Killzone Shadow Fall - Review 

Killzone Shadow Fall - Review 2017-11-08T15:58:49
Natuurlijk zijn wij als Hollanders zo trots als een aap met zeven lullen dat Guerrilla Games met Killzone: Shadow Fall de PlayStation 4-lancering van glans voorziet. Jan speelde de nieuwste Killzone-game binnenstebuiten, en werd weer eens bevestigd in het feit dat de Amsterdamse studio tot de absolute wereldtop behoort.

Als je Killzone: Shadow Fall begint te spelen, zullen je al snel twee dingen opvallen: de graphics zijn fantastisch en de controles strakker dan de strakst gespannen vioolsnaar. Terwijl de current-gen consoles grafisch lopen te kraken en te puffen, heb je tijdens het spelen van Shadow Fall het gevoel op een high-end PC te spelen. Scherpte, belichting en high-res texturen zijn van een ongehoord niveau. En als je dacht dat de gezichtsuitdrukkingen van de personages in Beyond er levensecht uitzagen, dan weet je nu echt niet wat je ziet. Zweetdruppels, rimpels, poriën, ja zelf neushaartjes zijn zichtbaar.

Killzone Shadow Fall

Berlijn, Israël

Nog veel mooier of beter gezegd, indrukwekkender vind ik het contrast dat Guerrilla in het nieuwe universum heeft geschapen.
Killzone: Shadow Fall speelt zich dertig jaar na Killzone 3 af. Op planeet Vekta leven voormalige aartsvijanden Vektans en Helghast in ‘gespannen vrede’; vlak naast elkaar maar gescheiden door een enorme muur.

De Vektans hebben een groot deel van de planeet Helghan vernietigd en miljoenen doden op hun geweten. Een soort intergalactische Verenigde Naties besloot toen dat de overgebleven Helghast zich gedwongen als vluchtelingen op Vekta moesten vestigen, hetgeen schoorvoetend werd geaccepteerd door de Vektans.

Killzone Shadow Fall

Wat volgde is een situatie die doet denken aan het Berlijn tijdens de Koude Oorlog of recenter, de situatie tussen de Palestijnen en Israëliërs op de Westoever. Er is dus sprake van een gewapende vrede, waarbij beide partijen naast elkaar leven maar elkaar voor geen stuiver vertrouwen.

De Helghast zijn in alles duidelijk de onderliggende partij. Zo hebben ze door de economische sancties van de Vektan veel minder resources tot hun beschikking. Waar het Vektan deel baadt in luxe, is de sfeer aan de andere kant van de muur grimmig, armoedig en militaristisch. Mensen slapen in containers, werken massaal in fabrieken en overal vind je wachttorens, hekken en prikkeldraad. Dat laatste niet alleen om de Vektans buiten de houden maar ook om het eigen volk binnen te houden. Want veel Helghast willen proeven van de overdaad en welvaart en proberen naar de andere kant te vluchten. En dat willen beide regimes voorkomen.

Killzone Shadow Fall

Minder zwart-wit

Zoals verwacht, is het bestand tussen beide partijen brozer dan een bejaarde met botontkalking en gebeurt er natuurlijk iets waardoor de vlam letterlijk en figuurlijk in de pan slaat. Ik zal niet verklappen wat, maar het is een van de vele what-the-fuck momenten die de game huisvest. Denk terrorisme. Denk aanslag. Denk ‘wow’.

De nieuwe Killzone is geen run & gun shooter meer waarbij je van shootout naar shootout sprint. Sterker, er zijn levels/ missies/hoofdstukken waarin je helemaal geen gun trekt.

Killzone Shadow Fall

Zo krijg je in een verlaten ruimteschip te maken met (leuke) puzzelelementen die je eerder in God of War zou verwachten. Je wapens gebruik je ook niet als je op een gegeven moment gevangen bent genomen (en door de Helghast bruut gemarteld wordt) en je met de hulp van een geheimzinnige sidekick kunt ontsnappen. Je zult dan minutenlang moeten sneaken om niet opgemerkt te worden.

Daarnaast is Shadow Fall veel meer verhalend dan eerdere Killzone-delen. De ingame tussenfilmpjes zijn likkebaardend en nemen vooral de tijd om de sfeer en het universum om je heen te duiden. Het verhaal is niet direct Nobelprijs materiaal, maar zorgt er wel voor dat de wereld wat minder zwart-wit overkomt dan je in eerste instantie zou denken.

 Killzone Shadow Fall

Eigen aanpak

Natuurlijk zijn er genoeg momenten dat je meer traditionele shooter gameplay krijgt voorgeschoteld, maar ook dan gebeurt dat op spannende manieren, want ook hier is de run & gun gameplay ingewisseld voor wat bedachtzamere gameplay.

Op Easy knal je overal redelijk makkelijk doorheen maar op Normal zul je regelmatig down gaan. Als dat gebeurt, heb je altijd nog de Owl die je kan reviven, maar dat kan hooguit maar een keer of drie; daarna zijn je boosterpacks annex medikits op.

De lay-out van de levels varieert van smal en benauwd tot weids en open, en met name in die laatste omgevingen ben je vrij om te gaan waar je wil en voor een eigen aanpak te kiezen.

Echt stealthy kun je de game niet spelen, wel kun je soms stealthy beginnen, maar vroeg of laat breekt onvermijdelijk de pleuris uit en is het knallen geblazen om je vege lijf te redden.

 Killzone Shadow Fall

Kritiek?

Kleine puntjes van kritiek zijn er ook, maar het zijn slechts kleine vlekjes op het blazoen.
Zo vind ik sommige eindbaasgevechten te makkelijk, breken missies af en toe wel erg abrupt af en kent ook deze game wat minuscule schoonheidsfoutjes. Tevens is de flow soms wat gesegmenteerd en zijn er rare plotgaatjes.
Maar nogmaals, dat zijn slechts details. Voor het leeuwendeel is de singleplayer campagne er eentje om te zoenen, in te lijsten en gewoon meteen na de eindcredits nog een keer te gaan spelen.

 Killzone Shadow Fall

Multiplayer

Natuurlijk kent K: SF een uitgebreide multiplayer waarbij tof is dat dat alle wapens en vaardigheden van de verschillende klassen al van meet af aan unlockt zijn. Uiteraard scoor je nog steeds punten waarmee je attachements kunt unlocken en upgrades voor je wapens kunt vrijspelen om je zo nog meer toe te kunnen leggen op een bepaalde speelstijl. De drie klassen Scout, Support en Assault zijn veelzijdig genoeg en kun je omschrijven als ‘voor ieder wat wils’.

Waar Shadow Fall zichzelf in de singleplayer echt opnieuw uitvindt, volgt de multiplayer wat meer de heersende norm. Toch zijn er flink wat singleplayer elementen terug te vinden in de multiplayer. Zo beschikken de drie klassen aan beide kanten eveneens over een companion drone, alleen nu met een specifieke vaardigheid.

 Killzone Shadow Fall

Oneindige warzones

Belangrijkste levensader van de multiplayer van Shadow Fall zijn de Warzones, wat feitelijk de verzamelnaam is voor alle aanwezige spelmodi. Crux zit ‘m in het feit dat de Warzones in potentie oneindig zijn. Er zijn een aantal ‘standaard’ Warzones aanwezig, maar de community kan naar hartenlust zelf modi maken met de maps en de parameters die Guerrilla aanbiedt.

Ik heb het hier dus niet over een leveleditor, want de maps en de layouts liggen vast, echter, onder welke omstandigheden de Warzones zich laten spelen, is aan de gamers zelf. Zo kun je Assault only, Support only en Scout only modi bedenken of modi met maar één type wapen. Of modi zonder speciale skills. Of modi met enkel een speciale vaardigheid. Of een knifekill only mode. Die keuze is aan jou, en als je zelf geen zin hebt om daar over na te denken, kies je modi die door de community gemaakt zijn of die door Guerrilla Games (die alles monitort) gehighlight worden.

 Killzone Shadow Fall

Totaalpakket

Een launchgame afleveren is één, maar dat Guerrilla heeft aangedurfd om de bekende Killzone-formule flink op te schudden en de gameplay ondersteboven te gooien, is prijzenswaardig.

Dat de singleplayer campagne vervolgens de meest uitgebreide is van alle Killzones is een zeer aangename verrassing. Neem daarbij de robuuste multiplayer waar we - als alle beloften worden waargemaakt - zomaar een jaartje zoet mee kunnen zijn, en je mag spreken van een zeer complete shooter.
Oftewel: dé must-have PS4-titel voor de komende maanden heet Killzone: Shadow Fall. 

Killzone Shadow Fall

Conclusie 

SCORE: 93
Killzone: Shadow Fall is veel meer dan een shooter met mooie graphics. Sterker, Guerrilla redt eigenhandig de PS4-launch en levert tegelijkertijd de beste Killzone ooit. Dat maakt Shadow Fall tot een system-seller én een instant klassieker.
Killzone: Shadow Fall is veel meer dan een shooter met mooie graphics. Sterker, Guerrilla redt eigenhandig de PS4-launch en levert tegelijkertijd de beste Killzone ooit. Dat maakt Shadow Fall tot een system-seller én een instant klassieker.

REACTIES (129) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord