Fire Emblem: Shadow Dragon - review 

Fire Emblem: Shadow Dragon - review 2013-06-26T13:02:17
Fire Emblem is toch wel een van de meest conservatieve series van Nintendo, in die zin dat er maar kleine verschillen zijn tussen de verschillende delen. Dat heeft Jurjen nooit zoveel uitgemaakt, aangezien hij toch altijd weer werd gegrepen door de strategische gameplay… totdat hij aan Fire Emblem Shadow Dragon op de DS begon.

Over de dood wordt in videogames vaak nogal lacherig gedaan, maar niet in Fire Emblem. Als een strijdmakker in deze reeks van strategiespellen sneuvelt, zie je hem nooit meer terug.
Ik weet het, dit noem ik aan het begin van elke Fire Emblem review wel even, maar ik vind het dan ook een belangrijk punt.
Het tekent eigenlijk je hele spelbeleving, omdat Fire Emblem door de immer aanwezige dreiging van een permanente dood geen spel is wat je kunt spelen terwijl je gedachten ergens anders zijn.
Je wilt immers geen enkel personage verliezen, aangezien elk personage beschikt over een geheel eigen gezicht, en je door zo’n personage steeds sterker te maken er een bepaalde band mee krijgt.
Die verbondenheid met je personages is wat Fire Emblem zo spannend maakt.

Overzichtelijk
In Fire Emblem Shadow Dragon lever je dezelfde, schaakspelachtige gevechten als altijd, maar dan in de meest overzichtelijke uitvoering tot op heden. Dat tweede scherm van de DS blijkt namelijk uitstekend van pas te komen om allerlei vitale informatie te tonen.
Met een druk op de R-knop wissel je op het bovenste scherm tussen algemene informatie (inclusief handig plattegrondje) en een scherm met alle info over het personage waar je de cursor op laat rusten.
Ook handig: met een druk op de X-knop kun je op het slagveld het bereik van alle vijandelijke eenheden rood laten kleuren, zodat je in een oogopslag ziet of je zwakkere personages wel of niet veilig staan opgesteld.
Dat zijn nieuwe, leuke kleinigheidjes die ik zeker kan waarderen. Wat ik minder kan waarderen is dat veel van die leuke kleinigheidjes uit eerdere delen plots zijn verdwenen.

Remake
Fire Emblem Shadow Dragon is een remake van de allereerste Fire Emblem, een spel dat in 1990 verscheen voor de NES, maar dan alleen in Japan.
Het lijkt op zich een prima idee om die game nu eindelijk ook eens buiten Japan te releasen in een nieuwe versie, maar dat idee pakt naar mijn smaak niet goed uit.
In principe kun je elke Fire Emblem beschouwen als een remake van het vorige deel, omdat er aan de gameplay maar weinig verandert en je telkens slechts een nieuw verhaal, nieuwe personages en nieuwe slagvelden krijgt voorgeschoteld.
Door nu eens écht het eerste deel in aangepaste vorm uit te brengen, zijn veel van de kleine evoluties en toevoegingen van de afgelopen jaren uit het spel verdwenen, waardoor het spelen van de game vooral voelt als een grote stap terug.

Het vuur
Ik miste de bonus-EXP en support die personages elkaar konden geven, ik miste de mogelijkheid om met paardrijders personages op te pikken, of na een aanval nog een stukje met zo’n paard door te kunnen rijden. En zo miste ik wel meer tijdens het spelen van Fire Emblem.
Boven alles miste ik het bijzondere gevoel, de verslaving, het vuur om verder te spelen, wat me normaal altijd bevangt.
Dat komt waarschijnlijk omdat er met personages wordt gesmeten alsof het niets is; er sluiten zich namelijk constant weer (groepjes) krijgers bij je aan.
Mede door het feit dat hier een heleboel zwakke, onbruikbare figuurtjes tussen zitten, maakt het zowel praktisch als gevoelsmatig niet zoveel uit als er hier en daar eens eentje sneuvelt.
En dat gevoel staat haaks op de gevoelens van urgentie en verbondenheid die Fire Emblem nu juist zo spannend maken.

Nauwelijks sympathie
Wat de boel nog doller maakt, is dat je door het laten sneuvelen van je strijdkrachten wordt beloond met nieuwe ‘gaidens’, oftewel zijmissies, en nog meer nieuwe personages.
Dit is waarschijnlijk bedoeld om nieuwkomers een steuntje in de rug te geven, maar voor ervaren spelers maakt dit het spel alleen maar minder leuk. Want moet je nu wel of niet proberen je troepen in leven te houden?
Ik merkte zelf dat het me eigenlijk allemaal niet zoveel interesseerde, en dat ik nauwelijks iets van sympathie voelde voor het leeuwendeel van mijn personages.
De inwisselbaarheid van je poppetjes wordt verder versterkt doordat je ze voorafgaand aan elk gevecht van beroep kunt laten veranderen. Zo verander je je stoere bijlenman met een druk op de knop in een iele tovenaar.
Het kan handig zijn, maar maakt het een stuk lastiger om een band met zo’n personage op te bouwen.

Verdrietig
Ik ben gewend om van een nieuwe Fire Emblem vrolijk en geestdriftig te worden, en dus word ik gewoon een beetje verdrietig als ik moet vertellen dat dit nieuwste deel me gestolen kan worden. Ik heb niet eens meer zin om het verder te spelen, en ik ben nog maar bij missie twaalf. Het is gewoon zo saaaaaai allemaal!
Die graphics helpen ook niet echt om me op te beuren. De werelden bestaan hoofdzakelijk uit bleke, grijsbruine tinten, terwijl je poppetjes er - afgezien van een dik zwart kader - op het slagveld nogal ongedefinieerd uitzien. Ze hebben geen gezichten, misschien is dat nog wel het ergste.
Ja, dat is het ergste: de personages in de nieuwe Fire Emblem hebben geen gezichten.

Halen als
Er op dit moment twee eekhoorns op je bureau springen.
Je moeder vroeger Bulgaarse les heeft gegeven aan een bekende Nederlander wiens achternaam rijmt op ‘touw’.
Je net als ik een beetje melig wordt van saaie spellen.

Conclusie 

SCORE: 57
Het is niet te hopen dat Intelligent Systems voornemens is om ook die andere ‘alleen-in-Japan-verschenen’ Fire Emblem-spelletjes als remakes naar de DS te brengen. Ze zijn mij in ieder geval kwijt als fan van de serie, en moeten echt met iets ijzersterks komen om het gevoel weer terug te brengen.
Het is niet te hopen dat Intelligent Systems voornemens is om ook die andere ‘alleen-in-Japan-verschenen’ Fire Emblem-spelletjes als remakes naar de DS te brengen. Ze zijn mij in ieder geval kwijt als fan van de serie, en moeten echt met iets ijzersterks komen om het gevoel weer terug te brengen.

REACTIES (0) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord