Inazuma Eleven Strikers Review

Inazuma Eleven Strikers Review 2012-12-19T15:18:00
FIFA versus PES. Jurjen hoort de discussies al jaren aan, maar heeft zich er nog nooit in gemengd. Tot dit moment. Want volgens hem is Inazuma Eleven Strikers veel interessanter dan al die realistische voetbalshit. Gelukkig geeft hij ook grif toe weinig verstand van voetbalspellen te hebben.

Altijd leuk, een spel opstarten waar je nog niet zoveel van weet. Meteen een scherm vol opties. Waar zullen we eens mee beginnen? Ik begin met Exhibition. Een voetbalwedstrijd. Dat is tenslotte waar de anime-, manga- en gameserie Inazuma om draait: voetbal.

Dribblen

Elk jaar lullen JJ en Maarten over welk voetbalspel beter is: FIFA of PES. In plaats van al dat domme gelul zouden ze beter eens Inazuma Strikers kunnen spelen. Want al na het eerste potje is het mij duidelijk: dit is veel interessanter dan al die zogenaamd ‘realistische’ voetbalshit.

Water en vuur

Ik ren op het doel af, schud met de afstandsbediening om een verdediger met een wervelwind te passeren, en hou vervolgens de B-knop ingedrukt om een superschot op te laden. In de buurt van de goal laat ik los. Een animatie toont hoe mijn spits de bal met de kracht van een vuurdraak lanceert. Helaas activeert de keeper een muur van water om de bal te stoppen. Water is namelijk sterker dan vuur.

beast fang

Door de snelle wisselingen tussen doorlopende actie en uitbundig geanimeerde supermoves, doet het voetballen van Inazuma denken aan het vechten in een Dragon Ball Z-spel. Los van al die supermoves zijn er overigens ook wel kleinere trucjes en normale doelpunten mogelijk in dit voetbalspel, wat buiten de supermoves om zo ongeveer als FIFA wordt bestuurd.

RPG-elementen

Na een potje of tien tegen de computer meen ik de strategische voetbalgevechten wel een beetje in de vingers te hebben, en wil ik aan de verhalende RPG-stand beginnen. Alleen: die is er niet. Tot nu toe zijn er twee Inazuma-spellen in Nederland verschenen, beide voor de Nintendo DS. En in beide beleef je een uitgebreid, Pokémon-achtig RPG-avontuur, waar de voetbalmatches een onderdeel van zijn. Maar in dit Wii-debuut van Inazuma ontbreekt dus zoiets.

In plaats daarvan kun je in de Career-stand door het spelen van wedstrijden en (lullige) minigames ervaringspunten verdienen om spelers te verbeteren en nieuwe spelers te kopen. Je kunt spelenderwijs ook de band tussen bepaalde spelers versterken voor toegang tot co-op moves, verreweg de krachtigste acties in het spel. Er zijn dus wel wat RPG-elementen om je wat langer bezig te houden, maar van een werkelijke RPG is geen sprake.

dribblen

Menselijke tegenstanders

Dan nog maar eens een paar potjes voetballen op de best mogelijke manier: tegen menselijke tegenstanders. Helaas zijn JJ en Maarten na één blik op een met pinguïns gevuld scherm direct vertrokken (‘we moeten, eh, nog even iets belangrijks doen’). Gelukkig zijn er op de [N] Gamer-redactie altijd wel wat ruimer denkende mensen voor een dergelijk fantasiespel te ronselen.

We spelen met een tegen een, twee tegen twee, vier tegen de computer, en proberen ook de ondersteunende acties die je in de rol van coach of trainer aan je team kunt geven. Er wordt hartstochtelijk gevloekt en gelachen. Hier zou je de game eigenlijk voor moeten kopen, voor die multiplayermogelijkheden. Toch gaan die uitgebreide animaties van supermoves en cheape doelpunten na zo’n twintig potjes ook wel vervelen. Twee potjes later gaat het gebrek aan diepgang en finesse irriteren. Ik vind het lastig om toe te geven, maar misschien is FIFA of PES op de lange termijn toch wel leuker.

SCORE: 61
Het voetballen met supermoves is best leuk, voor een avond of twee. Fans van de tekenfilmserie zullen blij zijn met de overdaad aan bekende gezichten, acties, shirts en vrijspeelbare bonussen. Jammer dat er geen verhalende RPG-stand is toegevoegd