Grim Fandango Remastered - Review

Grim Fandango Remastered - Review 2015-01-29T10:42:51
Het is meer dan 16 jaar geleden dat Grim Fandango uitkwam, een adventure gemaakt door Lucas Arts, de koning der adventures. Inmiddels is de game onaantastbaar in onze gameharten gebeiteld. Blijft Grim Fandango met deze remaster rotsvast in Tjeerd's hart kloppen of brokkelt de nostalgische liefde weg?

Laatst keek ik op Facebook naar wat oude kiekjes van de tijd dat ik op de middelbare school zat. Ik had een veel te groot Nike shirt aan, een Charlotte Hornets pet op en keek een beetje schaapachtig in de camera. In die tijd zaten er meisjes in mijn klas die ik toen 'leuk' of 'lekker' vond, ik kan het niet meer voorstellen. Het was ook de periode dat ik Grim Fandango speelde en erover las in Power Unlimited.

Dik vijftien jaar later hebben de meisjes inmiddels allemaal een profielfoto met een kind op de arm, bestaan de Charlotte Hornets niet meer, en werk ik voor Power Unlimited in plaats van dat ik abonnee ben. Het Nike shirt zou me alleen nog steeds te groot zijn (wat was ik denkende?! ´Ik ben lang dus ik moet een xxl shirt kopen.'? Waarom greep m'n moeder niet in??).

Adventure tijdloos?

Mijn punt is, Double Fine komt in 2015 met een remaster van Grim Fandango, een game uit een genre dat eigenlijk niet meer van deze tijd is. Een adventure is uit een leunstoelgeneratie, waarbij men trekkend aan een pijp gerust een puzzel kon leggen. Alles ging een tandje langzamer, en je was eerder geneigd alles nog een keertje te checken, er nog eens goed over na te denken om het een dag later nog es te proberen. Uiteraard is dit voor oude spelers goud, maar is deze game nog wel relevant voor een nieuwe doelgroep?

El Marrow

Manny Cavalera

Wat was er zo goed aan Grim Fandango dat deze remaster gerechtvaardigd is? Een heleboel. Laten we beginnen met het verhaal, het verhaal van de dode Manny (Manuel) Calavera, een magere hein die werkt bij het Department of Death om zijn schuld af te lossen -het was niet zo'n lieverdje- voordat hij verder kan en kan gaan genieten van zijn eeuwige rust. Manny is de underdog, hij is -te-klein van stuk, heeft een kutbaan, is behoorlijk sarcastisch en briljant ingesproken door Tony Plana. Door zijn fantoom neus in zaken te steken die het daglicht niet kunnen verdragen raakt Manny langzaam verstrikt in een behoorlijk crimineel plot in het land der doden.

Manny

Kleurrijke cast

Maar Manny is nog maar het begin van een bijzonder kleurrijke cast. Zo heb je Glottis, je makker en enorme oranje demoon met het hart op de goede plek (hoewel, niet altijd...) en een onverzadigbare drang om aan alles met een motorblok te sleutelen, Dom, je eeuwige rivaal die je altijd te slim af lijkt te zijn en je daar graag fijntjes aan herinnert, Salvador, een bijzonder gedreven verzetsleider die wat heeft van een kruising tussen Dali en Che Guevara, of wat dacht je van Lupe, de prettig gestoorde garderobe-assistente die heerlijk onsamenhangend tegen je aan kletst... Alle personages zijn met oneindig veel zorg en plezier bedacht en zorgen ervoor dat ontdekken en alles uitpluizen geen seconde verveelt.

Salvador en Manny

Mexicaanse dooien

Het verhaal is gebaseerd op ontelbare film noirs en de sfeer van een Mexicaans Festival der Doden in de jaren '50 komt daarmee feilloos overeen. De muziek lijkt wel een tijdscapsule waarmee je rechtstreeks in een originele jaren '50 film noir belandt en voor de remaster is die muziek ook nog eens opnieuw georchestreerd en zo komt de sfeer nog lekkerder binnen. Zeker omdat bedenker Tim Schafer een waanzinnig talent heeft voor slimme, dubbelzinnige, hilarische, rake en soms zelfs ontroerende dialogen. Combineer dat met de briljant gecaste stemmen en je hebt al een reden op zicht om deze game te spelen.

Grim Fandango bandje

Remaster

Double Fine heeft de game geremasterd en dat merk je voor het grootste gedeelte aan de personages en de belichting. De achtergronden en de textures van de omgevingen zijn niet vernieuwd en dat is soms wel pijnlijk merkbaar. Het ding is dat de achtergronden niet 3D zijn, maar meer handgeschilderd 'behang'. En daar was dus blijkbaar niet zoveel extra eer aan te behalen. Je zou het ook een stijltje kunnen noemen, maar ik vind het eigenlijk gewoon slordig staan. De cutscenes zijn ook niet aangeraakt en wat me opviel is de inconsistentie aan kwaliteit, de ene cutscene ziet er best goed uit, de andere ronduit sloppy.

Glottis en Manny

Besturing

Een andere verandering is de besturing, de game kent vaste camerastandpunten en het origineel had zogenaamde tankbesturing, wat zoveel betekent dat je personage leidend is in de beweging. Dus als je pijltje omhoog drukt, gaat Manny vooruit, ook al is vooruit op je scherm naar beneden. Dat had (volgens commentaar van Schafer) erg goede redenen, maar voelde gewoon niet lekker aan. Daarom hebben ze het veranderd naar een instinctieve besturing van Manny. Ook niet altijd even handig, want door het verspringen van de standpunten ren je soms het beeld uit om er net zo hard weer in te rennen, om er dan weer uit te rennen, en er vervolgens... je begrijpt het. Sowieso voelt de besturing nogal gedateerd aan en kan op bepaalde stukken -zeker bij puzzels- heel erg irriteren. Het is een van de mindere punten in de game. Je kunt overigens nog steeds de tankbesturing kiezen.

Charlie bedreigt Manny