Guild Wars 2: Heart of Thorns - Review

Guild Wars 2: Heart of Thorns - Review 2015-11-04T12:23:25
We zijn dolgelukkig met Alie. Zij is de enige die zich zonder mokken twee weken opsluit om MMORPG’s te checken. In dit geval ging het om Guild Wars 2: Heart of Thorns. Met 4 nieuwe gebieden, stapels content en een nieuwe klasse waren we echter toch effe bang dat we haar nooit meer zouden zien…

Het was in 2012 dat Ward Guild Wars 2 beloonde met een dikke 93. Hij stelde dat NCSoft en ArenaNet de MMO hadden afgeleverd die het genre nodig had en noemde de game vernieuwend, verfrissend en het bewijs dat het ook anders kan dan World of Warcraft. Een flinke statement… Met echter een fikse kern van waarheid. Maar ondanks een zeer gedegen basisgame en flinke content updates was het na drie jaar toch de hoogste tijd voor de eerste expansie, genaamd Heart of Thorns.

Guild Wars 2: Heart of Thorns

De verticale jungle in

Tyria’s Pact, een militaire strijdkracht samengesteld uit de geallieerde rassen, probeert in Heart of Thorns de pas ontwaakte Elder Dragon Mordremoth te stoppen voor zijn invloed te groot wordt. De vloot van de Pact wordt echter vernietigd, en de brokstukken en eventuele overlevenden raken verspreid door het gebied Maguuma. En dat is dus precies waar jouw personage zich nuttig kan maken: als een van de hoogste officieren binnen de Pact moet je de overgebleven helden dieper de jungle in leiden om Mordremoth te stoppen.

De zoektocht naar Mordremoth voert je in Heart of Thorns door vier nieuwe maps met, heel breed gezegd, een soort junglethema, inclusief hoge bomen en steile rotsformaties. En alhoewel vier maps wellicht een tikje karig klinkt, zul je in de praktijk een hele poos bezig zijn om de verticaal opgezette gebieden van bladerdak tot aan de wortels te verkennen. Hetgeen je overigens steeds gemakkelijker zult kunnen doen dankzij de abilities die je unlockt met de nieuwe Mastery Points.

Guild Wars 2: Heart of Thorns

Lekker gliden met je Revenant

In tegenstelling tot de meeste MMO’s die bij een nieuwe expansie de levelcap omhoog gooien, maakt Guild Wars 2 voor Heart of Thorns gebruik van zogenaamde Mastery Points, waarmee je abilities unlockt die je (voornamelijk) in kunt zetten tijdens exploratie van de wereld. Met de eerste krijg je bijvoorbeeld toegang tot een glider waarmee je de verticaal opgezette jungle een stuk gemakkelijker kunt verkennen. Handig genoeg zijn deze abilities trouwens verbonden aan account, zodat je met een alt niet weer alle Masteries hoeft te unlocken.

Het probleem met de Masteries is echter dat het niet echt voelt alsof je personage gaandeweg ‘groeit’. In ieder geval niet op de manier dat je bijvoorbeeld krachtigere aanvallen krijgt. Gelukkig krijg je in Heart of Thorns echter ook nog een Elite Specialization, waarmee je je personage op meer traditionele wijze verbetert. Neem bijvoorbeeld de Daredevil Specialization voor Thiefs, waarmee de nadruk komt te liggen op ontwijkende en acrobatische abilities, en die je aan de slag laat gaan met een geheel nieuw type wapen. Alhoewel de Elite Specialization je niet krachtiger maakt, geeft het je wel een leuke uitbreiding van de mogelijke speelstijlen van je profession (zoals je klasse genoemd wordt in Guild Wars 2).

Daarnaast brengt Heart of Thorns een geheel nieuwe profession met zich mee: de Revenant. De Revenant, die met zijn heavy armour ergens tussen Guardian en Warrior zit, maakt gebruik van magie waarmee legendarische figuren op te roepen zijn en waarvan je vervolgens vijf abilities kunt gebruiken. Je begint met je Revenant overigens gewoon op level 1. Wellicht jammer als je geen zin hebt nog een alt te levelen, maar voor nieuwe of terugkerende spelers die de gehele game nogmaals willen ervaren natuurlijk de perfecte profession.

Guild Wars 2: Heart of Thorns

Een sociale aangelegenheid

Net zoals in de andere level 80-gebieden zijn er ook in de nieuwe vier maps van Heart of Thorns geen Renown Heart quests te ondernemen. In plaats daarvan kent elke map series public events, waarvan er vele bestaan uit meerder stages en die uiteindelijk uitmonden in een soort méta-event. Om deze succesvol te doorlopen, zal de gehele map mee moeten doen en ook daadwerkelijk moeten communiceren.

Deze meer ‘sociale’ insteek en focus op group content is vrij kenmerkend voor deze Guild Wars 2-expansie. Dat uit zich bijvoorbeeld in de Guild Halls, die je samen met je guildies moet vrijspelen, waarop je samen zes verschillende gebouwen (zoals een tavern, workshop of arena) kunt plaatsen, en waar je ook gewoon gezellig samen kunt rondhangen. Een heel ander stuk group content betreft raids. Veel weet bovengetekende er nog niet van, aangezien de eerste raid met de komende content update verschijnt. Wel is al duidelijk  dat het om elite content gaat die je met 10-man doorloopt en waar je uiteindelijk bijvoorbeeld Legendary Armor aan overhoudt.

Guild Wars 2: Heart of Thorns

All the content!

Tot aan de komst van de raids kan de PvE’er zich in Guild Wars 2 bezig houden met de Fractals of the Mists-dungeons, die op verschillende manieren net effe een tikje beter worden gemaakt. Zo kun je nu bijvoorbeeld een enkele Fractal per keer doorlopen. Ook zijn er zogenaamde Adventures, die diverse vormen kunnen aannemen, zoals jumping puzzels en het klappen geven van een boss. Het leuke aan Adventures is niet alleen deze afwisseling, maar ook dat ze flink competitief zijn aangezien je score geplaatst wordt op leaderboards.

Maar ook aan de PvP’ers heeft men bij NCSoft en ArenaNet gedacht, namelijk met de zogenaamde Stronghold, waarbij je je een weg vecht door de vijandelijke poorten, troepen oproept en vecht voor de controle van de zogenaamde Mist Champions die je helpen de lord van je tegenstander te verslaan. Hierop aansluitend is er ook nieuwe content voor het World vs. World gedeelte van Guild Wars 2 met de nieuwe Desert Borderlands map.

Guild Wars 2: Heart of Thorns

Voor oud en nieuw

Dankzij een vrij vlekkeloze launch zonder al te grote problemen kon men bij ArenaNet eigenlijk direct aan de slag met feedback van de spelers. Neem bijvoorbeeld het punten vergaren voor Elite Specialization-systeem dat veel spelers te langzaam vonden gaan, of de grote vraag naar meer beschikbaarheid van de Adventures. Twee punten die meteen zijn opgepakt en inmiddels ook al zijn gefikst.

Het mag duidelijk zijn: Heart of Thorns biedt een hoop nieuwe content. Mocht de basisgame van Guild Wars 2 je echter nooit hebben kunnen boeien dan acht ik de kans klein dat deze expansie je plots van gedachten doet veranderen. Wel is het echter bijvoorbeeld zo dat het spelers die afhaakten omdat Ascended Armor of een Legendary Weapon eindeloos ver weg leken nu weer een reden hebben terug te keren. Niet alleen vanwege de nieuwe content, maar ook bijvoorbeeld dankzij de nieuwe Masteries voor de basisgame, zoals verhoogde beloningen voor Fractals. En mocht je een nieuwe speler zijn, download gewoon die gratis game en ga zelf eens kijken waar ik het over heb. Misschien zie ik je dan over een maandje ook wel lekker gliden door de jungle in Heart of Thorns.

Guild Wars 2: Heart of Thorns

Guild Wars 2: Heart of Thorns biedt heel veel nieuwe content om zowel de PvP'er als PvE'er tevreden te stellen. Ook is de MMORPG met deze uitbreiding een stukje socialer geworden. Het enige echt noemenswaardige minpunt is dat je personage gaandeweg niet echt 'groeit', maar ach, dat ben je zo vergeten als je met je glider door de jungle zweeft.