Halo 4 Review 

Halo 4 Review 2012-12-19T15:32:51
In jouw moeders ogen ben je veel mooier dan je daadwerkelijk bent. Jouw moeder is in jouw vaders ogen een stuk lekkerder dan in die van jou. Soms kan een ander perspectief een positief effect hebben op iets. Wouter hoopt dat die van 343 Industries dat ook op Halo heeft.

Let op: dit is niet de hele review! Check de gehele tekst in PU12.

Over perspectief gesproken: soms is dit ook afhankelijk van afstand. In Halo 4 is dat in ieder geval zeker het geval.

Als je de Campaign opstart dan mag je genieten van een filmpje dat nieuwe standaarden vastlegt wat betreft scherpheid en de kwaliteit van performance capturing. Het is echt Zemeckis- (Beowulf, A Christmas Carol) en bijna Luminous Engine-niveau, zo oogexploderend mooi. Maar dan springen we een paar missies en een paar uur verder in de tijd: Ik sta achter een Pelican en ik zoom in op de polygonen die de metalen achterkant van het scifi vliegtuig moeten voorstellen. Wat ik aanschouw is dusdanig blokkerig en onscherp dat het doet denken aan iets wat Tetris zou kunnen uitkotsen. Een indirecte belediging voor de tijd waarin we leven, een directe belediging aan het adres van het prachtige CGI-filmpje dat ik kort geleden heb mogen aanschouwen in dezélfde game.

Underwalker

Op de inconsequente graphics na zijn er gelukkig zat goede dingen die 343 heeft toegevoegd aan het Halo-recept: de multiplayer (War Games) is fantastisch en misschien wel beter dan die van Reach, met genoeg modes, smakelijke beloningen voor een verslavend level-systeem en maps die mooier zijn dan die levels van de Campaign. Spartan Ops is een prima alternatief op Firefight maar dan met een ‘verhaal’ en episodisch.

De tussenfilmpjes zijn verbeterd, ook degenen die uit in-game beelden bestaan, met onwaarschijnlijk goede performance capturing. De geluiden van sommige wapens zijn beter geworden en sowieso is het arsenaal aan knalgerei verdubbeld, inclusief een SAW-mitrailleur van eindbaas-proporties. 

Daarnaast heb je de Promethean… Tja, eigenlijk heb ik daar weinig superpositiefs over te zeggen. Deze nieuwe vijanden dwingen inderdaad nieuwe tactieken af, maar die zijn veel doorzichtiger dan die van de Covenant en vervelen daarom sneller. Bovendien zijn de nieuwe wapens die ze met zich meebrengen lang niet zo lekker als een ouderwetse DRM of Magnum en liet ik ze al vrij snel liggen om met goeie ouwe plasma en UNSC-guns dood en verderf te zaaien. En hey, laten we eerlijk zijn, wat is nou eigenlijk lekkerder: een bloedend gat in een buitenaardse vleeszak schieten of een rinkelende techno-robot aan scherven knallen? Hoewel die voorkeur natuurlijk allemaal een kwestie van perspectief is…

Nieuwsgierig geworden? Dan moet je dus zeker even de volledige review in PU12 checken! Hij ligt vanaf 16 november in de winkels.

BTW: Wat klopt er niet aan onderstaande plaatje?

 


Conclusie 

SCORE: 82
343 verbetert de Halo-franchise nauwelijks en laat wat betreft de Campaign té veel steken vallen. De multiplayer is dan wel weer slibberig vet, maar bij een Halo-game hoort gewoon beide subliem te zijn. Als Halo-singleplayer fanboy kan ik deze game dan ook geen Gold geven en dat doet oprecht pijn…
343 verbetert de Halo-franchise nauwelijks en laat wat betreft de Campaign té veel steken vallen. De multiplayer is dan wel weer slibberig vet, maar bij een Halo-game hoort gewoon beide subliem te zijn. Als Halo-singleplayer fanboy kan ik deze game dan ook geen Gold geven en dat doet oprecht pijn…

REACTIES (151) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord