Lego Indiana Jones: The Original Adventures

Lego Indiana Jones: The Original Adventures 2013-08-20T15:31:06
Jeroen steekt niet onder stoelen of banken dat hij een zwak heeft voor Lego games. Vooral Lego Star Wars kon hem bekoren, maar hoe beviel het hem om als Indiana Jones door een Lego wereld te avonturieren?

De insteek van Lego Star Wars was simpel: pak een enorm succesvolle filmserie, gooi er een Lego-sausje overheen, voeg wat verzamelaspecten toe en je hebt een heerlijk avontuur. Lego Star Wars onderscheidde zich door het aandoenlijke karakter, de gemakkelijke manier van spelen en natuurlijk het aspect dat je met je Lego Lightsaber Lego-poppetjes kon onthoofden! Lego Indiana Jones is in feite identiek aan Lego Star Wars. Ontwikkelaar Travelers Tales heeft de Indiana Jones filmserie in hetzelfde malletje gegooid en daardoor is de verrassing helaas helemaal weg. Het is dan ook weer knokken en schieten geblazen, terwijl je hier en daar wat puzzels oplost en je je helemaal suf spaart aan de diverse karakteristieke Lego-nopjes. Het werkte voor Star Wars dus waarom niet voor Indiana Jones (of voor Batman die later dit jaar verschijnt) al ligt het zwaartepunt bij Lego Indy wat meer op de puzzels dan op de gevechten.

Geen persoonlijkheid
Lego Indy is op één onderdeel echt de mindere van de Star Wars serie en dat is het gebrek aan kenmerkende tegenstanders. Terwijl je met je zweep door de jungle slingert of door grotten sluipt, zul je voornamelijk generieke krokodillen, spinnen, slangen of andere ‘wezens’ tegen het lijf lopen. Uiteindelijk zul je ook ‘Duitsers’ en inboorlingen te lijf moeten gaan, maar ook die zijn een stuk minder aansprekend dan de Stormtroopers uit Lego Star Wars. Dit gebrek aan persoonlijkheid maakt Lego Indy dan ook een stuk minder leuk om te spelen. Je mist gewoon het toffe gevoel van knokken met je lightsaber terwijl je zij aan zij vecht met de filmhelden, Han Solo, Luke of Obi Wan. Daarnaast ontbreken dus de aansprekende vijanden zoals genoemde Stormtroopers en natuurlijk iemand als Darth Vader.

Lager
Het gebrek aan een eigen gezicht en het ontbreken van kenmerkende personages en vijanden is de voornaamste reden dat ik Lego Indy wat lager inschaal dan Lego Star Wars. Verder is Lego Indy echter een hele degelijke game die wat betreft de spelelementen in feite weinig onderdoet voor de Star Wars serie.

Halen als...
- Je Lego Star Wars helemaal de bom vond.
- Je thuis ook Indiana Jones Lego hebt.
- Je op zoek bent naar een vermakelijk spelletje dat je in co-op kunt spelen.

Lego Indy’s grootste nadeel is het gebrek aan karakteristieke personages, hierdoor voelt het avontuur leeg aan. Ik heb het vermoeden dat Lego Batman, met name door badguys als The Joker en Catwomen, straks meer tot de verbeelding zal spreken.