Ghost Trick Phantom Detective 

Ghost Trick Phantom Detective 2012-09-17T13:14:14
Kennelijk was Shu Takumi ook wel even klaar met de door hem bedachte Ace Attorney serie, want met Ghost Trick komt hij met iets heel nieuws. Jurjen is als een blok voor de game gevallen. Er zijn verschillende redenen waarom ik van games hou. Eén ervan is dat games mij dingen laten beleven die ik nooit eerder heb beleefd. Tenminste, dat hoop ik altijd een beetje.
Kennelijk was Shu Takumi ook wel even klaar met de door hem bedachte Ace Attorney serie, want met Ghost Trick komt hij met iets heel nieuws. Jurjen is als een blok voor de game gevallen.

Er zijn verschillende redenen waarom ik van games hou. Eén ervan is dat games mij dingen laten beleven die ik nooit eerder heb beleefd. Tenminste, dat hoop ik altijd een beetje.

Maar we weten allemaal dat de meeste games je juist dingen laten beleven die je al heel vaak beleefd hebt... in de vorige games die je speelde. Maar dan met een ander poppetje op de voorgrond, een ander muziekje op de achtergrond, en een ander bos om te verkennen.Ze zijn een zeldzaamheid: games die je daadwerkelijk iets geheel nieuws laat beleven.

Spook
Ghost Trick ís zo’n zeldzame game die je iets werkelijk nieuws laat beleven. Natuurlijk, er bestaat al een game waarin je als een spook dingen in je omgeving kunt bewegen. Maar dat idee is in Geist bij lange na niet zo origineel en knap uitgewerkt als in Ghost Trick.

Neem de gameplay: het gebruikt wat principes van wijs-en-klik-mysteries, maar maakt daar zo origineel gebruik van, dat de ervaring onvergelijkbaar is met wat dan ook.

En toch werkt die gameplay bijzonder goed. Alsof die al jaren bestaat, en in die jaren steeds verder is gefinetuned.
Ghost Trick doet alles in één keer goed, daar komt het op neer.

Truc
Je bent dus een spook, de ziel van de overleden Sissel. Vanuit een zijaanzicht bekijk je de gebeurtenissen in de wereld der levenden. Met sommige dingen in die wereld kun je trucs uithalen om mensen te manipuleren.

Je kunt de tijd stoppen en overschakelen naar een spookwereld. In die spookwereld kun je je spook, vertegenwoordigd door een blauwe vlam, over tamelijk kleine afstanden van voorwerp naar voorwerp slepen. Heb je zo het voorwerp bereikt waarmee je een truc wilt uithalen, dan schakel je terug naar de levende wereld, en wacht je op het juiste moment om op de knop ‘Trick’ te drukken.
Ik zal wat voorbeelden geven van de dingen die je kunt doen.

Pedaalemmer
Op het bureau van een wijndrinkende schrijfster staat een olielamp. Als je van die lamp bezit hebt genomen, kun je ‘m doven. Hierdoor maakt de vrouw een tikfout. Ze trekt het papier uit haar tikmachine, verfrommelt deze tot een prop en smijt hem naar de pedaalemmer. Aan jou de taak om vlak voor het smijten bezit te nemen van de prop, en zo naar de pedaalemmer te reizen.

Met die pedaalemmer kun je ook een truc uithalen: je kunt ‘m openen. Zo schiet je de prop vanaf het deksel de lucht in, waardoor je het spook van de prop naar een telefoon kunt slepen. Via die telefoon kun je naar andere locaties reizen.
Je doel is steeds het voorkomen dat mensen sterven (zie kader).
 

Je voelt je echt heel slim, als je door het combineren van allerlei trucs het noodlot een loer draait, bijvoorbeeld door een moordenaar te pletten, of een slachtoffer naar een verstopplek te loodsen.

Absurde personages
Ghost Trick is ontsproten aan het brein van Shu Takumi, beroemd als bedenker van de Ace Attorney spellen. En ook al is Ghost Trick compleet anders dan die rechtbankdrama’s, je merkt wel dat ze van dezelfde maker zijn.

Bijvoorbeeld door de mysterieuze verwikkelingen vol absurde personages, zoals de madam die leeft voor het schrijven en de wijn, en de man met een duif op zijn hoofd.
De dialogen zijn al even mal, maar toch ook haarscherp geschreven, voorzien van knipogende zelfspot en binnen de context van het spel volstrekt logisch. Daar is Takumi erg goed in: een uniek universum scheppen, met een eigen soort personages, een eigen soort logica.

In Ghost Trick is ‘m dat nog beter gelukt dan in Ace Attorney. Het spel is overtuigender, buitensporiger, consistenter, veel meer interactief en werkt niet met stilstaande plaatjes maar met knappe animaties.

Spot-on
Het knappe van die animaties vind ik dat ze de personen zo mooi kenschetsen.
Hoe een boef met zijn geweer een donut uit een schaal prikt, in de lucht gooit en opvangt. Hoe een bewaker omgekeerd op een stoel hangt en nonchalant een pak kaarten schudt. Het hondje Missile, daar ga je verliefd op worden.

Als de wijndrinkende schrijfster de olielamp weer wil laten branden, ontsteekt ze een lucifer door deze met een sierlijk gebaar over haar aanzienlijke derrière te strijken, terwijl ze met haar andere hand het glas wijn hoog houdt.

De zwierige manieren waarop inspecteur Cabanella op zijn fiets stapt of langs een trap omlaag danst, ze wekken hem tot leven, meer nog dan zijn vreemde taalgebruik.
Maar ook dat vreemde taalgebruik is spot-on. Alles in dit spel is spot-on, dus ook dat vreemde taalgebruik. Muziek en geluidseffecten? Spot-on.

Details
Bij de wijndrinkende schrijfster hoor je sleazy nachtclubjazz, bij haar militaristische man hoor je marsmuziek. En loop bijvoorbeeld eens een stukje bij de tikkende vrouw vandaan. Je hoort de schrijfmachine nog steeds ratelen, maar dan een tikje zachter. Het zijn details die je als opmerkzame speler een verwend gevoel geven. Hier is over nagedacht. Over alles is nagedacht.

Ook als je ze niet bewust opmerkt, dragen de details bij aan de unieke sfeer en het gevoel iets zeldzaam goeds in handen te hebben.
Ghost Trick werkt feilloos als een atoomklok, op elk niveau. Hoe het precies werkt, ik weet het ook niet. Maar het werkt.

Ik heb veel respect gekregen voor Shu Takumi, die blijkbaar heel goed begrijpt hoe videogames werken.

De dood
Er schiet mij een andere reden te binnen waarom ik houd van games.
In tegenstelling tot in mijn dagelijks leven, geniet ik in games totale controle over wat er met mij gebeurt. Games geven mij het machtige gevoel dat ik mijn lot in eigen handen heb.

Misschien dat Ghost Trick daarom zo goed werkt. Het spel laat je op vernuftige manieren de wereld naar je hand zetten en zelfs de dood overwinnen.
Neem deze overpeinzing van de dode hoofdpersoon Sissel in het spel: ‘Living creatures can choose to live their lives in one of two ways. They can either submit to their fate or they can try to change it.’

Volgens mij snijdt Takumi hiermee doelbewust een thema aan wat het fenomeen videogames zowel kenmerkt als overstijgt. Of zie ik spoken?
Eén ding is zeker: zoiets als Ghost Trick heb je nog nooit beleefd.

Conclusie
Ghost Trick hangt van de spitse vondsten en hoogst vermakelijke situaties aan elkaar. Na een wat stug maar onmisbaar uitleglevel, is het genieten van alles wat de game je voorschotelt en laat doen. Als fijnproevende videogameliefhebber moet je deze gespeeld hebben.

REACTIES (1) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord