Tien jaar gewacht: is Final Fantasy XV het waard?

Final Fantasy XV - Review 2016-11-29T13:40:18
De vriendin van Florian vroeg hem wat de plannen waren voor kerst dit jaar. Florian keek haar aan alsof hij water zag branden en zei: 'Het maakt me geen kloot uit wat jij gaat doen, ik ga de komende weken op roadtrip met m’n beste vrienden!'

Florian speelde Final Fantasy XV op de PS4 Pro.

Een week voor release kreeg ik een email van de PR van Square Enix dat er een Review code onderweg is van Final Fantasy XV. Er moest uiteraard eerst een gigantische NDA getekend worden, waarin ik plechtig beloof niets over de game te vertellen voordat het embargo is afgelopen, maar een paar dagen later was het dan eindelijk zover. Ik kreeg de downloadcode, begon als een malle de 52GB aan data binnen te trekken en startte voor het eerst Final Fantasy XV op in mijn eigen huis, op mijn eigen PlayStation 4 Pro. Een episch moment, waar ik en vele andere al 10 jaar op wachten.

FFXVi

Oud en Nieuw

Het allereerste dat je ziet als je Final Fantasy XV opstart is de tekst: ‘A Final Fantasy for fans and first timers’ en dat is nogal een gewaagde uitspraak. Na Final Fantasy X ging het roer bij Square Enix volledig om en moest Final Fantasy ineens meer mainstream worden en de massa gaan aanspreken. Volgens de Japanners was dat onmogelijk met oldschool turn-based battles en random encounters en besloten ze de Final Fantasy-games meer actievol te maken met real-time battles, toegankelijkere verhaallijnen, menselijkere characters en een realistischere grafische stijl.

FFXV1

Square Enix had echter duidelijk moeite met de overstap en was aan het worstelen om de old school bekende game mechanics om te zetten naar een nieuwe stijl Final Fantasy-game. Hierdoor vonden een hoop nieuwkomers de Final Fantasy-games maar een beetje vreemd, omdat ze zo anders waren dan westerse actie RPG’s, en de hardcore fans waren over de zeik omdat de ‘evolutie’ van Final Fantasy er alleen maar voor zorgde dat ze een stuk minder leuk werden dan de voorgaande titels. De games hingen een beetje tussen oud en nieuw in. Het was alsof Square Enix oprecht niet wist wat ze met de serie aan moesten. Alsof de Japanners wel nieuwe dingen wilden proberen, maar toch niet helemaal de oude mechanics los wilden laten.

Hajime Tabata

Buiten dat Final Fantasy XIII onverwacht een eigen trilogy werd, zal het 10-jarige ontwikkelproces van Final Fantasy XV er alles mee te maken hebben dat Square Enix aan het zoeken was naar de juiste stijl voor nieuwe Final Fantasy-games. Degene die uiteindelijk verantwoordelijk is voor het laten slagen van de evolutie van Final Fantasy is Hajime Tabata.

FFXV2

Hajime Tabata kreeg de ondankbare taak om in 2012 de director te worden van het project dat al jaren problemen had en er voor te zorgen dat het alsnog op miraculeuze wijze een goede game zou worden. Tabata-San ging met een bulldozer door de code, wisselde een shitload aan developers en begon bijna compleet opnieuw aan Final Fantasy XV; zijn visie van een Final Fantasy-game met een nieuwe stijl. Oh man, wat een held is het!

Geoliede Machine

Final Fantasy XV laat namelijk bepaalde dingen eindelijk compleet los. Het vechtsysteem is zo totaal anders dat het in de verste verte niet eens meer lijkt op de oude Final Fantasy-games. Als je rondje ingedrukt houdt, mep je automatisch als een malle in op de dichtstbijzijnde vijand en je kunt in real-time switchen tussen verschillende wapens en magic, die je onder je d-pad kunt instellen. Hierdoor kan je zonder al te veel moeite gruwelijke combo’s maken, waarbij je bijvoorbeeld na een paar meppen je zwaard verwisselt voor een bijl om daarna af te sluiten met Fire of Blizzard.

Je kunt daarnaast, als je een beetje kunt timen en achter de vijand gaat staan, samenwerken met je 3 vrienden/bodyguards voor nog veel brutere combo attacks en je kunt ze af en toe opdracht geven om special moves te doen, voor extra veel schade, of om jezelf te healen. De gevechten zijn hierdoor sneller dan ooit en soms, vooral als er veel vijanden tegelijk op het scherm zijn, zelfs een tikkeltje chaotisch. Ik moest er dan ook langer aan wennen dan ik durf toe te geven, maar waarschijnlijk ben ik ook gewoon een beetje vastgeroest in oude Final Fantasy-gewoontes.

FFXV3

Ik ben een groot fan van turn-based battles, maar voor het eerst geeft Final Fantasy XV een tof alternatief. Vooral als je met z’n vieren als een geoliede machine staat in te hakken op een grote vijand, zoals de Behemoth of de vele andere sub-boss fights, spat de actie van het scherm. Het is zo spectaculair en over-the-top dat het bijna Devil May Cry of God of War-achtige taferelen aanneemt, behalve dan dat je niet als een idioot hoeft te button bashen.

Broederschap

Het battlesysteem is goed uitgewerkt, maar wat Final Fantasy XV echt fantastisch doet is je het idee te geven daadwerkelijk op een epische roadtrip te zijn met je beste vrienden. Noctis, Gladiolus, Ignis en Prompto worden op een geloofwaardige manier neergezet door de voice actors en aan alles merk je dat er veel tijd is gestoken om de characters zo menselijk mogelijk te maken.

FFXV4

Ze moedigen je aan tijdens de battle als je een vette move maakt, zijn bezorgd en helpen je als je gewond bent en ze nemen elkaar continu op een grappige manier in de zeik. De 4 gasten zijn geen familie, maar het is absoluut een broederschap waar jij als speler de hoofdrol in speelt.

Twee delen

De wereld van Final Fantasy XV is reusachtig groot. Al vroeg in de game vliegt de stront tegen de ventilator en word je verbannen uit je eigen stad en vanaf dat punt ligt de open wereld aan je voeten. Je kunt je verplaatsen door te lopen, door op een Chocobo te gaan zitten, of in je auto te stappen. Onderweg kom je overal tankstation stops, kleine dorpjes en grote steden tegen. Daar lopen NPC’s rond die je hulp nodig hebben en je kunt hunter missies aannemen om het betreffende gebied vrij te maken van monsters en ander ongedierte. Zo kan je alleen met de sidequests al uren zoet zijn. In het eerste gebied heb ik al ruim 5 uur rondgelopen, zonder ook maar 1x de main missions te hebben aangeraakt.

De wereld van Final Fantasy XV slokt je dan ook volledig op en voor je het weet ben je 20 uur verder en denk je nergens anders meer aan. Het verhaal is bij vlagen een beetje vaag, maar de manier waarop de game je de wereld in trekt is briljant. Je wil blijven ontdekken en Final Fantasy XV geeft je daarin meer dan genoeg ruimte. Er is een duizelingwekkende hoeveelheid content om je mee bezig te houden buiten de main story om, iets dat ontbrak in vorige Final Fantasy-games.

FFXV5

Het gekke is wel dat Final Fantasy XV eigenlijk een beetje uit 2 delen bestaat. In het eerste deel ben je vrij om te gaan waar je wil, maar het tweede deel bestaat veel meer uit scripted gameplay, waarbij de game je wat meer aan je handje vasthoudt en je van punt A naar punt B brengt. Hierbij komt ook het verhaal in de stroomversnelling en is er vrijwel niets te doen buiten de main story om. Omdat het tweede deel meer lineair is, komen daar ook de grootste en meest spectaculaire setpieces voor, maar het contrast wat betreft vrijheid is wel heel erg groot in vergelijking met het eerste deel. De overgang is zo groot, dat had ik liever iets subtieler gezien. De hele sfeer van de roadtrip valt dan ook weg.

Paniek momentje

Final Fantasy XV werd zelfs op het laatst nog uitgesteld, omdat Square Enix de game technisch perfect wilde hebben en niet een grote day one patch wilde uitbrengen om de Japanse gamer tegemoet te komen, want die hebben vaak langzaam of helemaal geen internet. Een mooi gebaar zou je zeggen, maar vervolgens wordt de game uitgesteld, staat er alsnog een gigantische day one patch van 8GB klaar en is de boel technisch nu nog niet steeds niet helemaal in orde. Ik heb verschillende glitches gezien, rare bugs waarin ik items niet kon selecteren, de zee compleet zien verdwijnen, muziek niet synchroon horen lopen, de framerate in zien kakken en zelfs meegemaakt dat ik mijn rechterknuppeltje niet kon gebruiken en dus niet om mee heen kon kijken, terwijl ik bezig was met de battle of the century in een dungeon waarin ik niet kon saven. Dat was even een paniekmomentje kan ik je vertellen.

Verder is de interactie tussen de characters wel leuk, maar er is simpelweg te weinig opgenomen, waardoor ze te vaak hetzelfde zeggen. Zo’n beetje alle NPC’s hebben een overdreven gek accent waarbij de lipsyncing ook niet helemaal okay is. Het zelf rijden met de Regalia slaat nergens op, want je rijdt op rails. De besturing van de Chocobo’s is onlogisch. De camera loopt af en toe vreselijk te kloten. Er zijn sidequest die wat minder boeiend zijn en duidelijk als opvulling van de game zijn gebruikt. Magic en summons spelen een kleine rol. De game is een beetje te makkelijk. Een heleboel minpunten, zeker, maar alsnog krijgt de game een Gold Award.

FFXV6

Ondanks alle nadelen is dit namelijk nog steeds de beste Final Fantasy-game sinds Final Fantasy X. De nieuwe stijl van Final Fantasy heeft eindelijk een smoelwerk en ik heb van elke seconde genoten. Ik heb me tientallen uren meer dan welkom gevoeld in de vriendengroep waar je deel van uitmaakt en dat is een unieke ervaring. Tel daar de mooie wereld bij op, die werkelijk vol zit met shit om te ontdekken, en een rete strak vechtsysteem waar zowel de oude garde als de nieuwkomers van zullen genieten, en je weet dat je met een topper te maken hebt. Final Fantasy XV heeft nog steeds de Final Fantasy magie, maar is zo fris en fruitig, dat ook nieuwe spelers dit moeten proberen. Als er dan zo nodig een nieuwe stijl aan Final Fantasy gegeven moet worden, laat dit het dan zijn. Dit is oprecht ‘A Final Fantasy for fans and first timers’ en dat is een meesterlijke prestatie. Het duurt even, maar dan heb je wel wat!

We hebben er 10 jaar op moeten wachten, maar Final Fantasy XV is grotendeels het wachten waard geweest. De game had nog beter kunnen zijn op bepaalde vlakken, maar als dit de nieuwe stijl is voor Final Fantasy games, blijf ik de komende jaren nog steeds groot fan van de serie.