Evolve - Review

Evolve - Review 2015-02-12T15:18:14
De makers van Left 4 Dead doen met Evolve weer een poging om asymmetrische multiplayer naar het grote publiek te brengen. De game is inmiddels een paar dagen uit en de servers lijken allemaal te werken, dus hoog tijd voor Nino's eindoordeel!

Als er een studio is die goed is in het bedenken van originele multiplayer-concepten, is Turtle Rock dat wel. De honderd man grote studio kennen we van het geniale Left 4 Dead uit 2008 en is nu terug met Evolve, een asymetrisch multiplayer festijn waarin vier hunters het opnemen tegen één monster.

In elke ronde bestaat het team van hunters uit een assault, een support, een trapper en een medic. Aan dit kwartet de taak om het monster naar de eeuwige jachtvelden te sturen. Teamwork is hierbij essentieel, elke hunter heeft zijn eigen rol en de enige manier om een potje te winnen is door samen te werken. Het lijkt een beetje op klassieke MMO raids, waarbij een damage dealer zijn magazijnen leegt terwijl de ondersteunende classes hem in leven houden.

Evolve

Verstoppertje spelen

De belangrijkste mode in Evolve is Hunt, wat eigenlijk een soort van Team Deathmatch is. De vier hunters hebben de taak om het monster neer te halen, terwijl de monster probeert drie keer te evolueren zodat hij de Power Plant kan vernietigen. Om te evolueren moet het monster rondrennend wildlife oppeuzelen, terwijl hij zijn best doet om niet gevonden te worden door de hunters. Een groot gedeelte van de potjes Hunt die ik heb gespeeld liepen uit in een twintig minuten lang kat-en-muisspel, het monster is -zeker aan het begin van de match- erg kwetsbaar en is constant bezig om weg te rennen van de krachtigere hunters. Als het monster de hunters los van elkaar weet te grijpen, maakt hij een redelijke kans, maar tegen een ervaren team zal hij zich negen van de tien keer uit de voeten moeten maken. Tenzij het monster de Wraith is, want de Wraith lijkt op het moment zwaar OP te zijn.

Die potjes Hunt werden al snel eentonig, zeker als je tegen een monster speelt dat weet wat hij doet ben je voornamelijk bezig met rondjes rond de map te rennen. Als er een confrontatie plaatsvindt is het awesome, dan zijn alle vijf de spelers vol gas aan het knallen, healen en trappen, maar dat is slechts een klein gedeelte van de match. Onervaren monster-spelers zijn vaak minder voorzichtig, dat zorgt voor leukere potjes (voor de hunters) maar die zijn meestal snel afgelopen.

Evolve

Defend, Rescue en Nest

Naast Hunt heb je nog Defend, Rescue en Nest. Deze objective-based modes zijn een stuk leuker dan Hunt omdat er meer chokepoints in de potjes zitten. In Defend moeten de hunters zich verdedigen terwijl er een constante stroom mini-monsters op ze af komt, in Nest moeten de hunters zes monster-eieren vernietigen voordat ze het loodje leggen en in Rescue moeten de hunters een aantal kolonisten naar een dropship escorteren terwijl het monster ze probeert te vermoorden. Doordat de actie zich focust op bepaalde punten op de map zijn er veel meer confrontaties per potje, wat er voor zorgt dat al deze modes een stuk spannender zijn dan Hunt. Helaas is Hunt op het moment van schrijven de enige mode die onder de ‘Quick Match’-knop zit, voor de andere modes zal je een custom game moeten aanmaken of Evacuate moeten opstarten.

In Evacuate speel je een serie van vijf potjes achter elkaar. Na elk potje wordt gestemd op welke van twaalf maps wordt gespeeld en alle modes komen aan bod. Rondom de rondes zit een verhaaltje geweven en de uitkomst van een ronde heeft gevolgen op de ronde daarna. Als de hunters er bijvoorbeeld in slagen om een Power Plant verdedigen staan er in het potje daarna elektrische hekken op de map, waardoor de bewegingsvrijheid van het monster wordt ingeperkt. Ook heeft de game een systeem ingebouwd om de balans eerlijker te houden, het verliezende team krijgt in het opvolgende potje namelijk een damage boost. Dit werkt erg goed en zorgt er voor dat je niet een uur lang aan het verliezen of aan het ownen blijft, het houdt de spanning er prima in.

Evolve

Gelikt

De presentatie van Evolve is gelikt. De graphics zijn bijzonder mooi, de framerate is stabiel maar wat mij het meest opviel was de manier waarop Turtle Rock allerlei handige informatie in de game heeft verwerkt. Aan het eind van elk potje krijg je te zien hoe goed je je klasse beheerst, of je meer of minder schade (of healing points in het geval van de medic) hebt gedaan dan de rest van de wereld. Daarnaast krijg je na elk potje een soort heatmap te zien, waar je op een plattegrond in sneltreinvaart te zien krijgt hoe de wedstrijd verliep. Je merkt aan alles dat Turtle Rock goed begrijpt dat Evolve een lastige game is om onder de knie te krijgen, om dat op te vangen hebben ze een shitload aan handige tips en tutorials in de game geknikkerd. Als je de game voor het eerst opstart krijg je een duidelijke monster- en hunter-tutorial voor je kiezen en elke keer als je een nieuwe hunter of monster speelt krijg je een korte video waarin de verschillende abilities worden uitgelegd. Dit werkt heel goed, ik had nooit het idee dat ik Evolve niet snapte, ondanks het ingewikkelde concept.

Er is de laatste tijd veel te doen geweest rondom de DLC van Evolve. Enerzijds waren gamers boos dat je tegen betaling alle tiers aan hunters en monsters kon kopen, waar je normaalgesproken veel potjes moet spelen om die extra tiers te unlocken. Voor mij gaat die klacht niet op, ik vind het leuk om de verschillende personages te unlocken en ik zou niet eens willen dat alles beschikbaar was bij de eerste keer spelen. Anderzijds wordt er veel geklaagd over de cosmetische DLC. Daar is een hoop van en ook daar heb ik persoonlijk geen last van. Het verandert niks aan de gameplay en de cosmetische verschillen zijn niet drastisch genoeg dat ik de extra DLC überhaupt zou willen kopen. Er komt binnenkort een extra monster vrij, die is met zijn 15 dollar redelijk aan de prijs maar is gratis voor pre-orders. Had goedkoper gekund wat mij betreft, maar ik kan er niet wakker van liggen. Ik had niet het gevoel dat Evolve een gebrek aan content had, wat extra modes waren leuk geweest maar Turtle Rock heeft al toegezegd dat nieuwe modes gratis zullen zijn.

Evolve

Highs & lows

Als Evolve werkt, is het heel erg leuk. De confrontaties tussen de hunters en de monsters zijn een ongekend spektakel waarvoor ik meerdere malen op het puntje van de bank ben gaan zitten. Met name tijdens mijn trip naar de developer, maar ook tijdens een paar potjes online voor de release, zat ik met geknepen billetjes mijn wapens te legen op monsters terwijl het zweet van mijn voorhoofd droop. Daar staat tegenover dat de minder spannende potjes aanzienlijk minder plezant waren. Sowieso vond ik de bots redelijk saai spelen (het monster is dan heel voorzichtig bijvoorbeeld) maar ook sommige potjes online waarbij de medic liep te kutten werden snel frusterend. Dan kan je nog zo goed je best doen en alles uit de kast halen, het is allemaal tevergeefs op het moment dat de rest van het team aan het falen is.

Met een groep vrienden of op een LAN party komt Evolve het best tot zijn recht. De game vergt veel communicatie en een team dat goed op elkaar in is gespeeld om de meeste lol te beleven. Evolve kan heel erg tof zijn en als je een groep vrienden hebt die van dit soort games houden, raad ik jullie aan om hem lekker met z'n allen te gaan spelen. Als je meer een solo speler bent dan ben ik bang dat Evolve misschien niet de game voor jou is.

De hoogtepunten in Evolve zijn tof, het is een prachtige game met een gelikte afwerking en unieke gameplay. Helaas zijn die hoogtepunten heel erg afhankelijk van je omgeving waardoor het lastig is om Evolve blind aan te raden.