inFamous: First Light – Review

inFamous: First Light – Review 2014-08-27T13:41:52
Florian en Wouter waren niet bijzonder onder de indruk van inFamous: Second Son. Een fantastisch DLC avontuur kan daar wat Florian betreft nog wel wat aan veranderen en hij checkt of Sucker Punch met First Light het licht heeft gezien.

inFamous: Second Son was een redelijke toffe game, maar het was helaas niet de absolute system seller waar ik en velen met mij op hoopten. Ik heb de game met plezier gespeeld, maar meer omdat het nou eenmaal cool is om overpowered door een stad te knallen en een pad van destructie achter te laten. Het verhaal was namelijk niet zo boeiend en ik stond dan ook niet echt te springen om meer te weten te komen van Fetch, de hoofdrolspeelster in de stand-alone DLC.

First1

Puber emo

Abigail Walker, oftewel Fetch, is het meisje waar Delsin Rowe zijn neon powers van krijgt. In Second Son wordt echter niet echt uitgelegd hoe het precies zit met deze chick en waar ze haar powers vandaan heeft. In First Light krijg je daar door middel van flashbacks antwoord op. Het einde van First Light sluit perfect aan op het begin van Second Son en speelt zich dan ook af voordat Fetch en Delsin elkaar ontmoeten.

In First Light is Fetch ook al gevangen genomen door de DUP, maar door flashbacks speel je juist wat er zich daarvoor heeft afgespeeld. Blijkbaar was Fetch een zwaar verslaafde junk die door hulp van haar broer weet af te kicken. Ze leven op straat en moeten ongure dingen doen om aan geld te komen, maar broerlief wil het rechte pad op. Daarvoor moeten ze nog 1 keer een klusje doen, maar uiteraard gaat het fout. Je broer wordt ontvoerd en Fetch probeert er achter te komen waar hij zit.

First2

Het verhaal is flinterdun, de broer is een soort halve gare, je ziet van mijlenver aankomen waar het verhaal naartoe gaat en Fetch zelf… OMG. Kijk, Delsin Rowe was nog een beetje een coole rebelse dude die overal schijt aan heeft, maar Fetch is een soort puberend gothic-emo tienermeisje die in de knoop zit met haarzelf en ook nog eens een bijna enge liefde voor haar lelijke broer heeft. Het is allemaal zo ontzettend niet boeiend!

Sjeezen

Voor het verhaal hoef je de game niet te spelen, maar de gameplay is gelukkig nog steeds prima in orde. Fetch kan door haar neon powers vette moves uithalen, waaronder een paar nieuwe. Zo kan ze door de neon heel hard rennen, maar nu zijn er zelfs een soort ringen waar je doorheen kan rennen of vliegen, waardoor je nog veel harder gaat. Super cool om als een malle door Seattle te sjeezen!

First3

In First Light heb je de beschikking tot de helft van de wereld in Second Son. Dat is op zich groot genoeg, helemaal omdat de story mode een uurtje of 3 duurt. De main en side missions werken exact hetzelfde als in Second Son en zijn zelfs in de hard mode veel te gemakkelijk. Je unlockt onderweg de ene na de andere upgrade voor je moves, maar echt een groot verschil maakt het allemaal niet. Het is vermakelijk, maar echt fantastisch wordt het nooit.

Battle Arena

Tot zover heeft First Light geen verrassingen, maar er zit wel een compleet nieuwe Battle Arena in de game, waar je een flink blik whoop ass open kunt trekken. In de arena moet je waves van vijanden verslaan en soms moet je ondertussen mensen redden. Dat klinkt allemaal heel standaard en dat is het ook. Het leipe is dat deze mode wel uitdaging biedt, want om een echt goede score neer te zetten moet je al je skills uit de kast trekken! De moeilijkheidsgraad ligt vele malen hoger dan in de story mode en dat is helemaal top.

First4

Voor 15 euro geeft inFamous: First Light je een leuke avond, laat dat duidelijk zijn. Toch heeft deze DLC nog steeds hetzelfde probleem als Second Son. Het is gewoon niet zo boeiend allemaal en dat is zo zonde. De serie heeft nog steeds ontzettend veel potentie, maar het komt er ook in First Light niet echt uit. De Battle Arena is leuk bedacht en geeft je wat extra uurtjes gameplay naast de story mode, maar na een avondje spelen ben je er wel weer klaar mee.

SCORE: 72
Helaas, First Light brengt inFamous niet naar een hoger niveau, maar het is allemaal best vermakelijk. Het verhaal en de personages mogen dan niet al te spannend zijn, maar de gameplay in de Battle Arena maakt een hoop goed.