LawBreakers - Review

LawBreakers - Review 2017-10-19T13:18:08
Tegenwoordig als er een nieuwe teambased heroshooter wordt uitgebracht, wrijven de Overwatch fans alvast in hun handen, want er is er maar één de beste. Toch? Lawbreakers bewijst volgens Tjeerd dat het genre meer is dan één game en Lawbreakers wel degelijk wat heeft toe te voegen.

Tjeerd heeft LawBreakers gespeeld op PC.

Nu noem ik LawBreakers wel een heroshooter, maar de helden zelf zijn weinig memorabel en het komt voornamelijk neer op de speciale kwaliteiten die ieder van hen bezit. Er zijn in totaal negen classes, die allemaal in een bad guy- en een good guy-versie zijn uitgevoerd. Als je positief zou zijn, betekent dat dat er 18 helden zijn, maar als je realistisch bent, hebben we het gewoon over 9 stuks. De afwisseling in de classes is wèl duidelijk; er is merkbaar veel aandacht besteed om veel verschillende speelstijlen te creëren en dat is goed gelukt, want kijk er niet gek van op als er in volle snelheid een Assassin met een mes aan een touw langs je hoofd slingert, achtervolgd door een teleporterende guy met twee pistolen en een chick met een levensgevaarlijke straalmotorlaser onder d’r laarzen. Daarentegen is het typerend dat de helden die een ondersteunende rol hebben, daar niets van terugzien op het scorebord. En als je iets goeds doet, wil je dat ook ergens terugzien, nietwaar?

Lawbreakers

(Nog) weinig content

LawBreakers heeft ook iets geks, namelijk een bubbel in elke map waarin de zwaartekracht is opgeheven en iedereen gewichtsloos door de ruimte zweeft en er andere regels gelden. Zo is de trage Titan in de zwaartekrachtloze bubbel ineens niet meer zo traag, heeft elk schot invloed op de koers die je vliegt, of kan je van een meedogenloze kontschopper plotsklaps in een hulpeloze schietschijf veranderen doordat je zonder brandstof in zonder snelheid of cover rondzweeft. In verder weinig indrukwekkende maps ligt de nadruk op objectives die je samen met je team op moet knappen, en die verschillende modi zijn eigenlijk allemaal varianten op modi die we al kennen van andere games. Zo is er een balmodus waarin je met je team de bal moet veroveren en in het goal van je tegenstander moet afleveren, een modus waarin je een batterij moet jatten en opladen, eentje waarin je een uplink moet jatten om vanuit je basis data te uploaden en een standaard domination modus. Het is niet bijster veel wat LawBreakers te bieden heeft, er is dus een handvol modi en een handvol maps die je willekeurig voor je kiezen zult krijgen. Gelukkig wordt je nog wel beloond met zinnige stats, lootdrops en een in-game currency waarmee je skins kunt kopen (kan ook met echt geld).

LawBreakers 2

Visitekaartje

Het is vooral de heerlijke gameplay dat het visitekaartje van LawBreakers is. Want mensen, wat is deze game snel, wat issie meedogenloos, strak en verslavend. Er zit zoveel vaart en verticaliteit in de maps en de gameplay dat je soms het gevoel hebt alsof je in een achtbaan probeert in een potje te pissen. En juist daarom is het zo heerlijk bevredigend als je een zwikje tegenstanders over de kling kunt jagen met welgerichte precisie, of door knetterlekker net onder de neus van je vijanden de bal in hun goal kan deponeren. Verder bevat LawBreakers een aantal toffe verfrissende mechanics en spelen de speciale krachten van elke held een belangrijke, maar ondersteunende rol, en zijn ze niet leidend, zodat de basis altijd je eigen vlijmscherpe precisie blijft. Want dat blijft toch wel het allerberlangrijkste in LawBreakers: de moeder van skill: hand-oog coördinatie. De importantie van skill is ook terug te zien in de teamplay die je nodig hebt in LawBreakers, want ook al is samenwerken noodzakelijk, toch kun je door uitzonderlijke acties ook in je eentje het verschil maken tegen een team, en dat voelt heerlijk, zeker omdat je wel effe de moeite moet steken om je game te perfectioneren.

Je kunt ook achteruit schieten in LawBreakers

Weinig spelers

Het is daarom jammer dat LawBreakers op andere vlakken vooralsnog de bal laat liggen. Bosskey heeft wel aangegeven dat alle toekomstige DLC gratis zal zijn, maar of de game die tijd krijgt om gamers te overtuigen is nog maar net de vraag, in de periode dat ik de game heb gespeeld waren de spelersaantallen namelijk niet om naar huis te schrijven. Matchmaking duurt lang en ik ben regelmatig dezelfde spelers tegengekomen. Ik wacht vooral op de competitieve modus die de ontwikkelaar al wel heeft aangekondigd, maar nog niet in de game zit. Als die niet snel komt, kan deze game wel eens een heel vroege dood gaan sterven.

SCORE: 75
Het allerbelangrijkste van LawBreakers is de ijzersterke, strakke gameplay die me terugbracht naar het gevoel van de klassieke shooters met een modern jasje. Maar de rest van de game stelt een beetje teleur met inwisselbare personages en maps, weinig opties en modi.