Far Cry 4 - Review

Far Cry 4 - Review 2014-11-15T13:40:48
Far Cry 3 werd in 2012 unaniem bedolven onder tropische liefde en ananas-goudgele sterwaarderingen. Kan Far Cry 4 in de Himalaya de gameplay naar een hoger plan tillen?

Om maar meteen met de door-stampende olifant in huis te vallen: nee, Far Cry 4 tilt de bekende, explosieve gameplay niet naar een hoger niveau. Daarvoor voelt, oogt en speelt Far Cry 4 wel erg bekend. Soms iets te bekend wellicht. Veel dingen zijn letterlijk overgenomen uit Far Cry 3. En andere dingen letterlijk uit Assassin’s Creed. En dus zou je deze game ook Far Creed: Brotherhood in de Himalaya kunnen noemen. Of Far Cry 3.5 Maar oh, oh, oh, wat ik heb ik me vermaakt met dit heerlijke spel.

Far Cry 4

Far Cry 4: Met Mooie Vergezichten

Oh jongens en meisjes wat ziet Far Cry 4 er spectaculair uit. Ik speelde de game op de PS4 en dat is ronduit genieten. Geen rare glitches of bugs gezien, dus Ubisoft hoeft ook niet te worden afgeschreven. Het is zelfs een van de mooiste games van dit moment, waarbij je nu eens niet het idee hebt dat de game al het geweld in beeld niet aan kan. De settings zorgt sowieso voor de nodige opwinding. Vooral wanneer je via een van de vele voertuigen – snowscooters, wingsuits, gyrocopters of een simpele pick-up truck - door de wereld heen scheurt of vliegt, merk je hoe mooi en divers de wereld van Far Cry 4 is, en hoe fraai het kleurenpalet en de sfeer van de speelwereld steeds verandert.

Far Cry 4

Far Cry 4: Met Marginale Keuzes

Het verhaal in Far Cry (1) was pulp, het verhaal in Far Cry 2 was erg sterk en de setting gedurfd, het verhaal in Far Cry 3 was zo, zo maar Vaas was Baas en het verhaal in Far Cry 4 is wederom verwaarloosbaar. Pagan Min is een prima bad guy en de bijpersonages beklijven redelijk maar waarom zijn de personages uit GTA V zoveel beter uitgewerkt? En waarom zijn de keuzes die je moet maken – waardoor je verschillende missies voorgeschoteld krijgt – uiteindelijk zo marginaal voor hetgeen wat je doet? Maakt het  iets uit voor het spelplezier? Nee, maar halverwege de game kon het achtergrondverhaal me eigenlijk niet meer boeien. De urgentie van het alles ontbreekt een beetje. Wat een welkome afwisseling is, zijn dan ook de Shangri-La missies waarbij Ajat in een andere dimensie komt. Met je spooktijger en je pijl en boog, krijgt de gameplay een andere dynamiek. Een soort evolutie van de paddenstoelen trips uit FC3 alleen dan beter ingebed in de setting van de game. Ze vormen een erg toffe afwisseling.

Far Cry 4

Far Cry 4: Met Dieren

Dieren. Wat zijn ze handig. En wat hebben ze zachte vachtjes. En wat moet je er veel uitmoorden om verder te komen. Anders blijft je portemonnee & co veel te klein om alles mee te zeulen wat je jaagt. Het is bekende kost die ook in Far Cry 3 prima werkte. En nu kun je nog meer beesten inzetten om voor jou het vuile werk op te knappen. Zorg dat je als een dwaas de ik-kan-een-olifanten-berijden skill unlockt. Het innemen van outposts en kampen gaat dan een stuk sneller. Maar ook het droppen van stukken vlees vlak bij een vijandelijk kamp is hilarisch. Voor je weet duiken de luipaarden en tijgers op en die bijten in de billen van de bad guys. Een prima tactiek die ook werkt als jezelf een bepaalde skin van katachtige nodig hebt trouwens. Kom dan, kitty, kitty, kitty.

Far Cry 4

Far Cry 4: Met Anderen

Far Cry 4 is ook met en tegen anderen te spelen. De competitieve multiplayer is vermakelijk en een stuk consistenter dan die van Far Cry 3. Je speelt met de Rebellen van The Golden Path of met de mystieke Rakshasa. Die laatste zijn ronduit verfrissend om mee te spelen. Deze mystieke baddies van Pagan Min hebben enkel een pijl en boog maar kunnen die uitdossen met explosieven. Daarnaast kunnen ze dieren oproepen en  zichzelf tijdelijk onzichtbaar maken. Het is erg leuk om met deze sluipmoordenaars te spelen. De modi zelf zijn wat mager, maar ik verwacht nog wel aanvullende modi via gratis dan wel betaalde DLC. Co-op is en blijft briljant in Far Cry 4. In je eentje een fort bestormen of besluipen is leuk, maar met een maat kun je pas echt los. Je kunt geen verhalende missies spelen, maar voor de rest kun je samen, hand in hand huppelend, gaan en staan in de enorme wereld van Kyrat.

Far Cry 4

Far Cry 4: De Toekomst

Voor wie het nog door had, FC4 is een heerlijk spel dat leentje buurt speelt bij zijn voorganger en grote broer Assassin's Creed. Dat levert nu nog een prima game op, maar voor de toekomst moet Ubisoft een tandje bij zetten. Zo wil ik daadwerkelijk beter kunnen sluipen want hoe stealthy je ook wilt, vroeg of laat verzandt een missies of bezetting altijd in een schiettent de-luxe. Hoe je deze klussen klaart, daar ben je nog steeds vrij in, maar het is toch al snel van knallenstein ten faveure van sluipenstein. Daarnaast ben ik ook een heel klein beetje klaar met het innemen van radiotorens en het bevrijden van outposts na deze game. Zogezegd heb ik me er opnieuw kostelijk mee vermaakt, maar nog een keer op herhaling zou de serie geen goed doen.

SCORE: 89
Far Cry 4 is misschien niet de allerbeste maar wel een van de allerleukste games die ik dit jaar gespeeld heb. Als je genoten hebt van Far Cry 3 kun je Far Cry 4 blind aanschaffen. Het is een knal- en exploratiefestijn van jewelste. Verwacht alleen geen prijs voor originaliteit.