Ico / Shadow of the Colossus Collection

Ico / Shadow of the Colossus Collection 2012-09-17T13:01:22
Er zijn maar weinig games die Jeroen emotioneren, maar wij weten nog heel goed (niet verder vertellen) dat hij destijds bij het spelen van Ico en Shadow of The Colossus moeite had de waterlanders in bedwang te houden. Natuurlijk heb ik deze keer mijn tranen in kunnen houden tijdens het spelen van deze klassiekers, ik weet immers hoe beide games verlopen, maar voor mij als veteraan was het wel een heerlijk gevoel om weer terug te keren naar de werelden van Ico en Shadow of the Colossus.

Oldskool
Het zou zomaar kunnen dat je, wanneer je bent opgegroeid met de PS3 en Xbox 360, deze twee juweeltjes gemist hebt. Ico stamt namelijk al uit 2002, en ook Shadow of the Colossus is al meer dan vijf jaar oud. Daarbij worden beide games beschouwd als fijnproevers materiaal, dus misschien durfde je het destijds niet aan. Welnu, je krijgt een nieuwe kans om in de wereld van Ico en SotC te duiken, en ditmaal in HD.

Sony heeft de game een nieuw likje verf gegeven waardoor alles er haarscherp uitziet en voor iedereen met een 3D-tv bestaat er zelfs de mogelijkheid om de boel in stereoscopisch 3D te spelen. Men heeft de gehele game verder intact gelaten, dus het is weer ouderwets genieten van het avontuur met Yorda in Ico en de zoektocht naar Colossi in SotC.

Zakdoeken
Vermoedelijk is het voor velen wel weer even wennen aan de oldskool feel van de controls. Dat merkte ik vooral toen ik het kereltje in SotC de eerste Colossus op wilde sturen. Het klauteren verliep dramatisch en ik dacht gelijk aan het gemak waarmee ik met Drake in Uncharted diverse gebouwen beklom, of de vanzelfsprekendheid waarmee ik met Ezio over de daken sprintte. Tja, het is toch een beetje teruggaan in de tijd. Ergens op klimmen vraagt om extra, tegenwoordige nutteloze, drukken op dezelfde knop. Een aanval, in dit geval in SotC, vergt ook weer twee drukken op de knop. Niets gaat ‘als vanzelf’; je moet weer leren spelen en vooral vergeten wat die andere, modernere, games momenteel doen.

Kun je je daarbij neerleggen dan liggen er twee schitterende avonturen op je te wachten die bol staan van de thematiek en emotie. Games die je laten voelen, die je raken in je hart. Iets wat bij de modernere spellen zelden meer voorkomt. Haal die zakdoeken voor de zekerheid toch maar even uit de kast.

Conclusie Jeroen:
Twee van de fraaiste games ooit gemaakt, samen op één schijfje! Het kan haast niet mooier. Toch wel, want het is in HD en ziet er dus haarscherp uit. Sowieso verplichte kost voor iedereen die deze games nooit gespeeld heeft!