Far Cry 2

Far Cry 2 2012-11-30T12:11:26
Wouter vindt Far Cry 2 maar een kutspel. . . om te reviewen dan, want dat het een open world game is van hoogstaande kwaliteit kan zelfs een blinde Afrikaan zien. Maar even rap door de ruim dertig verhaalmissies heen banjeren zodat je ├ęcht alles over de game kunt vertellen, dat kun je wel vergeten. En ook Wouter lukte het niet. . .

Er zijn twee redenen waarom je de tijd moet nemen om Far Cry 2 te spelen. Ten eerste natuurlijk om te genieten van de vibe van de game. Gewoon even achterover hangen om in het woestijngebied of de savanne van de ondergaande zon te genieten, dat is haast digitale poëzie. Steek er een vuurtje bij aan, luister naar het knetteren van het wegfikkende struikgewas en je verandert je TV in een ware sfeergenerator.
De andere reden om de tijd te nemen, is omdat haastige spoed in Far Cry 2 keihard wordt afgestraft. Als je denkt dat je wel even snel van punt Centraal Africanus naar punt Botswanianus kunt racen, dan heb je het mis. Op bijna elk kruispunt tussen vertrek en bestemming is namelijk wel een outpost van vijanden te vinden en als deze heerschappen een beetje enthousiast met de kogels rondsproeien, dan kom je er niet langs zonder dat je auto ontploft.
Zoals je misschien wel kunt raden, ga je dood als je in een exploderende wagen zit, en dat is nu juist wat je in deze game niet wil meemaken; er is namelijk geen sprake van een checkpoint-systeem of zelfs maar een autosave functie.
Inderdaad, het klinkt zo ouderwets als het aantrekken van een lange onderbroek als pyjama om vervolgens een gat rond de kontstreek te maken om toch nog middenin de nacht met enig gemak te kunnen schijten, maar je zult elke keer handmatig moeten saven in Far Cry 2.

Dying ain't easy
Terwijl Ubisoft in de nieuwe Prince of Persia loopt te verkondigen dat doodgaan niet meer van deze tijd is, heeft sterven in Far Cry 2 zelfs vergaande gevolgen. Zo zullen je buddies, je strijdkameraden die jou kunnen redden uit onmogelijk situaties en die je alternatieve manieren bieden om een missie te klaren, niet op magische wijze respawnen als jij ze hebt laten wegkwijnen. Nee, een dode buddy zal je niet meer terugzien. De hypersensitieve of zwangere gamer doet er dus verstandig aan een doos tissues binnen handbereik te houden.
Daarnaast zal het vanwege het gebrek aan autosave regelmatig voorkomen dat de lakse gamer routes opnieuw zal moeten afleggen en zelfs missies opnieuw zal moeten doen.
Je zult er snel genoeg gewend aan raken dat je naar een basis moet gaan om je game vast te leggen, maar zelfs al heb je het meteen onthouden, de mogelijkheid om onderweg naar het savepunt of naar de bus het loodje te leggen is natuurlijk ook nog aanwezig.
Of dit irritant is? Heel effe, later zorgt het simpelweg voor een extra laag spanning. En voor nog iets…

Overleef
Het ‘doodgaan is niet prettig’-principe maakt de game tevens extra hardcore, iets waar ik persoonlijk helemaal geen problemen mee heb. Daarnaast benadrukt het de ruigheid van het overleven in Afrika waar Far Cry 2 wat mij betreft om draait.
Je hoeft namelijk van geen van de NPC’s in de ENORME wereld een spontane knuffel te verwachten, want iedereen wil jou tot dood vlees reduceren. Zelfs je guns werken niet altijd mee, want een roestig, halfverrot pistool kan zo besluiten om in het heetst van de strijd te blokkeren, het liefst precies op het moment dat je een verse schedel in je vizier hebt. Smijt je om nostalgische redenen (die gun en jij hebben toch al zóveel meegemaakt) het wapen nog niet weg, dan kan het ding later besluiten om live in je poten te ontploffen. Het gevolg is schrik en een lichte paniek terwijl je op zoek moet naar nieuwe methoden om je belagers onder de zoden te trappen.

Plotsklaps in de fik
Hoe vaak speel je nog een game die niet spannend is om het verhaal, maar vanwege het feit dat er allerlei onverwachte shit kan gebeuren? En dat niet alleen omdat je vijanden zo verrassend uit de hoek kunnen komen (dat heeft ook te maken met hun intelligentie, of liever het gebrek daaraan) maar omdat er allerlei elementen invloed hebben op de strijd waarin je je bevindt.
Probeer je die neger in het hutje uit te schakelen, schiet je per ongeluk een kogel in een gasfles. Het ding begint vuur te spuiten als een kinderraket maar in principe is er niets aan de hand want je bevindt je op veilige afstand. Ondertussen heb je echter niet door dat in je blinde hoek een hele grasvlakte in de hens is gevlogen, waardoor er vervolgens een wagen vlak achter je in lichterlaaie komt te staan. BOEM!!! Dan is het hopen dat je kort geleden nog gesaved hebt, anders ben je de Sjaak.
Ook een raket uit je roestige RPG die in plaats van recht op z’n doel af te vliegen, voor je neus op de grond flikkert en ontploft, of plotseling langs scheurende schoften met mounted guns, zorgen ervoor dat je als een paranoïde konijn altijd op je hoede moet zijn.

Dumbasses
Maar dan de maar. Die ellendige ‘maar’… Want ondanks alle zinderende actie, de stoerheid van de game en het feit dat je zo vrij als een net uit zijn kooitje gelaten parkiet door de prachtige omgeving kunt fladderen, is Far Cry 2 niet perfect.
Dat komt omdat je vijanden ongeveer net zo slim zijn als een hersendode augurk. Soms staan ze vlak voor je neus als een zwakzinnige zombie naar je voorhoofd te staren; net zo vaak heb ik met verbazing toe staan kijken hoe twee knakkers in auto’s enkele minuten lang tegen elkaar op lopen te batsen, en het in de fik zetten of opblazen van basissen waar de Afrikaanse idioten zich in bevinden, veroorzaakt af en toe nog niet eens tot een ongeïnteresseerd schouderophalen.
Als ter compensatie voor hun achterlijkheid, ‘lijdt’ het knalvoer aan een soort van gedeeltelijke onkwetsbaarheid. Een headshot is meestal wel dodelijk, maar een paar gaten in het lichaam lijkt de taaie rakkers nauwelijks te kietelen. Kun je in veel shooters bijna aanvoelen hoeveel kogels je vijand kan koppen voordat hij onderuit gaat, in FC 2 is het afwachten geblazen.
Maar gelukkig doe je dat tegen de achtergrond van een oogverblindend mooi landschap, terwijl de vlammen van het fikkende gras aan je neusharen likken en het ritme van de bongo’s je oren kietelt. Als je dan om je heen kijkt en je beseft hoe ongelooflijk veel je nog te doen staat in het magische Afrika, kan je een zuchtje van genot haast niet onderdrukken.

Halen als...
- Je in Beekse Bergen het liefst de zebra’s DOOD zou rijden!
- Je graag naar Afrika zou gaan om het land in de fik te steken, maar je niet van reizen houdt.
- Je geen problemen hebt met het kapot knallen van half onkwetsbare randdebielen.

Als je van open world games houdt, dan is Far Cry 2 je ding, veel duidelijker kan ik niet zijn. Jammer alleen dat de hypnotiserende illusie ietwat beschadigd wordt door knullige A.I. en dat de multiplayer mode niet de beste is die je ooit zult tegenkomen.