Firewatch - Review

Firewatch - Review 2016-02-09T10:35:00
We zijn er van overtuigd dat Nino in een vorig leven boswachter is geweest. Hoe krijgt een man anders zulk imposant gezichtshaar? Het was dan ook niet meer dan logisch dat de man met de baard Firewatch eens uitvoerig onder de spreekwoordelijke loep nam.

2016 is nu al een fantastisch jaar voor indie games. In januari konden we al genieten van toppers als Oxenfree, Darkest Dungeon en The Witness en ook in februari staat ons een hoop moois te wachten. Firewatch bijt het spits af. Het debuut van Campo Santo, een nieuwe studio van een stel veteranen dat eerder aan games als The Walking Dead en Mark of the Ninja werkten, moet hoge ogen gaan gooien met een oogstrelend stijltje en een unieke setting.

Wandel- en Babbel-simulator 2016

Firewatch is een first person adventure in de bossen van Wyoming, waarin je een mysterie oplost door de ogen van een boswachter. Hij moet voorkomen dat zijn bos in vlammen opgaat, zoals een jaar eerder in 1988 gebeurde in het nabijgelegen Yellowstone Park. De game vertelt het verhaal van Henry, een man die aan het begin van de game besluit om een baantje als boswachter aan te nemen om een vervelende thuissituatie te ontvluchten.

Het groentje wordt bijgestaan door Delilah, een collega-opzichter in een ander deel van het woud die Henry bijstaat door middel van een walkie-talkie. De dialogen tussen Henry en Delilah zijn waar Firewatch om draait. Delilah vertelt je meestal wat je moet doen en met haar stem in je oor ontrafel je het mysterie dat centraal staat in de game. Het toffe daaraan is dat je zelf je reacties kiest en op die manier de relatie met Delilah beïnvloedt. De dialogen zijn bijzonder goed geschreven en de dynamiek tussen Delilah en Henry is het beste aspect van de hele game.

Firewatch

Als je niet met Delilah aan het babbelen bent, ben je met kaart en kompas in de hand de bossen van Wyoming aan het verkennen. Een letterlijke wandelsimulator (zoals Graddus ze mooi weet weg te cijferen), met een rustgevend sfeertje in een natuurlijke omgeving, die helaas grafisch iets minder imposant is dan de eerste beelden deden vermoeden. Sommige Kodak-momentjes zijn net zo mooi als je zou verwachten na het zien van de trailers, maar dichtbij is alles is een stuk minder indrukwekkend en de ondermaatse framerate plus vervelende pop-up op de PS4 helpen ook niet mee. De first person animaties zien er erg mooi uit, maar verder is Firewatch niet de stijlvolle, grafische hoogvlieger waar ik zo naar uitkeek.

Firewatch

Onbewerkt hardhout

Het zijn niet alleen de graphics die ongepolijst zijn, de gameplay had ook nog wel een paar poetsbeurten kunnen gebruiken. De grootste domper op mijn Firewatch avontuur was wel toen ik na vier uur spelen, vlak voor het einde, létterlijk vast kwam te zitten. Door een ongelukkig afstapje viel ik buiten het level en ik kon me met geen mogelijkheid loswrikken. Ook m’n enige save game bracht me terug naar dit pijnlijke moment, waardoor ik de hele game opnieuw moest spelen om de laatste minuut van het verhaal mee te krijgen. Helaas was mijn misavontuur niet uniek, ik heb van meerdere mensen gehoord dat ze op deze manier vastzaten en het is mij ook een tweede keer overkomen. No bueno.

Firewatch

Zelfs verhaaltechnisch is Firewatch niet zo wereldschokkend als verwacht. Zoals gezegd zijn de dialogen heel goed geschreven en geacteerd, maar het verhaal daaromheen laat te wensen over. Het is lastig om in details te treden zonder belangrijke plot-elementen te verklappen, maar laten we het er op houden dat de game iets te hard z’n best doet om zijn ware aard te verhullen, en dat gaat uiteindelijk ten koste van de impact van het verhaal. Sommige momenten zijn oprecht spannend genoeg om Firewatch enigszins te redden, maar de ontknoping is niet zo bevredigend dat Firewatch er memorabel van wordt. Het niveau dat we tegenwoordig van first person adventures verwachten, ligt dankzij games als Gone Home, Everybody’s Gone To The Rapture en The Stanley Parable torenhoog en dat niveau haalt Firewatch helaas niet.

Als je naarstig opzoek bent naar een korte singleplayer-ervaring in een rustgevende omgeving met leuke dialogen en interessante personages, is Firewatch met zijn prijskaartje van twee tientjes het overwegen waard. Verwacht echter geen klassieker die over tien maanden bij de Game of the Year-nominaties weer opduikt. Daarvoor is Firewatch te onafgewerkt en te mager.

Effe Spelen

SCORE: 70
Firewatch maakt de hoge verwachtingen helaas niet waar, daarvoor is het te onafgewerkt en daarvoor heeft het te weinig om het lijf. Op zijn best is Firewatch spannend genoeg om een keer door te spelen, maar het totaalplaatje is te ondermaats om memorabel te zijn.