Forza Horizon 4 - Review

Forza Horizon 4 - Review 2018-11-01T14:19:14
Met de release van Forza Horizon 3 vestigde de serie zich definitief als must have voor de Xbox One en de verwachtingen voor Forza Horizon 4 zijn dan ook mega hoog. Overtreft het nieuwe deel het toch al fantastische vorige deel?

Forza Horizon 4 begint met een ware showcase van wat je mag verwachten van de game. Het is een scripted race, waarin je korte stukjes speelt van speciale events die je later in de game unlockt. Het is een spektakel van epische proporties en zet meteen de toon voor de game. Het wordt acuut duidelijk dat het in Forza Horizon 4 gaat om dikke over de top actie, waarin je gewoon je gaspedaal zo hard mogelijk moet intrappen.

Hori41

Magische combo

Forza Horizon bestaat uit een magische combo, die in deel 4 tot in de puntjes is geperfectioneerd. De physics en de besturing van de honderden verschillende voertuigen zijn namelijk van een hoog niveau en komen dan ook grotendeels uit de Forza Motorsport games, die toch wel bekend staan om realisme. Hierdoor speelt de game super lekker en reageren de auto’s precies zoals je zou verwachten. De grap is alleen, de omgeving, events en de setting zijn totaal niet gebonden aan realisme en zouden zelfs arcade genoemd kunnen worden.

Hori42

Het is die combo van meesterlijke physics met het spektakel van een arcade racer die Forza Horizon zo speciaal maakt en deel 4 pusht dit idee to the limit. Er is geen enkele andere racegame waarin je zoveel lol kunt beleven als in Forza Horizon 4 en de game is letterlijk geschikt voor iedereen, van casual gamers tot hardcore racing sim liefhebbers die wel zin hebben in wat ontspanning. Forza Horizon 4 zit zo goed in elkaar dat het bijna belachelijk is, werkelijk alles klopt.

HDR geilheid

Laat ik beginnen met de graphics in het zonnetje te zetten, want fockmodderfockerfockshit, wat ziet Forza Horizon 4 er prachtig uit. Ik speel de game op de Xbox One X in 4K HDR op een OLED TV en nu nog steeds, na tientallen uren de game te hebben gespeeld, moet ik m’n auto af en toe even stil zetten om te genieten van de pure HDR geilheid die mijn ogen zien. Sorry Gran Turismo Sport, Forza Horizon 4 is bij deze de mooiste racegame ooit gemaakt.

Hori43

Je kunt de game op de Xbox One X in 2 modes spelen. In de eerste mode draait de game in native 4K HDR en 30 frames per seconde. Dit is de mode die de mooiste graphics weergeeft. In de andere mode kan je de game in Full HD spelen, in 60 frames per seconde. Met deze mode krijg je de meest soepele ervaring. Wat gameplay betreft is het absoluut beter om de game in 60fps te spelen, dus als je een Full HD TV hebt is het een no-brainer. Als je een vette 4K HDR TV hebt staan, zijn die super mooie graphics echter lastig om te negeren in de 4K mode. Het zou fantastisch zijn als de next-gen Xbox in staat is om dit soort games in 4K en 60fps af te spelen. Eigenlijk wil je helemaal niet kiezen tussen die modes, je wil het allebei!

Blueprint

De grafische pracht en praal is echter maar een klein onderdeel van waarom Forza Horizon 4 zo’n vette game is geworden. De game speelt zich namelijk af in een meesterlijk nagemaakt UK, met alle omgevingen die je van het land verwacht en is bovendien bezaaid met toffe events. Iedere keer als je een event hebt gedaan, unlock je weer een stapel nieuwe events en je mag helemaal zelf bepalen welk event je wanneer doet.

Hori44

Je hebt zelfs de keuze om gebruik te maken van de zogenaamde Blueprint optie. Hiermee kan je een event helemaal naar eigen smaak aanpassen, als je het event dat de game je voorschotelt niet leuk vindt om te doen. Je wordt in Forza Horizon 4 nergens toe verplicht, niks moet en alles mag. Het enige dat sowieso af en toe op je pad komt zijn de Showcase Events, de meest spectaculaire races in Forza Horizon 4.

Showcase

Door events te overmeesteren verdien je Followers op social media en als je er een bepaald aantal hebt gehaald, unlock je Showcase Events. In deze events hebben de ontwikkelaars hun fantasie gebruikt en race je tegen belachelijke tegenstanders. Zo moet je het bijvoorbeeld opnemen tegen een gigantische hovercraft, motorcrossers, trein en straaljagers, in de meest adrenaline opwekkende races die je ooit hebt gedaan. De races zijn grotendeels een beetje on-rails, maar zo verschrikkelijk cool dat ik ze met alle liefde een paar keer opnieuw heb gedaan.

Hori45

Maar de hele map zit vol met leuke events, waaronder bijvoorbeeld opdrachten voor een film producer, die je allerlei gekke stunts laat uithalen met de dikste supercars. Daarnaast kan je in de wereld natuurlijk helemaal los gaan met het crashen door collectible billboards, het vinden van verborgen wrakken in schuurtjes, met een zo hoog mogelijke snelheid langs flitspalen scheuren, NPC’s en online spelers uitdagen en nog veel meer. Er zit ontzettend veel content in Forza Horizon 4 en online is de game sowieso bijna oneindig leuk.

Seizoenen

En dan heb ik het nog niet eens gehad over de grootste nieuwe feature van Forza Horizon 4 ten opzichte van zijn voorgangers, want in deel 4 hebben we te maken met verschillende seizoenen! In het begin van de game zijn de seizoenen gebonden aan de events die je haalt, maar daarna zal iedere week het seizoen verschuiven. Niet alleen ziet de UK er in ieder seizoen anders uit, waardoor de omgeving niet gaat vervelen, maar er zijn ook speciale Seasonal Events, die alleen in een bepaald seizoen beschikbaar zijn.

Hori46

Maar het gaat verder dan dat, want er unlocken zelfs gebieden die er in andere seizoenen niet zijn. Denk bijvoorbeeld aan een eiland in een meer, dat alleen te bereiken is in de winter, aangezien er dan ijs ligt. Je zou zelfs kunnen zeggen dat de gigantische hoeveelheid content en variatie in de game x4 gaat door de verschillende seizoenen. Absoluut een meesterlijke toevoeging!

Car Perks

Tot slot is de manier waarop de game je aandacht vasthoudt noemenswaardig. Je wordt namelijk voor zo ongeveer alles dat je doet in Forza Horizon 4 beloond door de game. Als je stunts uithaalt, zoals het rijden op topsnelheid, driften en het maken van jumps, unlock je Followers. Die Followers leveren je nieuwe events op, maar daarnaast ook Car Perks en Wheelspins. Ieder voertuig kan je upgraden met dingen als nieuwe spoilers, banden en ophanging, maar je kunt ook Car Perks unlocken, waarmee je speciale upgrades krijgt. Je moet dan denken aan bijvoorbeeld meer combo punten door driften, een stapel instant Followers en de mogelijkheid om 2x te kunnen crashen voordat je je combo kwijt bent.

Hori47

Daarnaast mag je om de haverklap aan een soort Rad van Fortuin draaien met dikke prijzen, zoals outits voor je Drivatar, nieuwe voertuigen en geldprijzen. Oh ja, en af en toe mag je ook een Super Wheelspin doen waarin je de aller vetste scheurijzers kunt winnen! Het houdt niet op, je wordt constant in de watten gelegd als het gaat om unlockables en dat maakt Forza Horizon 4 verslavender dan ooit.

Mierenneuken

Er is maar heel weinig aan te merken op Forza Horizon 4. Als ik iets moet noemen is het vervelend dat je niet kunt fast travelen in de gigantische wereld, zonder daar in-game geld voor te betalen. Ik begrijp wel waarom het niet gratis is, om spelers aan te sporen de wereld te ontdekken, maar na tientallen uren spelen begint het irritant te worden. Ook zitten er piepkleine technische foutjes in de game, zoals dat de banden niet helemaal in contact staan met de ondergrond, als je er met een haviksoog naar kijkt. Nou ben ik echter hard aan het mierenneuken en echt aan het zoeken om maar ergens over te zeiken.

Hori48

Forza Horizon 4 is zo goed als perfect, zowel wat presentatie en graphics betreft, maar ook als het gaat om de gameplay, de hoeveelheid content en vooral de dikke lol die er te beleven valt. Vooral met wat vrienden online is de game zo goed als oneindig speelbaar, in ieder geval tot Forza Horizon 5 uitkomt. Al vraag ik me ernstig af hoe deel 5 nog vetter kan worden dan Forza Horizon 4. Misschien dan toch die 4K 60fps?

SCORE: 95
Als je ook maar een heel klein beetje liefde hebt voor auto’s en racegames, is het eigenlijk heel simpel… Heb je een Xbox One X? Ga Forza Horizon 4 halen! Heb je geen Xbox One X? Ga Forza Horizon 4 halen, met een Xbox One X!