LEGO Batman 2: DC Super Heroes review

LEGO Batman 2: DC Super Heroes review 2014-05-22T15:03:02
Voor onwetenden staan de ontwikkelingen in LEGO-gameland zo stil als Alan Grant oog in oog met een T-Rex. Wouter, die alleen of met z'n vriendin bijna alle LEGO-titels compleet heeft uitgewoond, weet echter wel beter...

Het had weinig gescheeld of dit was de eerste LEGO-game OOIT die een Gold Award in de wacht zou slepen. Deze review zou eerst dan ook een lijst worden van zo’n beetje alle LEGO-titels en waarom Batman 2 genadeloos de reet kickt van die ondergeschikte bitches.

En veel van die dingen zijn ook gewoon een feit, wat dit een super gelikt, schattig doch cool, flitsend en tegelijkertijd kinderlijk leuk product maakt. Jammer van dat ene, enorme nadeel. We leven in een imperfecte wereld, dames en heren PU-lezers.

Beter dan!
Batman 2 heeft leukere, afwisselendere eindbazen dan een LEGO Harry Potter, een uitgebreidere en grootsere HUB-wereld dan Indiana Jones 2 (die ook nog eens sandbox-stijl te doorkruisen is!) en het verhaal is in al zijn eenvoud grappiger en boeiender dan dat van z’n voorganger. Dat laatste is zeker te danken aan iets dat een nieuw tijdperk in LEGO-gameland inluidt: echte voice-acting, van een even grappig als solide niveau.

In de eerste levels kreeg ik in een toptempo zo’n beetje alle vijanden van Batman op m’n dak, die met behulp van leuke puzzeltjes en licht denkwerk verslagen dienden te worden. Toen had ik al nattigheid moeten voelen, maar ik had het te druk met genieten, helemaal toen Superman in het spel kwam.

De DC superheroes zijn natuurlijk een vierkante karikatuur van hun comic/(teken)film-versies en de dialogen tussen de botte, nukkige Dark Knight en de opgewekte, van zelfvertrouwen blakende Man of Steel, wrijven af en toe op aangename wijze tegen het briljante aan. Helemaal als de naïeve Robin er tussendoor komt, die natuurlijk enorm veel respect heeft voor zijn mentor Bats maar zeker niet immuun is voor de megasterrenstatus van Supes. Wat een uitvinding, die pratende poppekes!

IJdele hoop
De punten voor Batman 2 stapelden zich in mijn hoofd op, als ware het een rinkelende kassa, maar ondertussen spoedde het verhaal zich voort als een speeddatende Flash! Na vijftien levels van variërende lengte en een spetterende finale was het voorbij, wat ik zo tragisch vond dat ik stiekem hoopte op nog een extra verhaallijn. Per slot van rekening bestaan zo’n beetje alle LEGO-games uit meerdere films of seizoenen, dus heel onredelijk was deze hoop niet… wel ijdel.

Na een uur of tien aan heerlijke levels blijft er wel wat content over in het free roaming Gotham City, inclusief eindbazen en massa’s te unlocken characters en voertuigen, waarna (of -voor) de onvermijdelijke tweede playthrough volgt, maar het blijft gevoelsmatig een schrale zooi vergeleken met andere titels gebaseerd op de Deense blokken. Dus krijgt deze review een ander lijstje dan in de eerste instantie mijn bedoeling was, namelijk het volgende:

Star Wars III: 20 levels (+ 40 bonus levels)
Pirates of the Caribbean: 20 levels
Harry Potter Years 5-7: 24 levels
Indiana Jones 2: 25 levels
Batman 2: 15 levels (+ 1 bonus level)

SCORE: 69
Stoer, grappig, snel, dynamisch mét een tot de nok met verrassingen gevulde sandbox Gotham City als hubwereld en sprekende poppetjes die een cute verhaal vertellen. Maar helaas komt al die dikness met een prijs, namelijk een gekortwiekt singleplayer verhaal. Waarom, Traveller’s Tales? WAAROM!?