Grand Theft Auto: Chinatown Wars

Grand Theft Auto: Chinatown Wars 2012-09-17T13:15:16
Over het algemeen is Jeroen niet zo’n fan van Chinees; hij harkt liever een bordje pasta naar binnen dan een zooitje bami of nasi. Echter, voor de GTA Chinees maakte Jeroen graag een uitzondering. Onze vraag aan Jeroen: zit er genoeg sambal bij?

Eigenlijk hoort dit spelletje niet thuis op de DS, althans niet als je het apparaat beschouwt als de handheld voor huisvrouwen en peuters, want GTA Chinatown Wars is een uitermate grof en gewelddadige spelletje. Er wordt gescholden, mensen worden in de brand gestoken, omvergereden of met een kettingzaag aan stukken gescheurd.
Dit spelletje is dan ook een game voor ons, echte gamers! Dus haal die DS onder het stof vandaan of jat hem ff van je zus want dit wil je niet missen!

Huang Lee
Voor het geval je het ff niet meer weet: GTA Chinatown Wars (CTW) speelt zich af in de wereld van Grand Theft Auto IV. Je hebt dus dat hele gebied tot je beschikking, minus het eiland Alderney.
Als hoofdpersoon heb je Huang Lee onder de knoppen, die op weg is naar Liberty City om het familiezwaard, de Yu Jian, naar zijn oom (Wu "Kenny" Lee) te brengen. Huang’s vader, en hoofd van de Triads, is vermoord en zijn broer Wu is zijn rechtmatige opvolger. Bij aankomst op de luchthaven van Liberty City komt Huang echter in een hinderlaag terecht en wordt hij beroofd van zijn zwaard. Hij overleeft de aanslag en gaat niet alleen op zoek naar het zwaard maar ook naar de moordenaar van zijn vader.

Details
Zo begint CTW en wat volgt is een DS-avontuur zoals je dat nog nooit hebt meegemaakt. Dat heeft misschien niet zo zeer met het verhaal van CTW te maken maar meer met de game zelf.
Zelden hebben we zo’n fraai afgewerkte en grootse wereld op de DS gezien. Er valt zo veel te bekijken op het bovenste schermpje… In Liberty City krioelt het werkelijk van de mensen, die allemaal hun eigen ding doen, zoals krantjes lezen, in taxi’s stappen of gewoon over straat lopen en wanneer het begint te regenen, steken ze nog een paraplu op ook.
Het is bizar om te zien dat men bij Rockstar zo veel tijd in dit soort kleine details heeft gestoken. Maar er is meer. Ook de wereld zelf zit vol details, zoals vuilnisbakken voor de huisjes, of wat dacht je van rondvliegende onderdelen van je wagen als je ergens tegenaan knalt? Echt, het is bizar. De screens op deze pagina’s doen de game dan ook geen recht, je moet dit in beweging zien.

Vlammenzee
Maar niet alleen de look en feel van de game zijn overtuigend ook de missies waren origineel en tof genoeg om mij aan mijn DS gekluisterd te houden.
Wat dacht je van een tankwagen jatten en er vervolgens mee wegrijden terwijl de benzine uit de tank lekt en vlam vat. Dan moet je dus niet alleen de cops die je achtervolgen zien te ontlopen, maar ook nog eens die vlammenzee voorblijven.
Of wat te denken van een missie waarin je een ambulance steelt compleet met patiënt. Zaak is dan om niet alleen de ambulance heel af te leveren maar ook de patiënt in leven te houden, en dat terwijl je door een zooitje politie op de hielen wordt gezeten en regelmatig hartmassage moet geven aan het slachtoffer. En hartmassage op de DS gaat natuurlijk via het touchscreen!
En zo staat de game bol van de missies die je regelmatig laten wisselen van het bovenste naar het onderste scherm.

Lock-on
Is er dan helemaal niets op deze GTA game aan te merken? Tja, nu je het zegt; ik ben niet helemaal blij met het lock-on systeem. Het vergt heel wat oefening alvorens je het een beetje onder de knie hebt. Hetzelfde geldt voor het gooien van handgranaten en molotovcocktails; dit doe je doormiddel van het touchscreen, en ook dit gaat niet echt intuïtief. Maar… áls je het eenmaal onder de knie hebt, gooi je net zo gemakkelijk al rijdend granaten uit het raam terwijl je een uzi leegt op enkele badguys.
Meer negatiefs kan ik echter niet verzinnen. De game ziet er verbluffend uit, speelt als een trein (zonder laadtijden) en heeft enkele missies die je niet snel zult vergeten.

Grand Theft Auto Chinatown Wars is een fantastische ervaring. Het voelt alleen een beetje vreemd om een titel als deze te spelen op een handheld die overspoeld wordt door games voor huisvrouwen en kinderen.