Knack 2 – Review

Knack 2 – Review 2017-10-19T13:35:27
Knack was een best aardige launch game voor de PlayStation 4. Mark Cerny heeft geluisterd naar de feedback van gamers en probeert van Knack 2 een meesterwerkje te maken. Florian checkt of dat is gelukt in zijn Review.

Zoals je ongetwijfeld in de PU hebt gelezen had ik de mogelijkheid om met Mark Cerny himself de game in co-op te spelen op een event in Parijs. Toen viel me al op dat Knack 2 sowieso beter zou gaan worden dan zijn voorganger, maar het was me nog niet duidelijk hoeveel beter en of de variatie die ik zag in de uitgestippelde demo met Mark Cerny wel representatief was voor de hele game. Nu ik Knack 2 helemaal heb uitgespeeld op very hard, is me dat nu wel helemaal duidelijk.

Cerny

Complimentjes

Laat ik maar met de deur in huis vallen, het verhaal is nog steeds niet boeiend. Het verhaal van de eerste Knack was flinterdun en Knack 2 doet het iets beter, maar ik had er meer van verwacht. Vooral ook omdat Mark Cerny en zijn team niemand minder dan Marianne Krawczyk hadden gestrikt voor het verhaal. Zij is bijvoorbeeld verantwoordelijk voor het verhaal in alle God of War games en won zelfs een BAFTA Award voor Best Story and Character met God of War 2.

Logo

Het meest irritant is dat Knack 2 op een kinderachtige manier wordt gepresenteerd. De dialogen zijn heel simpel en cliché en in-game krijg je constant complimentjes van de andere characters, zoals ‘keep it up, Knack’ en ‘nice work, Knack’ als je ook maar iets doet. Ik punch een hek open, Knack krijgt een complimentje. Ik gooi een steen aan de kant, Knack krijgt een complimentje. Ik ros een paar vijanden in elkaar, Knack krijgt een complimentje. Ik maak een enigszins spectaculaire jump in een platform gedeelte, Knack krijgt een complimentje. Het gaat maar door en door, knettergek word je er van!

Braindead

Gelukkig heeft Knack 2 wel een flinke upgrade gekregen als het gaat om de gameplay. Het eerste deel was een soort hack & slash game met een vleugje RPG en platforming, maar in Knack 2 is alles beter in balans. Je bent in Knack 2 veel meer bezig met platform elementen en die zijn over het algemeen goed uitgewerkt met zelfs een paar frisse nieuwe ideeën om je het zo moeilijk mogelijk te maken. Echt heel lastig wordt het nooit, maar het daagt je wel uit om af en toe goed na te denken en je route te bepalen voordat je simpelweg braindead naar het volgende platform springt.

klein

Knack is nog steeds opgebouwd uit verschillende blokjes en wordt steeds groter naarmate je meer van dat soort relics verzamelt, maar het leuke is dat je in Knack 2 met een druk op de knop al die blokjes in 1 keer kunt laten vallen, waardoor je weer een super kleine Knack bent. Dit wordt gebruikt in de platform en puzzel elementen in de game, waarbij je bijvoorbeeld snel onder een laag obstakel moet lopen en daarna weer snel op de knop moet drukken om alle blokjes weer als een magneet naar je toe moet trekken, omdat je alleen met de grote Knack de volgende jump haalt. Het switchen van grote en kleine Knack is heel cool gedaan en ziet er bovendien super spectaculair uit met al die rondvliegende particles.

Crystals

Aan de combat is niet zo heel veel veranderd, maar Knack heeft wel een paar nieuwe moves gekregen. Je hebt een knop voor punch en een knop voor kick, maar daar kan je ook combo’s mee maken en je kunt ze lang indrukken voor een krachtige move. Je kunt aanvallen daarnaast afweren met een schild, maar je kunt projectielen ook terugkaatsen door je block goed te timen en op het laatste moment in te zetten.

Je krijgt daarnaast een soort experience, waardoor je de moves van Knack kan uitbreiden en verbeteren. Het zijn aardig wat opties en ik zou je aanraden om je als eerst te richten op het zo krachtig mogelijk maken van je moves. Daar heb je uiteindelijk het meeste aan, zeker ook omdat Knack volledig recovert nadat hij een aantal seconde niet is geraakt.

Rampage

Een leuke extra is dat je in de levels hier en daar speciale crystals tegenkomt, die je onoverwinnelijk maken voor een tijdje, waardoor je gigantische schade aan kunt richten. Als je zo’n crystal pakt, terwijl Knack al heel groot is geworden, is het feest. Daarnaast zijn er andere crystals te vinden, waarmee Knack speciale krachten krijgt. Zo kan hij bijvoorbeeld staal gebruiken, waardoor hij nog groter en krachtiger wordt.

Eigen route

Een ander leuk detail is dat de route in de levels is gelinkt aan de moeilijkheidsgraad. Zowel easy, medium en hard hebben elk hun eigen route, waarbij je in easy mode bijvoorbeeld lastige platform stukjes kunt overslaan. Alleen de very hard mode heeft geen eigen route, die gebruikt gewoon de route van de hard mode.

Battle

Het ding is alleen dat Knack 2, net als zijn voorganger, veel te gemakkelijk is. Op very hard zijn de gevechten vooral aan het begin van de game aardig pittig, maar zodra je weet wat je bij elke vijand het beste kunt doen, daalt de moeilijkheid aanzienlijk. Ik heb alleen een beetje vastgezeten op stukjes waar er heel veel vijanden tegelijk op je af komen. Ik zou zeggen, speel de game minimaal op hard!

Cheaten

Zeker ook omdat je Knack 2 van begin tot eind in co-op kunt spelen met een vriend of vriendin op de bank! Dit maakt de game zoveel leuker dan in je eentje, waarbij je met z’n tweeën moet platformen en elkaar zelfs een beetje kunt helpen tijdens de battles. Ik raad je sowieso aan om de game lekker in co-op te spelen, maar helaas schaalt de game niet mee met de extra character.

Coop

De hoeveelheid vijanden in de game blijft namelijk gelijk, of je nou in je eentje of met z’n tweeen speelt in co-op. Dat betekent dat de battles zelfs op very hard in co-op mode bijna kinderlijk eenvoudig zijn. Het helpt zoveel dat er een extra Knack rondloopt en meevecht dat het bijna aanvoelt als cheaten. Het was zoveel beter geweest als er meer vijanden zouden komen in co-op mode, of dat ze in ieder geval sterker zouden zijn.

Voor kinderen

Het is duidelijk dat Mark Cerny en zijn team en voor wilde zorgen dat Knack 2 een hele brede doelgroep aanspreekt, maar ik denk dat ze de plank opnieuw een beetje hebben misgeslagen. Prima als je de easy en medium moeilijkheidsgraad iets naar beneden schroeft voor de wat jongere spelers, maar als je een very hard mode aanbiedt, maak het verdorie dan ook heel moeilijk voor de gamers die wel een uitdaging zoeken!

Ze slaan de plank ook een beetje mis als het gaat om verhaal, dialogen en de hele stijl van de game. Het is te kinderachtig opgezet en dan kan je wel zeggen, dat is gedaan om ook de jonge spelers aan te spreken, maar Ratchet & Clank dan? Alle Ratchet & Clank games hebben ook een hele brede doelgroep, maar die game is zo opgezet dat ook daadwerkelijk iedereen er van kan genieten, ongeacht leeftijd. Dat kan ik van Knack 2 helaas niet zeggen.

Bad

De platform elementen zijn dik en orde en de battles zijn okay, Knack is een toffe character met boeiende features door zijn opbouw uit duizenden relics, de graphics zien er strak uit en de omgevingen zijn heerlijk kleurrijk (zeker op de PS4 Pro in 4K/HDR), en de co-op mode is dikke fun met z’n tweeën. Het zijn allemaal top ingrediënten voor een meesterlijke platformer/action adventure game, maar de presentatie, verhaal, dialogen en moeilijkheidsgraad is puur en alleen voor kinderen. Is Knack 2 dus beter dan zijn voorganger? Ja absoluut, maar een meesterwerkje is het nog steeds niet.

SCORE: 78
Ik heb genoten van Knack 2, omdat er simpelweg maar weinig van dit soort 3D platform games uitkomen, zeker die in co-op speelbaar zijn, maar echt fantastisch is het niet. Knack 2 is op alle fronten iets beter dan zijn voorganger en de gameplay is okay, maar de rest er omheen is niet zo boeiend en erg gericht op kinderen.