk met allerlei flashy superkrachten en alles in shiny graphics met betere licht- en schaduweffecten dan je ooit in een LEGO-game gezien hebt), is het niet moeilijk te vergeven. Waar ik minder vergevingsgezind van word is het feit dat ik meerdere keren heb vastgezeten in LEGO Marvel Super Heroes 2. Niet om de gewoonlijke redenen zoals we gewend zijn in een LEGO-game, namelijk om puzzels die niet volgens jouw logica opgelost moeten worden, nee, puur omdat de game me niet verder líet gaan. In een bepaald level in Egypte ging een deur stomweg niet open, zodat ik een checkpoint moest reloaden, die me helemaal terugbracht naar het begin van het level! En ik was al bij het einde! Eerder in de game, tijdens een gevecht tegen Baron Mordo, zat ik al vast omdat de eindbaas niet overging naar een nieuwe fase en ik dus voor eeuwig op ‘m kon blijven schieten. Gelukkig zat in dit geval de checkpoint vlak voor de eindbaas, MAAR TOCH! Het gebeurde me zelfs een derde keer dat een mechaniekje niet getriggerd werd om te doen wat het moest doen, waardoor ik het level opnieuw moest starten. Ik hoef vast niet te zeggen dat dit behoorlijk irritant is.

LEGO Marvel Super Heroes 2 - Guardians

LEGO Marvel Super Heroes 2 heeft meer eindbazen

Over eindbazen gesproken, daar ligt in LEGO Marvel Super Heroes wat meer de nadruk op, met voor elk level minstens één superschurk die je dient te verslaan middels. Nou zijn eindbazen in mijn boekje vooral leuk als ze uitdagend zijn en voor uitdaging moet je geen LEGO-game spelen, dus is het vooral repetitief rammen en/of gokken wat de game van je wil totdat de volgende fase aanbreekt. Op zich is dit soms wel leuk verzonnen en de bad guy-clichés die ze uitkramen zijn soms zó tergend dat je er haast wel om moet lachen.
Een ander nieuw element zijn de co-op gevechten in Battle Arena, wat best leuk voor is voor een paar potjes, maar het gevechtssysteem van LEGO-games is bij lange na niet diep genoeg om dit een lange levensduur te geven. Ik kan het moeilijk een meesterzet noemen en dat geldt eigenlijk voor LEGO Marvel Super Heroes 2 in z’n geheel: ik vond het leuk om weer een LEGO-game te spelen na een break van een jaar en het is een huge titel waar veel lol uit te halen is. Maar helaas zijn er niet enórme schreden gemaakt sinds LEGO Star Wars: The Force Awakens en staan teveel irritaties (ik heb het nog niet gehad over de intens trage animaties aan het einde van elk level, in het bijzonder voor de poppetjes de je unlockt) puur plezier in de weg. Dus ja, in dit drukke najaar zijn er zéker betere dingen om te doen met je tijd, helemaal aangezien je in LEGO Marvel Super Heroes 2 gedwongen kan worden een level opnieuw te moeten starten door een stomme glitch. Puur een kwestie van gebrekkige bug testing. Echt pijnlijk en onvergeeflijk vind ik dat, en het lijkt me ook sterk dat ze al deze dingen (ik had het al drie keer, maar er zijn in principe oneindig veel plekken waar het kan gebeuren) weten te patchen bij de launch, die trouwens vandaag is. Dus geef ik deze LEGO Marvel Super Heroes een van de laagste cijfers die ik ooit aan een LEGO-game heb gegeven. Want dit is niet meer een guilty pleasure zo en dat vind ik erg jammer.

SCORE: 66
Na een jaarlang een break van LEGO-games vond ik het best leuk om LEGO Marvel Super Heroes 2 te spelen. Het is dan ook weer een grotere titel vergeleken met z’n voorgangers, met meer charaters, levels, een paar nieuwe puzzels, een interessantere hub-wereld, meer nadruk op eindbazen en een nieuwe mode genaamd Battle Arena. Helaas zorgen glitches er regelmatig voor dat je gewoon niet verder kan in een level, wat echt onvergeeflijk is, en is er te weinig veranderd aan de LEGO-formule.