God of War: Ghost of Sparta 

God of War: Ghost of Sparta 2012-09-17T13:14:18
Zoals iedereen weet, is Kratos geen makkelijke gast. Hij is gewelddadig, lichtgeraakt en bijna altijd kwaad. Jeroen vroeg zich af hoe die kale spierbundel zo geworden is, en na het spelen van Ghost of Sparta heeft hij wat meer inzicht gekregen in de mens achter Kratos.

God of War: Ghost of SpartaKratos heeft een probleem, zoveel is duidelijk. Misschien moet hij maar eens professionele hulp gaan zoeken. Hoewel ik me gelijk afvraag wat hij die zielenknijper aan zou doen als die ook maar even de verkeerde vraag stelt.
“Tja, meneer Kratos, uit uw woorden blijkt dat uw woede toch echt voortkomt uit eigen tekortkomingen... Nee, u hoeft niet op te staan, blijft u vooral liggen... Nee, die zwaarden zijn hier niet nodig hoor…”
Waarna Kratos de beste man met zijn hoofd tegen de goedgevulde boekenkast smijt, z’n oren er afsnijdt en vervolgens z’n schedel breekt met de ligbank.

Broers
God of War: Ghost of SpartaKratos is niet te benijden. De man wordt achtervolgd door vreselijke nachtmerries; spookbeelden uit zijn verleden, toen hij nog niet gedoemd was en nog gewoon als mens rondliep.
In Ghost of Sparta komen we meer te weten over de woede die Kratos constant voelt en de aanleiding voor zijn nachtmerries. Het blijkt allemaal te maken te hebben met zijn broer Deimos.
We kenden al de angstdroom waarin Kratos zijn vrouw en kind afslacht, maar dat Kratos een broer heeft, weten we pas sinds God of War 3. De nachtmerrie waarin Deimos door twee Goden wordt meegenomen en Kratos niets doet om dit te voorkomen, spookt tijdens Ghost of Sparta continue door zijn hoofd.
Het is in Ghost of Sparta dan ook Kratos’ missie om zijn broer te bevrijden uit de klauwen van de Goden in een poging zijn fout uit het verleden goed te maken.
 

God of War: Ghost of SpartaGod of War: Ghost of Sparta
Scylla
Veel meer wil ik over het plot niet zeggen, dat zou een boel van de fun verknallen. Ik kan het dan ook beter hebben over de gamebeleving zelf.
Laten we beginnen met vast te stellen dat ook deze God of War weer speelt als een zonnetje. Oké, het blokken had een tikkie strakker gemogen, maar dat is een vlooienbefferij.
Ook de opbouw is weer als vanouds. Tijdens een boottochtje, waarbij je enkele zeemonsters aan je zwaarden rijgt, word je op het laatste stuk weer eens lastiggevallen door een grotesk wezen. Het blijkt Scylla, een zeemonster dat zwemt als een vis maar armen en benen heeft alsmede tentakels waarmee het schepen naar de zeebodem trekt.
Dit mythische wezen zal je gedurende het eerste gedeelte van de game vaker lastigvallen, een beetje zoals de Basilisk dat deed in Chains of Olympus. Uiteindelijk zul je harde maatregelen moeten nemen zoals het breken van botten en het uitrukken van ogen, wil het zeemonster zijn strijd staken.

Nieuwe krachten
God of War: Ghost of SpartaNatuurlijk is Scylla niet het enige wezen uit de Griekse mythologie dat Kratos aan zijn zwaarden zal rijgen. Ik zal niet alles verklappen, maar koning Midas moet er in ieder geval ook aan geloven.
Kratos gaat dan ook weer ouderwets tekeer. Inclusief de nodige onthoofdingen en het afrukken van ledematen.
Naast de standaard wezens zul je ook enkele nieuwe schepsels tegen het lijf lopen die een iets meer tactische benadering vragen. Aangezien sommige creeps een harnas hebben aangetrokken, zijn ze namelijk bestand tegen de zwaarden die Kratos hanteert, en zul je het een tikkeltje anders aan moeten pakken.
Zo heeft Kratos de beschikking over ‘geleende’ vuurkracht die hem in staat stelt harnassen aan te tasten en uiteindelijk af te breken. Nieuw zijn verder Kratos’ ijskracht alsmede de kracht om een soort duistere bollen op te roepen en ook de elektrisch geladen kracht kenden we nog niet.
Naast deze magische krachten heeft Kratos ook nog altijd een extra wapen tot zijn beschikking. In Chains of Olympus was dat de Gauntlet of Zeus, een handschoen die Kratos in staat stelde de meest lompe en krachtige slagen uit te delen. In God of War 3 kreeg hij een soortgelijk wapen, genaamd de Nemean Cestus, twee grote handschoenen met leeuwenhoofden. In Ghost of Sparta is het extra wapentuig dat Kratos meesleept wat minder over the top. Ditmaal hanteert hij de Arms of Sparta, het karakteristieke Spartaanse speer en schild.
Het is een aardige vondst, maar ik merkte dat ik het wapen in de praktijk slechts zelden gebruikte. Een enkele keer zette ik het in om boogschutters op afstand uit te schakelen (je kunt de speer namelijk werpen) maar verder handelde ik alles af met m’n twee zwaarden (die ditmaal gewoon weer de Blades of Athena heten).
 

God of War: Ghost of Sparta
Indrukwekkend
Vanzelfsprekend is de ervaring op de PSP niet te vergelijken met die van deel 3 op de PS3. Om die epische schaal te evenaren is de PSP net even te klein.
God of War voor de PSP pakt het noodgedwongen een stuk intiemer aan. Zo was er in Chains of Olympus een emotionele scène te zien waarin je jouw dochter van je af moest duwen, en ook dít PSP deel heeft een bepaalde impact die je eerder in je hart raakt dan dat je met open bek naar het scherm zit te staren. Het doet echter niets af aan de totaalervaring die alleszins indrukwekkend is te noemen.

Conclusie
God of War: Ghost of SpartaGhost of Sparta beantwoordt enkele vragen over het verleden van Kratos en zorgt ervoor dat je wat meer meeleeft met de boze kale spierbundel. Een episch avontuur, zij het op wat kleinere schaal.
 

REACTIES (0) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord