Far Cry Review

Far Cry Review 2012-11-30T12:02:24
Is Far Cry een schreeuw om aandacht of zal deze tropische FPS van Crytek ervoor zorgen dat gamers het uitschreeuwen van genot? Ga in je lekkerste stoel zitten, pak er een colaatje bij, want Jan gaat het je vertellen.

Far Cry komt op het juiste moment. Er zitten behoorlijk wat shooters in de pijplijn maar óf ze zijn een behoorlijk tandje minder dan Cryteks tropische avontuur, óf ze zijn zo vaak uitgesteld dat niemand meer weet wanneer ze nu daadwerkelijk op de planken liggen.

Kortom, Far Cry heeft momenteel vrij spel. Maar ook als alle grote namen wel ieder moment zouden verschijnen, staat Far Cry z'n mannetje. Deze game heeft heel wat in huis. Daarbij is het knappe dat de game tot aan de release voortdurend een stijgende lijn heeft vast weten te houden. Geen hype, geen loze beloftes, geen geoliede marketingmachine… alle puzzelstukjes van deze shooter vallen nu op de juiste plaats. En dat is een knappe prestatie.

Far Cry look at the polygons oh my god!

WINTERDEPRESSIE

Far Cry is om te beginnen een prachtige en uitermate zonnige game. Het lijkt een detail maar het is gewoon zo vreselijk mooi weer in dit spel. Je bent in een klap van je winterdepressie af. Een tropisch eiland nabootsen is één ding, maar in deze game klopt alles; de vissen, de vogels, de planten en bloemen, de palmbomen en de azuurblauwe zee… het is allemaal prachtig gedaan.

Maar ook de indoor gebieden zien er prachtig uit. Zo loop je nogal eens rond in oude bunkers of een vergaan vrachtschip uit WW II. De roestige, door het water aangevreten kombuizen en machineruimten zijn met veel sfeer en smaak ontworpen. Je moet een behoorlijk ronkende PC in huis hebben, maar het resultaat is dan ook om te zoenen.

VRIJHEID, BLIJHEID

De prachtige nagemaakte tropische vegetatie is niet alleen om naar te kijken, het is een wezenlijk onderdeel van de gameplay. Van te voren werden we bedolven onder beloften van speelvrijheid en verschillende 'paden'. Dat hebben we nu al zooooooo vaak gehoord. In Far Cry is het daadwerkelijk zo en het is bovendien ongelofelijk goed gedaan.

Iedereen die de demo gespeeld heeft, heeft kunnen ervaren hoe verschillend je je vijanden en de doelen kon benaderen, en dat blijft het hele spel door zo!

Of je nu vol in de aanval gaat, kruipt door het hoge gras en de struiken en zo stilletjes mogelijk je doelen benadert, een wachttoren beklimt en van daaruit met je snipergun een paar guards uitschakelt, onderwater via een beekje achter een vijandelijk kamp uitkomt en vanuit die positie je plan trekt of het kamp helemaal links laat liggen en een enorme bergwandeling verkiest… het is allemaal mogelijk.

Nooit heb je het gevoel begrensd te zijn in je bewegingen of je eigen ideeën en dat is fantastisch om mee te maken. De verschillende eilanden waar je op loos mag gaan, zijn dan ook gigantisch groot. Ik heb sommige levels wel vier of vijf keer overnieuw gespeeld om steeds een andere manier uit te proberen. Helemaal fraai is het dan, als je uiteindelijk de top van een berg bereikt en neerkijkt op het enorme eiland. Via je speciale verrekijker - die vijanden traceert en gesprekken tussen soldaten oppikt - kun je de plaatsen zien waar je een uur geleden nog was.

polygons, polygons everywhere Far Cry 1

HALO VOORBIJ?

Was Halo zo'n beetje de standaard als het ging om A.I. van tegenstanders, Far Cry gaat daar weer een stukje overheen. De gedragingen van de tegenstanders zijn gewoonweg indrukwekkend.

Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad (easy/normal/hard) zullen je vijanden beter samenwerken. Er waren momenten dat ik bijna door de knieën ging om easy aan te vinken omdat ik iedere keer werd geflankt. Vijanden maken rondtrekkende bewegingen, zoeken dekking, verschansen zich, werken samen en ga zo maar door. Er kunnen bovendien reinforcements opgeroepen worden die dan in realtime (dus niet scripted) via een helikopter in de basis gedropt worden. Zeker wanneer je tegenover eliteguards komt te staan, is het behoorlijk bikkelen.

Zo zul je op een gegeven moment een enorme hal vol
pgeslagen goederen moeten doorkruizen. Tussen de uitgang en jou staan wel een stuk of twaalf eliteguards en het is pikkedonker. Jij hebt nightvision, maar zij ook. Je kunt dus niets anders dan proberen ze een voor een uit te schakelen en je weer terug te trekken. Dit is zenuwslopend en meesterlijk tegelijk. Vooral omdat die eliteguards jou eveneens proberen te besluipen en opeens in je nek staan te hijgen!

Op een gegeven moment kent de game een omslag en doen afgrijselijke, gemuteerde gedrochten hun intrede. Die monsters zijn een tikkeltje 'dommer' dan de guards maar kunnen zich cloaken. Bovendien zijn ze enorm sterk en laten ze je keer op keer kapot schrikken. Gelukkig is de afwisseling tussen guards en deze 'vreemdsoortige experimenten' blijvend en vervalt Far Cry nooit tot een hersenloos knalspelletje.