Jurassic World Evolution – Review

Jurassic World Evolution – Review 2018-07-12T13:41:30
Vanaf het moment dat Florian als klein ventje de eerste Jurassic Park film in de bioscoop zag, fantaseerde hij al over een game, waarin hij zelf het ultieme pretpark kon maken. Nu, 25 jaar later wordt die droom eindelijk werkelijkheid!

Jurassic World Evolution wordt gemaakt door Frontier Games, die vooral bekend zijn van de Rollercoaster Tycoon, Zoo Tycoon en Planet Coaster games. De ontwikkelaar heeft dus nogal wat ervaring met dit soort sim-achtige games, al gaat Jurassic World Evolution lang niet zo diep in zijn building mechanics als je zou hopen. Het gaat in Jurassic World Evolution meer om het ontwikkelen van je eigen dino’s.

Balans

Jurassic World Evolution bestaat in totaal uit 5 eilanden, met ieder hun eigen eigenschappen. Het eerste eiland is vrij standaard, maar op de latere eilanden word je lastig gevallen door noodweer en zal je creatief om moeten gaan met de ruimte die je hebt om op te bouwen. Denk niet dat je gigantische oppervlaktes hebt om op los te gaan, want er is eigenlijk maar 1 groot eiland, waarin je flink wat ruimte hebt. De uitdaging zit hem in Jurassic World Evolution dan ook niet per se in het bouwen, maar in het behalen van missies, die je park aantrekkelijker maakt voor bezoekers.

Jurassic1

Je bent eigenlijk de hele tijd een balans aan het zoeken tussen onderzoek in Science, Entertainment en Security, die allemaal invloed hebben op je park. Het is bijvoorbeeld fantastisch om een T-Rex te hebben in je park voor de entertainment van je bezoekers, maar dan moet je security ook top notch zijn om het monster in zijn kooi te houden. Alles dat je doet heeft invloed op elkaar en om een balans te vinden zal je opdrachten uit moeten voeren, de ultieme verslaving in Jurassic World Evolution.

DNA sporen

Je krijgt constant missies van een van de drie NPC’s, die Science, Entertainment en Security vertegenwoordigen. Voor Science moet je bijvoorbeeld onderzoek doen naar DNA van dino’s door je team van diggers de hele wereld over te sturen. Via een wereldmap geef je aan waar onderzoek te doen en met een beetje mazzel vind je dan nieuwe DNA sporen, om een gloednieuwe soort dino te kunnen maken.

Jurassic2

Voor de Entertainment sector zal je bepaalde factoren moeten halen om nieuwe dingen vrij te spelen, bijvoorbeeld een bepaald aantal bezoekers aantrekken om shops en attracties neer te kunnen zetten. Ook Security werkt op die manier, waarbij je aan bepaalde factoren moet voldoen, om nieuwe security, zoals hekken met stroom, vrij te spelen.

Velociraptor

Dat is echter maar een onderdeel van de verslaving in Jurassic World Evolution, want de game houdt je constant bezig. Om verder te komen in de game, en nieuwe eilanden te unlocken, zal je missies moeten doen, die heel variërend zijn. Je wordt zo gepusht om je park steeds groter en uitgebreider te maken en speelt de hele tijd nieuwe content vrij. Die missies beginnen vrij simpel, maar worden al snel behoorlijk pittig, waarbij je af en toe je park compleet moet verbouwen om de missies te halen.

Jurassic3

De Science afdeling wil bijvoorbeeld onderzoek doen naar wat er gebeurt als je een Velociraptor in z’n eentje in een kooi stopt, zonder eten. Een kooi maken met een Velociraptor er in is niet zo moeilijk, maar het beest kalm houden is zo goed als niet te doen. Het is een roofdier en dus zal hij proberen uit te breken en zodra dat gebeurt zijn je bezoekers niet meer veilig. Je moet dus goed nadenken hoe je dit gaat aanpakken, om een soort horror situatie in je park te voorkomen. Dit is slechts een voorbeeld van de missies die je krijgt, de game zit er werkelijk vol mee!

Planteneters

Meesterlijk is daarnaast dat je heel veel vrijheid hebt in het ontwikkelen van dino’s. Je begint met het vinden van DNA, maar kunt daarna verder ontwikkelen, zodat je het DNA kunt beïnvloeden. Zo kan je bijvoorbeeld in plaats van de gene van een kikker, de gene van een vogel gebruiken, om een nieuwe variatie dino te ontwikkelen. Ze krijgen hierdoor ook andere eigenschappen, waardoor het bijvoorbeeld mogelijk wordt een agressieve planteneter te ontwikkelen, die niet samen met andere planteneters in een kooi kan. Onhandig, maar je publiek zal er van smullen.

Het ontwikkelen van je eigen dino’s, met eigenschappen die je zelf hebt onderzocht, is absoluut heel erg tof uitgewerkt in de game. Zelfs dino’s die je als eerste hebt ontdekt, blijven fris en fruitig, omdat je veel later in de game bijvoorbeeld weer iets hebt gevonden om het DNA weer te beïnvloeden, waardoor je toch weer net een andere variant op de wereld kunt zetten. En iedere keer is het dan weer interessant om te zien hoe de dino er niet alleen anders uitziet dan zijn soortgenoten, maar ook compleet anders kan reageren op situaties. Dit blijft leuk, tot ver na het unlocken van het laatste eiland.

Jurassic4

Ook de missies zijn cool en blijven je aansporen om er dieper in te duiken, wat er voor zorgt dat je de hele tijd ‘nog even dit, en nog even dat’ wil blijven doen. Het is verslavend als een malle en ondertussen blijft het eiland waar je je bevindt, ook aandacht van je vragen, want de dino’s moeten bijvoorbeeld constant wat te eten hebben. Jurassic World Evolution grijpt je wat dat betreft bij je strot en dat is exact wat je wil, van een game zoals dit.

Kinderlijk eenvoudig

Een groot nadeel is echter dat de focus in Jurassic World Evolution ligt op het ontwikkelen van dino’s en het doen van opdrachten en niet zozeer op het bouwen van je droom pretpark met diepe building mechanics. Ja, je kunt zelf kiezen waar er wat komt te staan, maar de mogelijkheden zijn allemaal vrij standaard en kinderlijk eenvoudig. Daar komt nog eens bij dat je bij elk eiland eigenlijk opnieuw moet beginnen, ook met je budget, en de helft van het park al is ingevuld door de game zelf. Ja, je zou alles kunnen platgooien en werkelijk opnieuw kunnen beginnen met je eigen layout, maar daar heb je op het begin helemaal geen knaken voor. Het is ook te simpel om een eiland winstgevend te maken. Zorg dat je stroom hebt en een kooi met wat simpele dino’s en de bezoekers komen er vanzelf met z’n duizenden tegelijk op af. Hierdoor kan je focussen op de missies in de game, maar wat meer diepgang in het bouwen had ook de Sim City-achtige fanboy gamer kunnen aanspreken.

Jurassic5

De vrijheid en de diepgang in het bouwen van je eigen pretpark valt dus erg tegen en zal voor een hoop gamers als karig worden ervaren, als je er blind vanuit gaat dat je hier een Zoo Tycoon game krijgt, met dino’s in de hoofdrol. Aan de andere kant valt er een hoop lol te beleven met het ontwikkelen van de dino’s zelf en het volgen van de missies, dus vermakelijk is het zonder meer. Tijdens het spelen bleef ik denken hoe er meer in de game had gezeten als ik meer vrijheid zou hebben in het bouwen en er meer uitdaging in zou zitten, maar vervolgens kan ik niet ophouden met spelen, omdat er constant wel wat te doen is om je dino’s tevreden te houden. Dit is misschien wel de leukste Jurassic Park game tot nu toe, maar briljant is het helaas nog niet.

MSI FPS Index Jurassic World Evolution

SCORE: 75
Er valt een hoop lol te beleven aan het ontwikkelen van de dino’s en ze vervolgens tevreden te houden in je park, maar er zit te weinig diepgang in de building mechanics. Het is absoluut vermakelijk en de missies werken verslavend, maar de hele opzet van Jurassic World Evolution is te simplistisch voor een echte sim game.