Game of Thrones review

Game of Thrones review 2012-09-17T12:55:40
De hele redactie is inmiddels fan van de Game of Thrones-serie en volgt de belevenissen van de Lannisters, Starks en Targaryen op de voet. Superfan Jeroen kon niet wachten om uit te vinden of de game het hoge niveau van de serie zou kunnen evenaren. Mocht je denken dat je met Game of Thrones de HBO-serie na gaat spelen dan kan ik je meteen uit de droom helpen. Dat is dus niet zo. Goed om te weten, toch? Scheelt je weer een zooi euro’s als dat je voornaamste reden was om de game te gaan spelen.

Maar als je de HBO-serie dan niet naspeelt wat doe je ‘in naam van de zeven’ dan wel? Nou, de game vertelt globaal het verhaal van het eerste boek (seizoen 1 van de tv-serie) waarin je twee verschillende personages onder je hoede neemt die beiden niet in de serie of de boeken voorkomen: de Warg (skinchager) Mors Westford en de rode priester Alester Sarwyck.

Je speelt afwisselend met Westford en Sarwyck, wiens verhaallijnen zijn opgedeeld in verschillende op zichzelf staande hoofdstukken. Elk hoofdstuk wordt afgesloten met een cliffhanger.

Saaie shit
Het verhaal, waar ook schrijver van de boeken George R.R. Martin aan heeft meegewerkt, is ongetwijfeld het sterkste punt van de game. Nou ja, dat is het in dit geval al snel want er valt verder gewoon weinig positiefs over dit spel te melden.

De beelden kunnen zich niet meten met de gemiddelde consolegame van dit moment. Er zitten heel veel slordigheden in, de animaties tijdens gesprekken zijn op z´n zachtst gezegd waardeloos en de lipsynch van de personages is zo mogelijk nog slechter. Een handpop toont meer emoties. Ook de combat houdt niet echt over. Het is in dat opzicht een soort hele slechte Dragon Age-kloon geworden.

Tijdens de (frequente) gevechten, kun je allerlei orders geven aan je personage. Om bepaalde skills te selecteren, zul je de actie stop moeten zetten, maar ook die skills dragen weinig bij aan de spanning. Je krijgt eigenlijk het gevoel dat de gevechten de ontwikkeling van het verhaal eerder in de weg zitten.

Ondiep
Als fan van de Game of Thrones-serie doet het me best wel pijn te moeten constateren dat studio Cyanide van dit spel niet veel meer heeft weten te maken dan een ondiepe RPG met twee nietszeggende personages. Okay, je kunt het tweetal (voorafgaand aan het avontuur) een eigen vechtstijl aanmeten en ja, je beslissingen tijdens het avontuur hebben consequenties voor latere gebeurtenissen, maar ik had hier echt veel meer van verwacht.

Conclusie:
Game of Thrones is een vrij simpele RPG, gemaakt door een kleine studio die maar weinig budget tot z´n beschikking had. Het interessante verhaal heeft me nog wat uurtjes kunnen boeien, de gameplay niet.