Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance 

Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance 2012-09-17T12:54:31
Er was een tijd dat Jeroen de Kingdom Hearts-games verslond, maar dat is alweer heel wat jaartjes geleden. De lange heeft de serie een beetje uit het oog verloren. Uit het oog, uit het hart? 
Ooit draaide mijn PlayStation overuren met de discs van Kingdom Hearts, want Square Enix bracht de zoetsappige Disney-werelden in mijn ogen op fenomenale wijze tot leven. Maar tijden veranderen en de meest recente KH-avonturen wisten nergens het niveau van de allereerste games te bereiken. En dus werd ik eigenlijk niet koud of warm toen er een nieuwe Kingdom Hearts-game op mijn bureautje werd gedropt.
 
Betoverd
Al snel na het zien van de eerste beelden van dit 3D-avontuur met de meest verschrikkelijke subtitel ooit, begon het toch een beetje te kriebelen. Al hield ik er tegelijkertijd rekening mee dat ik opnieuw teleurgesteld zou worden door slechte dialogen, matig uitgewerkte combat en andere tenenkrommende gameplay elementen.
 
Maar stapje voor stapje wist de game mij weer een beetje de magie van vroeger te bezorgen. Vooral de graphics zijn weer van ouderwets niveau en dragen heel veel bij aan de sfeer van de game. De verschillende Disney-figuren lijken echt tot leven te komen, iets wat altijd al een sterk punt was van (de vroege delen uit) de Kingdom Hearts-serie.
 
Droomwereld
Ditmaal zitten Sora en Rikku gevangen in een droomwereld die uit twee verschillende ‘realiteiten’ lijkt te bestaan. In feite speel je wisselend met Sora of Rikku (dit heb je deels zelf in de hand) hetzelfde avontuur. De droomwereld waarin jij je bevindt, wordt bedreigd door Dream Eaters die je zult moeten verslaan om de droomwereld uit hun greep te bevrijden. 
 
Tijdens je gevechten word je bijgestaan door zogenaamde Spirits, de vriendelijke versie van de Dream Eaters. Deze Spirits kun je zelf maken of (door speciale AR kaartjes te scannen) verdienen. Ze gaan geheel zelfstandig te werk en je hebt dan ook nauwelijks invloed op de manier waarop ze aanvallen. Wel kun je met ze linken, waardoor je aanvallen een stuk uitgebreider en krachtiger worden.
 
Flowmotion
Afgezien van deze nieuwe toevoeging is er ook iets veranderd aan je aanvalsrepertoire. Naast de normale, de speciale en de magische aanval kun je ditmaal ook gebruik maken van flowmotion, dat je activeert door tegen muren op te springen waarna je de tegenstanders snel en doeltreffend extra schade kunt toebrengen. 
 
Helaas is de cameravoering in de game nog steeds kut met peren waardoor de vele gevechten nogal chaotisch aanvoelen. Button bashen lijkt nog steeds de meeste vruchten af te werpen en tactiek speelt in de aanvallen totaal geen rol.
 
Zure appel
Het blijft vreemd dat de zeer matige cameravoering en de chaotische combat nog steeds niet onderhanden zijn genomen, want het lijkt mij sterk dat Square Enix daar nog nooit op gewezen is. 
Zeker nieuwkomers zullen door deze zure appel heen moeten bijten, willen ze kunnen genieten van dit verder alleraardigste avontuur.
 
Conclusie:
Kingdom Hearts 3D is eindelijk weer eens een game die zich kan meten met de eerste Kingdom Hearts-avonturen. Bereid je echter voor op een onlogisch verhaal en soms frustrerende cameravoering tijdens de vele gevechten.
 

REACTIES (6) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord