Far Cry Primal - Review 

Far Cry Primal - Review 2016-02-22T12:46:55
Wouter speelde Far Cry Primal en verzon allemaal theorieën waarom het niet de vetste Ubi-game ooit is geworden. Toen moest hij een zielig schildpadje afmaken en viel er een kwartje…

Far Cry 4 is een vette game hoor, maar de verschillen met Far Cry 3 zijn op één hand te tellen: de setting, het flysuit, de characters en 1 of 2 nóg meer te verwaarlozen dingetjes. Dat komt simpelweg omdat Far Cry al jaren een trein is op weg naar een kapotte brug. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het oprecht een erg goede serie waarin misschien wel de beste open world shooters ooit zijn verschenen, maar het is ook eentje waar je maar een beperkt aantal kanten mee op kan. Dat komt niet alleen door de beperkingen die het zichzélf op legt (open wereld met veel natuur, maximale bewegingsvrijheid en shitloads upgrade/level-mogelijkheden), maar ook de andere titels van Ubisoft zitten 'm in de weg. Far Cry 4 leek dan ook een veilig vervolg, het summum ervan misschien zelfs, maar het was een van de laatste opties voor de serie in zijn huidige vorm. Het was tijd voor een totaal andere route voor Far Cry…

Far Cry 5 Dinos

Ubisoft wist (waarschijnlijk - alles wat ik hier schrijf is een theorie, maar wel een... eh, waarschijnlijke) al jaren geleden dat het moeilijk ging worden voor Far Cry. De moderne settings met de juiste voorwaarden begonnen op te raken en vele alternatieven waren uitgesloten door Ubi's andere franchises. Far Cry kon niet de toekomst in, want dan zou de serie in het vaarwater van Watch_Dogs en The Division komen. En pure scifi op andere planeten of tientallen jaren van nu? Tja, dat is niet echt het ding van de Franse uitgever. Terug naar het verleden dan maar? Lastig, want door Assassin's Creed zijn een hoop tijdperken in het recente verleden uitgesloten. Maar ook voor de welbekende, historisch accurate klauterserie gaan zekere periodes -vrij letterlijk- te ver, dus was dat vooralsnog een van de weinige overgebleven opties voor Far Cry: zo ver in het verleden gaan dat je er geen assassijn of tempelier zult tegenkomen... Zou 10.000 jaar genoeg zijn?

Far Cry 10.000 jaar       

Far Cry Primal is maar een klein risico

Kijk, natuurlijk had Ubi dit jaar wel weer een Far Cry 4tje kunnen flikken en een deel 5 uitkakken in de bergen van China met een jetpack in plaats van een flysuit. Maar wijze lessen zijn geleerd door Assassin's Creed: Unity en eh, dinges... Legacy? Nee. Allegiance? Nope... Eeehhh, Syndicate! Lessen over het murw slaan van het publiek met teveel haastig uitgebrachte, zo op het eerste gezicht vrijwel identieke games. Bovendien bleek het vrij ‘out there’ Far Cry: Blood Dragon best een goede keuze waaruit duidelijk werd dat Far Cry-fans wel open staan voor iets anders, iets nieuws. Bovendien werd er een poll het publiek in geslingerd, eentje die een soort van rookscherm vormde door opties zoals ‘een spaghetti western’ en ‘vechten tegen vampiers’ te bieden als setting voor een nieuwe Far Cry, dingen die waarschijnlijk nooit serieus overwogen waren. Maar wat het wel deed was aangeven hoe ver Ubisoft kon gaan met hun franchise, zonder dat ze fans zouden verliezen. Best wel ver, zo bleek.

AC: Syndicate

Tot zover goede ontwikkelingen dus, met als resultaat een Far Cry niet met dino’s, niet eentje die zich tijdens een zombie outbreak afspeelt en geen Blood Dragon 2, maar een ‘tussendeel’ in het Stenen Tijdperk. En met dat tussendeel gaat het mis, want Far Cry Primal is wat mij betreft niet de game geworden die het had kunnen zijn, die het verdient te zijn. Ik heb (weer) drie theorieën waarom dat zo is:

1. De hoge heren in pak bij Ubi vonden dat het concept teveel risico met zich meebracht. Dus, omdat ze het gevoel hadden dat het weleens geen hit zou kunnen worden, beperkten ze het budget en misschien zelfs wel de ontwikkeltijd. Want ja, des te goedkoper een project is, des te minder risico het met zich meebrengt. Oh ja en het zou sowieso geen deel 5 worden, dat nummer bewaren ze voor als Far Cry weer normaal gaat doen.
2. Far Cry Primal werd gepusht voor een februari release, puur om het financiële boekjaar te halen. Niet classy, maar hey, business is business.
3. Far Cry Primal zou eigenlijk een soort Blood Dragon-achtige release worden, maar uiteindelijk besloten ze nog wat vlees aan de botten te nieten om het een 60 euro game te maken.

Far Cry: Blood Dragon 2        

Wat er anders is aan Far Cry Primal

Nogmaals, bovenstaande is allemaal theoretisch en het is niet alsof ik geen respect heb voor de manier waarop Ubi dit aangepakt heeft. Per slot van rekening werden deze -vermoedelijke- beslissingen allemaal zo'n anderhalf jaar of langer geleden gemaakt, dus moet je best een vooruitziende blik hebben. Maar hoe het ook zij, wat er ook besloten mag zijn, Far Cry Primal is uiteindelijk niet de game de het verdient te zijn. Ik vind het concept namelijk best sterk en zelfs een beetje gewaagd, maar aan alles voelt het aan als een mod, als een laagje vernis over een oude tafel… gemaakt van botten. Zo heb je nu tembare dieren die lui voor je kunnen afmaken en/of waar je op kan rijden, een hele fijne afwisseling op het honderden arme beessies afmaken uit de vorige delen. Dat voelt altijd toch een beetje als kleine meisjes in hun gezicht slaan… Maar de prehistorische, braaf te maken viervoeters zijn allemaal gebaseerd op modellen die al bestonden vanuit deel 3 en 4: De sabeltandtijger is een licht gemorphde katachtige, de holenbeer is een grotere beer en de mammoet is een olifant met wat haar. Sure, de animaties zijn een beetje aangepast, maar de vacht ziet er fucking lelijk uit en het voelt alsof er veel meer gedaan had kunnen worden met dit concept. Een apart level-systeem bijvoorbeeld, iets dat je wel hebt voor je handige uil/drone, een diertje dat je er op uit stuurt om te scouten en die op een gegeven moment hele nederzettingen voor je kan uitroeien… met bommen. Yup, zo’n soort game is Far Cry Primal. Maar voor de rest is het voornamelijk bekende kost wat betreft het level-systeem, skills zoals ‘iemand afmaken door bovenop hem te springen’ en ‘wapens gebruiken terwijl je lijken meesleurt’ hebben we namelijk in ieder geval al twee keer eerder kunnen unlocken in de Far Cry-serie.

Far Cry Primal uil

Wel grappig dat bepaalde skilltrees inhaken op het dorpje dat hoofdrolspeler Takkar langzamerhand uitbouwt. Sommige ‘Wenja’ (moderne mensen onder de neanderthalers en andere primitievelingen; jouw people dus) die hij bevrijdt hebben namelijk kennis van zaken duizenden jaren voor hun tijd, en als je hen woningen geeft en die vervolgens upgradet, dan delen ze deze kennis met je aan de hand van skills en allerhande kill-gerei. Dus krijg je uiteindelijk alsnog een belachelijk breed scala aan wapens voor je bakkus, ondanks het gebrek aan guns. Van speren, slingshots, knuppels en steenmessen tot aan fucking bijenbommen; Takkar moet er op een gegeven moment bijlopen als een marktkraam voor veganisten. Helemaal omdat hij ook nog allemaal resources meezeult, zoals stukken steen, huiden en takken, iets waar je nu dus zowel je dorp als je wapens mee kan verbeteren. Dit scala wordt aangevuld met het feit dat er een dag- en nachtcyclus is en zeldzame dieren met dito huiden zich alleen vertonen als het donker is. Gek genoeg geldt dit ook voor sommige planten… Het is dan weer spijtig dat de game niet bepaald prettier wordt als de nacht valt: als het schemert komt er een bruin strontfilter over de semi-magische wereld van Oros, daarna zie je geen hand voor ogen. Tenzij je je wapens in de fik steekt of Hunter Vision aanzet, maar dat laatste is misschien wel de meest crappy [Detective/Eagle/Easy Mode] Vision ooit. Bovendien moet je ‘m wel heeeeeel vaak gebruiken om oplichtende voetsporen te volgen, iets wat herinneringen ophaalt van de minder boeiende stukjes uit The Witcher 3: Wild Hunt.

Far Cry Primal diertjes   

Far Cry Primal is errug leuk, totdat…

Een Far Cry dat zich 10.000 jaar geleden afspeelt, met holbewoners in de hoofdrol en sabeltandtijgers en shit; ik vind het nog steeds een fucking goed idee. Het resultaat is dan ook overwegend fun, met toffe actie ondanks het gebrek aan guns (zet ‘m wel op Hard, mensen!), een mooie wereld (dat ’s nachts een stuk lelijker wordt, maar dan is de audio weer vetter met allemaal freaky gegil van beesten), een verslavend level-systeem (vooral door de toevoeging van het dorp), genoeg collectibles (bekende kost dat wordt gered door de te verzamelen, tembare beesten) en gemiddeld genomen de meest boeiende characters sinds tijden in een Far Cry (in 3 en 4 leek alle originaliteit in de bad guys gestopt, nu is het evenrediger verdeeld over een stel heerlijk gestoorde grotdebieltjes die een prachtig taaltje spreken). Maar op een gegeven moment gaat het mis, ontmoet ik een dwaas genaamd Urki waarvoor ik een arm schildpadje moet afmaken omdat hij daarmee, en een stel veren, denkt te kunnen vliegen. Dat gaat hem niet lukken, dat weet een modern mens wel, maar alsnog sla ik plichtmatig een gepantserd beestje dood met een enorme knuppel. Het kreetje dat hij slaakt is hartverscheurend. Op dat moment open ik de map en zie ik een overdaad aan icoontjes. *Zucht* 

Far Cry Primal map

Conclusie 

SCORE: 76
Als de versheid van een Far Cry in het Stenen Tijdperk eenmaal verrot is geworden, iets dat gelukkig pas na een uur of 20 gebeurt, dan besef je dat je weer vrij routineus icoontjes op een enorme map aan het afwerken bent. Met wat extra tijd en geld was Far Cry Primal een vettere game geworden dan het vorige deel, nu is het een vermakelijk warmhoudertje. Eentje die, hoewel keurig afgewerkt, meer aanvoelt als een mod dan een tussendeel.
Als de versheid van een Far Cry in het Stenen Tijdperk eenmaal verrot is geworden, iets dat gelukkig pas na een uur of 20 gebeurt, dan besef je dat je weer vrij routineus icoontjes op een enorme map aan het afwerken bent. Met wat extra tijd en geld was Far Cry Primal een vettere game geworden dan het vorige deel, nu is het een vermakelijk warmhoudertje. Eentje die, hoewel keurig afgewerkt, meer aanvoelt als een mod dan een tussendeel.

REACTIES (81) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord