FIFA 16 - Review

FIFA 16 - Review 2015-09-24T16:25:01
We hebben Tjeerd deze week horen puffen en steunen, juichen en opscheppen, want hij had FIFA 16 in zijn bezit. Eindelijk kon hij zien wat EA Sports ervan had gebakken en of het op kan tegen PES 2016 die dit jaar een 85 krijgt van Graddus (lees het in de PU die nu in de winkels ligt).

Om eerlijk te zijn: ik werd niet blij van FIFA 16 op de E3, waarin hij gewoon werd overschaduwd door PES 2016. Ik werd ook niet blij in de eerste potjes die ik speelde toen ik FIFA 16 thuis in mijn PS4 stopte. Het voelde stroef aan, moeizaam, het was geen feest. En voetbal moet een feest zijn. De woorden van mijn oude collega Maarten Blonk galmden in mijn achterhoofd: "FIFA is werken. Wer-ken. Ik wil niet werken!"

Zwoegen zonder klik

En het was werken, het was zwoegen, en het klikte niet. Heel af en toe was het dan raak, heel af en toe kon ik juichen, en heel af en toe werd ik blij van FIFA 16. Maar over het algemeen stond het na een kwartiertje zwoegen 1-0. Of 0-0. En dat wil ik niet! Jarenlange latente frustratie kwam eruit; ik speel een game voor de fun, en als dit mijn beloning is, vind ik het maar niks. Dat dacht ik. En ik had het mis.

Bar-slecht?

Breiden en openrijten

Want FIFA 16 loopt inderdaad ietwat stroef, je kunt niet in een fractie van een seconde om je as draaien en het is af en toe wel heel erg zoeken naar je medespelers... Maar dat is de bedoeling dus ook niet. EA laat je breiden aan een aanval, laat je de gaatjes opzoeken, wil dat je tactisch op zoek gaat naar dat gaatje in de verdediging, zodat je die kunt openrijten als een Hollandse Nieuwe in een viskraam. Het komt mede doordat de AI van de tegenstander en je medespelers flink beter zijn geworden; ze dekken door, er wordt veel minder uit hun rug weggelopen en lijken veel meer overzicht te hebben.

Kleine aanpassingen

De aanpassingen die in FIFA 16 zijn gemaakt ten opzichte van het vorige deel, zijn niet echt opzienbarend, maar stuk voor stuk snijden ze wél hout. Je hebt nu bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om te kiezen uit een 'driven pass', een hard ingespeelde pass, weliswaar met meer risico, maar een prima mogelijkheid om wat vaart in je spel te stoppen. Daarnaast is er nu ook 'no touch dribbling', waarbij je net iets meer mogelijkheden krijgt om je tegenstanders op het verkeerde been te zetten.

Terry-ble defending by Chelsea

Bafétimbi vs. Daley

Features die je nodig zult hebben, want de overpowerede features in het vorige deel, zoals de goals uit voorzetten, het dribbelen door het midden en de potjes die vooral op snelheid bepaald werden, zijn danig getweakt. Doordat die zaken wat verder uitgebalanceerd zijn, had ik af en toe wel het gevoel dat het verschil tussen de spelers wat teveel afgevlakt was. Zo stond Daley Blind in FIFA 16 fysiek moeiteloos zijn mannetje tegenover spits Bafétimbi Gomis, terwijl we een paar weken geleden helaas moesten constateren dat Blind totaal de weg kwijt was tegen Swansea.

Blind geeft Gomis een kontje

FIFA is voor de skilled

En dus komt het in FIFA 16 neer op skill, schaven aan je vaardigheden, geduldig je tegenstander uit de tent lokken, met beleid verdedigen, minder de lange bal hanteren, middenvelders in je spel betrekken en het veld breed houden. En dat is niet makkelijk, sterker, het is af en toe zelfs niet zo leuk. Maar als je het dan voor elkaar hebt, is de voldoening deste groter en komt de kwaliteit van FIFA om de hoek kijken. FIFA 16 is als een ervaren team, die tactisch goed staat en met geduld en diepgang fantastische resultaten kan behalen. Maar dan moet je het geduld wél hebben natuurlijk, want soms kan tactisch voetbal best saai zijn.

Career mode

Of je dat nou tegen de AI doet of tegen een echte tegenstander doet, is als vanouds een groot verschil. Eerder vertelde ik al dat de AI flink verbeterd is, maar daardoor vond ik dit jaar de AI wel erg stug uit de verf komen en had af en toe veel moeite om de betonnen muur te slechten die de computer had opgetrokken. Dat de Career modus een opknapbeurtje heeft gekregen, is dan wel goed nieuws. Ik werd vooral blij van de progressie die je spelers maken, en waar je zelf ook nog invloed op kunt hebben door ze te trainen op de punten waar je vindt dat ze nog wel iets bij kunnen leren. Je kunt deze trainingoefeningen laten simuleren, maar ook zelf de controle nemen, zodat een goede afwerking van de oefening ook nog invloed heeft op de hoeveelheid progressie die je speler maakt. Daarnaast is ook de voorbereiding aangepast en kun je je inschrijven voor toernooien, waarmee je weer geld kunt verdienen voor je transferbudget.

Training in de Career mode

FUT Draft

Een grote publiekstrekker in FIFA is FUT, de gamemodus die voetbalplaatjes combineert met -vooral online- competitie en een online transfermarkt. Sinds een aantal jaar zit hier de meeste poen in voor EA en dat zie je ook terug in de aandacht die er aan deze gamemode wordt gestoken. Nieuw is FUT Draft, een modus waarin je per positie kunt kiezen tussen een vijftal spelers, waarbij je moet kiezen tussen spelers met de beste statistieken hebben of juist de spelers die iets minder zijn, maar wel de chemie van je team opkrikken. Het is een verslavende modus, omdat het elke keer weer een verrassing is waar je mee kunt spelen. Het kost alleen wel een paar duiten, want 15.000 coins zijn natuurlijk niet niks, maar buiten kijf staat dat dit weer een goede aanvulling is op een al sterke game modus.

Pretpakket

Tel daarbij op dat FIFA 16 inmiddels al zoveel licenties heeft dat je hoofd ervan duizelt. Als je bijvoorbeeld besluit een potje Premier League te spelen en er als je zoals ik daar al elke week naar kijkt, is het een feest van herkenning, want letterlijk alles is overgenomen, van vormgeving tot stadions; het ziet er pico bello uit en je waant je echt in de Engelse voetbalsfeer. Het is een erg sterk punt van FIFA 16, omdat je niet het gevoel hebt dat je het met een poor mans voetbalgame moet stellen, maar met de real deal. Daarnaast introduceert EA en passant ook nog eens het damesvoetbal. Een leuke feature, die weliswaar niet direct anders speelt en waar het jammer is dat er maar 1 toernooi te spelen is (met 12 teams) en je niet met damesteams tegen herenteams kunt spelen.

SCORE: 87
FIFA 16 is dé voetbalsimulatie van dit jaar, en biedt een waanzinnig compleet pakket. Al moet je de game wel de tijd geven en werken aan je skills. Als je die tijd niet neemt, kan FIFA 16 traag, saai en soms zelfs vervelend worden, maar als je het wel doet, levert het je een hele goede voetbalgame op met een diepe gameplay, waar je je weer een jaar aan kan verslingeren.