Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age - Review

Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age - Review 2018-08-30T13:20:38
Het was de afgelopen weken lekker rustig op de redactie! Niet alleen vanwege de Gamescom, maar vooral omdat druktemaker Florian al z’n tijd in Dragon Quest XI heeft gestopt en dus niet naar de redactie kon komen. Kunnen er niet meer van dit soort games uitkomen?

Dragon Quest X kwam in 2012 uit en dus kan je zeggen dat we al een tijd zitten te wachten op een nieuwe singleplayer Dragon Quest game voor de console, maar in feite is het nog veel langer. Dragon Quest X was namelijk een MMO en Dragon Quest IX kwam alleen maar uit voor de Nintendo DS. In werkelijkheid wachten we dus al sinds de release van Dragon Quest VIII in 2004 voor de PS2 op een gloednieuwe Dragon Quest-game voor de console. 14 jaar wachten, dat gun je zelfs je grootste vijand niet! Ik was bijna net zo blij als de Japanners, toen Dragon Quest XI daar vorig jaar uitkwam.

DQ1

In de tussentijd heb ik aardig wat YouTube filmpjes bekeken en mijn verwachtingen waren torenhoog. Ik was intussen zo hyped geworden dat de game eigenlijk alleen nog maar kon tegenvallen, omdat ik in m’n hoofd al een soort van had bepaald dat Dragon Quest XI de beste JRPG zou zijn in jaren. Ik had zelfs in mijn mooiste dromen niet kunnen zien aankomen hoe de game in werkelijkheid al mijn verwachtingen zou overtreffen. We hebben hier te maken met een absoluut meesterwerk!

Zwarte streep

De game begint lekker rustig met een soort in-game tutorial en dat geeft je de mogelijkheid om ongegeneerd te kwijlen op de prachtige graphics. Dragon Quest XI maakt gebruik van een soort semi-cell shaded stijl, waarbij de characters en belangrijke voorwerpen zijn omlijnd met een dikke zwarte streep, maar de omgevingen hebben dat niet. Hierdoor krijgen de characters bijna een 3D-effect tegen de achtergrond aan en spatten je scherm uit. Het is de perfecte stijl voor een JRPG als dit, waarbij je zou zweren dat je zelf een animatiefilm aan het besturen bent. Grafisch is Dragon Quest XI de mooiste JRPG ooit gemaakt, geen twijfel over mogelijk.

DQ2

De mooie grafische stijl in samenwerking met de prachtige muziek zorgt acuut voor een meesterlijke sfeer en presenteert de wereld op een manier die uitnodigt om ontdekt te worden. Binnen een uur, terwijl ik nog in de tutorial zat, wist ik al hoe de game de aankomende weken van m’n leven op zou snoepen. En toen had het meeslepende verhaal, waar ik niets over wil verklappen, nog niet eens indruk op me gemaakt.

Super Saiyan

Wat gameplay betreft is Dragon Quest XI een typisch traditionele JRPG. Het is zelfs alsof Square Enix tijdens de ontwikkeling heeft gedacht, ‘fuck al die Westerse invloeden maar’ en daar ben ik ze eeuwig dankbaar voor. Ja, dit betekent dat er turn-based battles inzitten en Dragon Quest XI toont keihard aan dat dit systeem ook in 2018 nog steeds heel erg goed werkt en voor spannende battles kan zorgen. Weg met al die zogenaamde goede ideeën over hoe ook JRPG games real time battles moeten hebben om Westerse spelers aan te spreken. If you don’t like it, get the fuck out!

DQ3

Via een menu kies je de aanval die je wil uitvoeren en verspreid over alle main characters heb je daarin mega veel keuze. Je kan er ook voor kiezen om de A.I. de andere characters te laten besturen, waarbij jij alleen maar een vecht stijl mee geeft, zoals focus op healing, spaar je MP, of gebruik alleen magic. Het werkt fantastisch en binnen no-time heb je zelf een systeem gevonden dat perfect past bij je speelstijl. Naast de standaard attack, magic en abilities die je kunt uitvoeren, kunnen characters ook samenwerken en super moves uithalen als ze na een aantal hits in een soort Super Saiyan mode gaan. Zucht… het is zo heerlijk uitgewerkt allemaal.

Verliefd

Dragon Quest XI is de meest geperfectioneerde JRPG die ik ooit heb gespeeld, werkelijk alles klopt. Er zijn altijd wel kleine dingetjes die me tegenstaan, of waarvan ik me afvraag waarom het op deze manier is ontwikkeld, maar bij Dragon Quest XI is dat het tegenovergestelde. De game blijft me maar verrassen met kleine dingetjes, die het niveau naar perfectie tillen. Een voorbeeld is dat je met je rechterknuppeltje nog steeds je richting kunt bepalen, terwijl je full screen naar de map kijkt. Hierdoor weet je altijd exact waar je naartoe moet. Zo simpel, maar zo geniaal.

Een ander voorbeeld is de ‘arena’ waarin de battles zich afspelen. Normaal gesproken teleport je tijdens een battle naar een omgeving die zeker de stijl heeft van de wereld waarin je op dat moment bent, maar het blijft een standaard omgeving die iedere keer weer terugkomt. In Dragon Quest XI doe je die battles exact op de plek waar je was en zie je zelfs items en vijanden op de achtergrond tijdens een battle. Dit klinkt heel logisch, maar het is de eerste JRPG die ik zie, waar het daadwerkelijk zo werkt. De game zit werkelijk vol met dit soort geweldige details.

DQ4

Grafisch is de game helemaal top, de muziek is prachtig, het verhaal is meeslepend, de omgevingen en de wereld zijn meesterlijk vormgegeven, de gameplay is vertrouwd maar geperfectioneerd, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Dragon Quest XI is zo goed als de perfecte JRPG en ik kan de game iedereen volmondig aanraden. Ik hoop van harte dat de game goed gaat scoren en dat er de komende jaren nog veel meer van dit soort JRPG’s uitkomen, die schijt hebben aan hoe een Westerse game er uit hoort te zien. Ik ben tot over m’n oren verliefd geworden op Dragon Quest XI, dit is mijn persoonlijke GoTY!

SCORE: 96
Als je nou 1 JRPG speelt dit jaar, laat het dan Dragon Quest XI zijn. De game is zo goed als perfect en toont als geen ander aan waarom JRPG’s vandaag de dag er nog steeds toe doen. Dit is de beste JRPG sinds Final Fantasy X!