Jurassic World Alive - Review

Jurassic World Alive - Review 2018-06-07T13:37:56
Als iemand je Pokémon Go belooft met dinosaurussen, dan hoef je geen twee keer na te denken om de app te downloaden. Dat het allemaal deel uitmaakt van de gigantosaurische marketingmachine achter de nieuwe Jurassic World-film, dat kan Laura niet schelen. Is Jurassic World Alive de app die we de hele zomer gaan spelen?

In afwachting van het Rollercoaster Tycoon-achtige Jurassic World Evolution en de film Jurassic World: Fallen Kingdom is het fijn om alvast in de dino’s te duiken. Wat voor soorten zijn er ook alweer nog meer naast die koddige brachiosaurussen? Dat zal je in Jurassic World Alive leren, al meteen als je je eerste velociraptor weet te vangen en je door de lijst van te vangen dino´s scrollt. Dat vangen doe je overigens niet op de meest vriendelijke manier. Waar je een pokémon in Pokémon GO vriendelijk in een bal vangt, moet je de dino’s bestoken met verdovingspijlen om ze voor je te laten vechten.

jurassic world alive

Jurassic World Alive van Universal en Ludia

Jurassic World Alive is geen game van Niantic, maar van Universal in combinatie met ontwikkelaar Ludia (bekend van Jurassic Park Builder en TMNT Legends). Gezien het feit dat de game werkt met een Google Maps-achtige kaart, lijkt het op het eerste gezicht gewoon exact op Ingres of Pokémon GO. Je start namelijk net als in die apps met een landkaart van je omgeving, waarop je her en der dino’s ziet rondwandelen. Sommige van die beesten zijn dichtbij genoeg om je drone heen te sturen, voor anderen zal je even moeten lopen. Er zijn er ook doosjes op de kaart; dat zijn supply drops met daarin spullen om je dinosaurusjacht wat makkelijker te maken.

Maar goed, nadat Claire Dearing (in de film gespeeld door Bryce Dallas Howard) je op ietwat irritante wijze met een heleboel dialoog vertelt hoe je te werk moet gaan, ga je je eerste dinosaurus vangen. Sommige prehistorische beesten laten zich in één keer in de val lokken, maar van anderen kun je slechts een deel meenemen. Dat is geheel afhankelijk van hoe goed je presteert, dus als je het niet goed genoeg doet dan moet je dat DNA later aanvullen met nog meer DNA-monsters om een volledige dino te krijgen. Heb je eenmaal diverse dino’s bij elkaar verzameld, dan kun je DNA’s samenbrengen om nieuwe soorten te maken. Je vangt de dino dus niet echt, je neemt alleen DNA-monsters mee door met je drone boven ze te vliegen en pijlen op ze te schieten. Je krijgt hier trouwens een x aantal seconden voor, dus moet je de afweging maken of je snel en slordig afvuurt of langzaam en met beleid.

Jurassic World Alive

Het nadeel is wel dat je genoeg batterijduur moet hebben om je drone te gebruiken, en dat kan je aanvullen met supply drops of, jawel, door micrtransactions, natuurlijk! Zelfs als er een T-Rex bij je in de woonkamer loopt, dan kun je hem zonder drone niet beschieten, dus als je batterij leeg is  heb je pech. Iets dat voor de ongeduldige mensen die liever niet van microtransacties gebruikmaken een crime is. Blijf dus vooral uitkijken naar die doosjes onderweg, want daardoor kun je weer op jacht.

Verder vind je in deze app een plek voor incubators, een soort loot boxes waar bijvoorbeeld cash in zit, of nieuwe dartpijlen. Maar nog beter: je krijgt er ook een dinosaurus mee. Zo had ik na het vangen van mijn eerste dino al meteen een tweede verdient via die incubator. Soms kun je die incubators gratis krijgen als je de game lang genoeg gespeeld hebt om weer in-game geld te hebben, maar je kunt voor 5,49 euro ook 500 cash kopen. Ja, deze gratis game zit vol met microtransacties, die je, net als in Pokémon GO, niet per se nodig hebt als je het spel gewoon veel speelt.

jurassic world alive

Snelle vleeseters in Jurassic World Alive

Dat pijlen schieten is nog best ingewikkeld, want hoe sneller de dinosaurus, hoe meer moeite het kost. Je moet namelijk met je vinger op het scherm vegen om zo de camera op de juiste positie te houden. Laat je los, dan schiet hij een pijl af op het nietsvermoedende dier. Een stegosaurus is bijvoorbeeld best traag, maar de op twee poten lopende vleeseters zijn vaak aanzienlijk lastiger om aan te vallen. Toch is het wel de moeite waard om een volledige dinosaurus bij elkaar te sparen, want je kunt die vervolgens door augmented reality in je woonkamer zetten, bijvoorbeeld naast een kat die zich van geen gevaar bewust is...

jurassic world alive

Heb je genoeg dino’s bij elkaar gespaard (vijf om precies te zijn), dan gaat het spel pas echt los, want dan kun je de dinosaurussen met elkaar laten vechten. Het is een real-time PvP battle modus waarbij je voor het eerst echt met andere spelers in aanraking komt. Jurassic World Alive is in vergelijking met Pokémon Go namelijk iets meer een solo aangelegenheid: je hebt eigenlijk niet heel erg andere spelers nodig om verder te komen.

In die battle modus gaan dinosaurussen ineens met elkaar op de klauw, want nadat je je 'team' hebt gekozen, komen de dino’s recht tegenover elkaar te staan en kies je steeds snel een move om op de andere prehistorische schoonheid los te laten. Je kunt in deze modus dinosaurussen laten vechten die elkaar waarschijnlijk in geen miljoen jaar in het echt hadden aangevallen en sowieso voelt die battlemodus ergens een beetje vreemd in een game waarin het draait om het verzamelen van samples en het manipuleren van DNA.

jurassic world alive

Looking good

Jurassic World Alive ziet het er wel heel erg goed uit. De animaties van de dino's zijn behoorlijk overtuigend en de prehistorische dieren zien er vooral zeer mooi uit alsl ze in een jungle-achtige omgeving elkaar te lijf gaan. De app komt sowieso zeer verzorgd over en weet het Jurassic World-gevoel prima over te brengen door de muziek, de algehele kwaliteit van de app en de verscheidenheid aan vreemde dinosauriërs.

Ik zie het niet snel gebeuren dat mensen die nu nog steeds Pokémon GO spelen, snel zullen overstappen op Jurassic World Evolve. Of je moet net zo hard fan zijn van dino's als van Pokémon. Maar de Pokémon zijn net even wat aantrekkelijker en hebben een grotere wereldwijde aanhang. Aan de andere kant is Jurassic World Evolve waarschijnlijk juist wel een toffe game om voor het eerst met dit enigszins nieuwe genre games in contact te komen. Het is overduidelijk een kopie van Pokémon GO: het doet niet veel dingen nieuw, maar past wel een paar dingen aan waardoor je het makkelijker alleen kunt spelen.

jurassic world alive

SCORE: 70
Jurassic World Alive is een exacte kopie van Pokémon Go, met hier en daar wat aanpassingen waardoor je bijvoorbeeld niet per se de deur uit hoeft omdat je met je drone een heel eind komt. Hoewel ze zeer vermakelijk zijn, is de context van de gevechten niet helemaal duidelijk, maar het is toch heel tof om die prehistorische griezels het tegen elkaar te zien opnemen in deze sfeervolle app.