Gran Turismo 5

Gran Turismo 5 2012-09-17T13:14:15
In 1562 werd gestart met de productie van GT5. In 1684 werd de game aangekondigd. In 1816 werd het spel voor het eerst uitgesteld en nu, in 2010, ligt ie dan eindelijk in winkels. Maar JJ heeft daar geen problemen (meer) mee, wel met iets anders...

Gran Turismo 5Dit is een van de moeilijkste reviews die ik ooit heb geschreven. Doorgaans weet ik wel wat ik van een game vind en zit het lastige aspect vooral in het zoeken naar de juiste woorden en argumenten om die mening op papier te zetten.
Dit keer lag het probleem echter op een heel ander vlak. Voor het eerst in mijn bestaan als gamejournalist wist ik niet hoe ik überhaupt een mening moest vormen over een titel. Ons is geleerd een game te beoordelen op wat het is. Het is bijvoorbeeld wel erg makkelijk om een casual game af te kraken omdat het niet je ding is. Of een turn-based RPG af te kraken omdat het turn-based is. Je beoordeelt een spel op wat het is. Maar wat is GT5 eigenlijk?

Gran Turismo 5Gran Turismo 5
Concurrentie
'Een racegame, oetlul', hoor ik jullie roepen. 'Autootje, trackje, gaspedaaltje, weet je wel'. Dat dacht ik dus ook. Ook ik had mijn hardcore racesim-helm opgezet om die duizend wagens eens flink onder handen te nemen op de baan. Polyphony Studios en Sony roepen altijd eensgezind dat GT de ultieme racesim is (en dat was het in de jaren van de PS en PS2 ook echt zo), dus ik wilde nu wel eens zien of Yamauchi de concurrentie van vandaag de dag nog steeds de baas is.
Want concurrentie is er gekomen de afgelopen jaren. We hebben er een aantal hele sterke, mooie en realistische racegames bij gekregen die allemaal jaagden/jagen op de troon van GT. Forza 3 was bijvoorbeeld grafisch en qua besturing heel sterk, GRID tilde met name de actie en spanning van het racen naar een geheel nieuw level en de nieuwe Need for Speed toonde aan hoe cool snelheid in beeld gebracht kan worden.
Het racegenre is duidelijk geëvolueerd, doorontwikkeld. Simpel rondjes rijden in mooie wagens is niet meer genoeg. Iedereen kan op de next-gens autoporno maken. De vraag is dus hoe Yamauchi en de zijnen op de daden van de concurrentie zouden reageren.
Het antwoord daarop is een, voor mij verbijsterend: 'Niet'. Of in ieder geval: 'anders dan je had verwacht'.

Gran Turismo 5
Teleurstelling
Wees eerlijk: als je het spel ziet en de inhoud en gameplay ervaart, moet je het met me eens zijn dat GT5 gewoon GT4 is met tweehonderd nieuwe wagens en een online optie (die aanvankelijk niet eens goed werkte).
Oké, ik overdrijf wellicht een beetje, maar feit is dat GT5 voor een groot deel bestaat uit de enigszins opgepoetste tracks van GT4, veel dezelfde wagens en, en dat irriteerde, nee, stelde me het meest teleur, vooral veel dezelfde gameplay. Gameplay die tien jaar geleden misschien het maximaal haalbare was, maar inmiddels door de concurrentie voorbij gestreefd is.
Nog steeds is de A.I. in GT5 dubieus, nog steeds is het (zo groots aangekondigde) schademodel slap en heeft het nauwelijks gevolgen voor je rijstijl, nog steeds kun je ongestraft beuken, nog steeds bouw je niet echt een band op met je wagen omdat je hem voortdurend moet inwisselen, nog steeds kun je de wagen niet diepgaand customizen en pimpen, nog steeds kan jij van de weg gebeukt worden, maar de CPU's niet, nog steeds maken CPU's geen fouten, nog steeds kun je ongestraft afsnijden, nog steeds is de snelheid af en toe laag, nog steeds is er niks veranderd aan de oude licentiestructuur, nog steeds is de overige spelstructuur van de game identiek aan die van GT2 en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Auto-encyclopedie
Gran Turismo 5Ik zeg niet dat Yamauchi een geheel andere game had moeten maken; dat heeft Treyarch ook niet gedaan met Black Ops of Ubisoft met Assassin’s Creed Brotherhood. Iets wat goed is en goed verkoopt moet je niet zo maar wegsmijten. Maar er bestaat toch ook nog zoiets als evolutie, vooruitgang, tweaken? De licentie iets anders aanpakken, de manier van vooruitgang in de A-spec iets dynamischer maken. Het racen iets spectaculairder, onvoorspelbaarder en vooral spannender maken. En dat is op gameplay gebied vrijwel niet gebeurd.
Wat ik wel aantrof was pure autoporno in een digitaal, interactief formaat... die ik ook in GT2, 3 en 4 had aangetroffen.
En hoppa, daar heb je mijn probleem: is GT5 daarmee nog wel een game, gemeten naar de standaard in het racegenre die Forza, GRID etc. inmiddels hebben gezet. Was GT4 eigenlijk wel een game? Is het eigenlijk überhaupt ooit Yamauchi's intentie geweest om een racegame te maken? Of hebben wij dat er van gemaakt? Hebben wij er dat stempel op gedrukt?
Wil Yamauchi niet gewoon een uiterst gelikte, perfecte en misschien wel bijna volledige, digitale auto-encyclopedie maken, waarin je met al die fraaie wagens zo realistisch mogelijk rond kunt racen? Is de ervaring van in de auto zitten voor de Japanner niet veel belangrijker dan hetgeen op de baan gebeurt?
Immers, alle interactie met de CPU's is in GT5 redelijk marginaal. Je kunt ze niet rammen, ze hebben geen karakter, geen schademodel en je ziet ze ook niet echt terug in het verdere verloop van de race. De tegenstanders en hun gedrag zijn baanvulling, prachtige baanvulling welteverstaan, maar geen competitie waar je de hele game intens mee strijdt. En zonder echte competitie van buitenaf, is GT5 dan inderdaad nog wel een game?

Geen racegame
Gran Turismo 5Het antwoord daarop is, ben ik bang, 'nee'. In mijn optiek moeten we GT5 nu definitief pure autoporno noemen voor de ware autoliefhebber en geen racegame. En dat is geen negatief stempel. Nu de PS3 steeds meer een centrale en multifunctionele entertainmentfunctie in de huiskamer inneemt, is de markt voor autoporno steeds groter. Het spel biedt de autoliefhebber nog steeds de meest optimale en realistische mogelijkheid (zeker als je een stuurwiel gebruikt) om wagens te besturen die je nooit kunt betalen.
Aan alles in het spel zie je dat Yamauchi alle moeite heeft gestoken in het verfraaien van het wagenpark en het vervaardigen van tools waarmee je al dat moois in beeld kunt brengen of mee kunt pronken in de buitenwereld. Er zijn nog meer polygonen in de auto's gestopt, de interieurs van de tweehonderd premium bakken zijn spot on, je kunt je acties beter filmen dan ooit, de fotomode is op de schop gegaan, online kun je jouw wagens aan iedereen laten zien, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Allemaal zaken die extreem veel werk en dus tijd hebben gekost, maar weinig aan het racen zelf hebben veranderd en verbeterd.

Slecht?
Gran Turismo 5Is GT5 daarmee een slecht product geworden? Nee, niet als je een fraai digitale, interactieve auto-encyclopedie wilt hebben. Als autoporno overtreft en overklast Yamauchi wederom alles en iedereen, helemaal als je de premium wagens bekijkt.
GT5 is bloedmooi, super realistisch, in 3D een waanzinnige ervaring en, last but not least, het stuurt als een beest. Bovendien zit er voor de autofreak echt tonnen aan content in het spel. Niet voor niets dat de game dik veertig minuten moet installeren voordat je kunt spelen.
Maar als pure racegame wint GT5 het niet meer van Forza, GRID en NfS. Te weinig actie, te ouderwets en een te matige A.I. Als racegame haalt ie nog een acht plus bij me, vooral omdat het er ongeëvenaard mooi uitziet en rijdt als een beest. Als digitale, interactieve auto-encyclopedie komt ie op een dikke negen uit. Maar de PU is een gamesmagazine en dus blijft die dikke acht staan. Mocht je echter een autoporno liefhebber zijn en GT4 de beste racegame ooit vinden, dan weet je dat je GT5 gewoon weer blind kunt aanschaffen.
O ja, kan iemand me nog vertellen waar al dat uitstel nu eigenlijk voor nodig was?

Gran Turismo 5Gran Turismo 5
Denk voordat je GT5 wilt gaan kopen goed na wat je van de game wil. GT5 is namelijk geen racer à la GRID of Forza. Het is wel, net als GT4, bloedgeile autoporno waarin echt elke auto heerlijk stuurt. Autofreaks zullen er daarom letterlijk nat op gaan...