L.A. NOIRE: THE VR CASE FILES - Review

L.A. NOIRE: THE VR CASE FILES - Review 2018-01-25T15:04:12
Als je Florian vorige week had verteld dat een remake van een game uit 2011 een van de beste VR-games tot nu toe zou worden, had hij je voor gek verklaard. Toch is Rockstar erin geslaagd om L.A. Noire op belachelijk goede wijze naar de HTC Vive te brengen.

Dit is een aangepaste review uit PU03, die volgende maand in de winkels ligt!

The VR Case Files is niet de hele game maar bestaat uit zeven uitgebreide missies, met fragmenten uit de game. Het is een soort van best-of, met de tofste momenten uit L.A. Noire, waarin je opnieuw de controle krijgt over detective Cole Phelps, alleen dit keer in first-person.

Bijna eng

L.A. Noire was vooral meesterlijk vanwege de sfeer en de prachtige gezichtsanimaties. De technieken die Rockstar en Team Bondi daarvoor gebruikten waren revolutionair en zo goed uitgewerkt dat je letterlijk kon zien hoe een character zich voelde en of ie aan het liegen was.
Op een beeldscherm was dit al zwaar indrukwekkend, maar in VR, waarbij je mensen letterlijk recht in de ogen kunt kijken, is het bijna eng. Het is bizar hoe echt het eruitziet en mijn brein werd meerdere keren zo hard genept dat ik er zenuwachtig van werd.
Ooit de droom gehad om detective te zijn? L.A. Noire in VR is de ultieme ervaring en bijna een soort misdaad simulator.

Interview

Rennen en rijden

De besturing biedt meerdere opties, waaronder het bekende teleport-systeem, maar er is ook een compleet nieuw systeem, waarin je letterlijk je handen langs je lichaam beweegt om in-game te lopen. Hoe sneller je dit doet, des te sneller je gaat lopen, en je hebt ook nog een sprint knop. Het is een beetje onwennig op het begin, maar het heeft zeker z’n charme om ‘zelf’ te kunnen lopen en helpt bovendien met de illusie dat je je character echt bestuurt en voorkomt tevens misselijkheid.

Lekker vechten

Naast de fantastische ondervragingen van de verschillende personages is de rest van de game ook geweldig omgezet naar VR. Shootouts zijn spannend en werken goed door de motion controllers van de HTC Vive, hand-to-hand combat is super cool in VR en zelfs het rondrijden in de klassieke auto’s in een open wereld is iets waar we al sinds de aankondiging van VR over dromen.
Ik betrapte me er zelfs op me in VR veel beter aan de verkeersregels te houden, omdat het gevaarlijk voelt om de oversized wagens met hoge snelheid over een kruispunt te trappen!

Iedereen dacht dat Rockstar als eerste met een VR ervaring zou komen rond GTA, maar ik ben achteraf enorm blij dat ze dat met L.A. Noire hebben gedaan. Ik had een aardige ervaring verwacht, waarin Rockstar voorzichtig experimenteert met VR, maar in plaats daarvan is het is alsof die zeven jaar oude game speciaal is gemaakt voor VR en zelfs een nieuwe standaard neerzet op dit gebied. Alleen Rockstar kan zoiets flikken, ongekend!