Dragon Quest Builders 2 - Review

Dragon Quest Builders 2 - Review 2019-07-12T13:23:35
Het blijft een gek concept om een Japanse RPG te combineren met een game waarin je zelf content moet bouwen, maar dit werkte juist erg goed in Dragon Quest Builders. Florian checkt of deel 2 net zo briljant is.

Dragon Quest Builders was voor mij dé verrassing van 2016. Ik ben al jaren fan van de Dragon Quest games, maar absoluut niet van games waarin ik zelf dingen moet bouwen. Door het eerste deel ben ik dan ook tot de conclusie gekomen dat er een groot verschil zit tussen zelf creatief moeten zijn en helemaal zelf iets ontwerpen en bouwen, en een game die je aan je handje vasthoud en je verteld wat je gaat bouwen. Dit principe is in Dragon Quest Builders 2 geperfectioneerd!

Slechterik

De opzet in Dragon Quest Builders 2 is grotendeels gelijk gebleven met het eerste deel, waarin jij als speler met je character als enige in de wereld kunt bouwen. Jij bent de Builder en moet er voor zorgen dat de wereld weer opnieuw opgebouwd wordt van de totale destructie die de ultieme badguy heeft veroorzaakt. De grap is dan ook dat de slechterik er met een truc voor heeft gezorgd dat het lijkt dat juist de Builders deze destructie hebben veroorzaakt en aan jou de taak om bewoners te overtuigen van je onschuld met allerlei nieuw gebouwde constructies.

Builders21

Net als in het eerste deel is het verhaal wat dunnetjes, zeker voor een Dragon Quest game, maar erg storend is het niet, want je moet de focus tijdens het spelen ook lekker leggen bij wat je gaat bouwen. Het opnieuw opbouwen van de verschillende werelden die je bezoekt is de hoofdmissie en alles eromheen is aanwezig om het smeuïg te maken en laat je al snel uitkijken naar nieuwe gebieden die je kunt bezoeken.

Grondstoffen

Met je main character spoel je aan het begin van de game aan op een gigantisch eiland, dat je main hub blijkt te zijn. Het doel is om dit eiland naar eigen smaak in te richten met nieuwe creaties, maar om dingen te bouwen heb je uiteraard grondstoffen nodig, zoals hout, ijzer, staal en goud. Al snel kom je er achter dat er op het grote eiland maar weinig grondstoffen te vinden zijn en dus zal je moeten afreizen naar andere eilanden.

Builders22

Ieder eiland heeft een eigen verhaaltje met bewoners en zo begin je eigenlijk steeds opnieuw met het opbouwen van de verschillende gebieden die je bezoekt, terwijl je de gevonden grondstoffen mee kunt nemen naar je eigen eiland. Hoe meer plekken je bezoekt en opnieuw opbouwt, hoe meer je uiteindelijk kunt bouwen op je eigen eiland.

Malroth

In Dragon Quest Builders 2 sta je er niet alleen voor, zoals in het eerste deel, want je spoelt samen met een NPC, genaamd Malroth aan op je eiland. Malroth volgt je overal waar je naartoe gaat en helpt je met het verslaan van vijanden. Daarnaast helpt hij je automatisch mee met het verzamelen van grondstoffen, als jij daar ook mee bezig bent. Als je op een boom gaat staan hakken, hakt Malroth gezellig met je mee, waardoor het verzamelen nu praktisch 2x zo snel gaat als in het eerste deel.

Builders23

Je bouwt al snel een fijne band op met Malroth, maar vanaf het begin van de game weet je eigenlijk wel dat Malroth niet helemaal pluis is. Er klopt iets niet aan de duistere dude, ondanks dat hij vriendelijk is en je overal meehelpt. Al snel kom je er achter dat Malroth eigenlijk het tegenovergestelde is van de Builder en uiteraard gaat dit later in de game botsen. Je voelt hem van mijlenver aankomen, maar de uitwerking is uiteindelijk toch verrassend. Erg leuk verzonnen!

Minecraft

Vroeger, toen ik me als klein ventje thuis weer eens verveelde, zei mijn moeder altijd, ‘waarom ga je niet met je Lego spelen?’ Ze snapte alleen nooit dat ik doelloos maar iets bouwen totaal niet boeiend vind. Geef me echter een nieuwe doos Lego met stappenplan van hoe het te bouwen, en ik ging helemaal los. Hetzelfde principe heb ik bijvoorbeeld met Minecraft. Ik vind het niet boeiend, omdat er niet echt een doel is. Dit is precies waarom ik zo kan genieten van Dragon Quest Builders 2!

Builders24

De game spoort je namelijk wel aan om dingen te bouwen, en als je wil kan je helemaal los gaan met zelf ontworpen creaties, maar in de main story word je opgedragen wat je moet gaan bouwen. Zo krijg je bijvoorbeeld een aanvraag van een van de bewoners om een slaapkamer te maken en daarbij wordt aangegeven hoe groot de kamer moet worden en waar de kamer uit moet bestaan. Denk dan bijvoorbeeld aan een bed, een lichtbron, een deur die dicht kan en een nachtkastje, maar ook waar de muren uit moeten bestaan. Is het een stoere NPC? Dan kan je rustig vanuit gaan dat de kamer een stoer uiterlijk moet krijgen met muren gemaakt van staal.

Charmant

Als je me zou droppen op één van de eilanden en me volledig los zou laten, zou ik van gekkigheid niet weten waar ik moet beginnen en zou het overweldigend zijn. Omdat Dragon Quest Builders 2 je aan je handje vasthoudt en stap voor stap je eiland verbouwt, blijft het overzichtelijk en heb je binnen no-time een fantastisch dorpje gebouwd met super blije NPC’s. Omdat je het toch zelf bouwt krijg je een soort emotionele band met je creaties en iedere keer als ik klaar was om te vertrekken naar een nieuwe eiland voor nieuwe grondstoffen vond ik het bijna zonde om afscheid te nemen. Ja, je kunt altijd terug naar de eilanden waar je al bent geweest, maar het voelt iedere keer weer als het einde van een hoofdstuk.

Builders26

Het helpt ook dat de hele wereld in Dragon Quest Builders 2 zo verdomd charmant is. De grafische stijl is prachtig, de characters zijn leuk en hebben allemaal zo hun eigen karakter, de muziek is meesterlijk, er zijn gruwelijk veel grondstoffen en items om te bouwen en de oppervlakte van de game is gigantisch. Ik heb er nu ruim 50 uur inzitten en heb het verhaal inmiddels doorlopen, maar ik heb nog lang niet alles gezien, ondanks dat ik in alle gebieden uren heb rondgelopen. Er is zoveel te ontdekken, het is een avontuur van epische proporties!

Gepolijst

Het is ook erg fijn dat er bepaalde punten uit het eerste deel zijn verbeterd. Zo is het plaatsen van items nu veel gemakkelijker, waardoor bouwen nog leuker is. In het eerste deel gebeurde het net even te vaak dat je iets verkeerd neerzet door de clunky mechanics, maar in dit nieuwe deel had ik daar amper last van. Daarnaast kan je nu met een groot doek in je handen van hoge punten naar beneden zweven, waardoor je je veel gemakkelijker door de wereld kunt verplaatsen.

Builders26

Ik heb het eerste deel nog eens opgezet en deel 2 is duidelijk veel langer gepolijst. Ondanks dat de gameplay in grote lijn hetzelfde is gebleven, speelt deelt 2 veel lekkerder weg. Ik heb van begin tot eind een mega glimlach op m’n gezicht gehad en kan eigenlijk niet wachten om nog verder in de game te duiken. Ik zal niet stoppen tot ik alle grondstoffen heb gevonden! Ik wil eigenlijk helemaal niet dat de game stopt.

Hekelpuntjes

Toch zitten er helaas ook wat kleine hekelpuntjes in. Zo heb ik regelmatig flinke ruzie gehad met de camera! In kleine ruimtes zoomt de camera vanzelf in, maar dit gebeurt net even te snel, ook als je bijvoorbeeld langs een hoekje loopt, en het duurt daarna net even te lang voordat de camera weer uitzoomt en je weer overzicht hebt van wat er om je heen gebeurt. Rete irritant echt en ik heb mezelf aangeleerd om zelf door het rechter knuppeltje 2x achter elkaar in te drukken snel in en uit te zoomen om de camera weer goed te krijgen.

Builders27

Daarnaast had ik graag gezien dat het vechtsysteem wat uitgebreider zou zijn als in het eerste deel, maar dat is niet echt het geval. Ja, er zitten wat meer wapens in nu en omdat Malroth met je mee vecht zit er iets meer dynamiek in de battles, maar het blijft een erg simplistisch systeem, waarbij je praktisch alleen maar op 1 knop drukt om te hakken met je zwaard. Maar ach, de focus ligt op het opnieuw opbouwen van de vele verschillende eilanden die je bezoekt en dat is fantastisch uitgewerkt in Dragon Quest Builders 2. Ik ben de komende weken nog wel lekker aan het bouwen!

Zelfs als je niets hebt met games waarin je moet bouwen zou je Dragon Quest Builders 2 moeten proberen. Al snel kom je er namelijk achter dat bouwen met een doel heel leuk is, zeker in de charmante wereld van Dragon Quest! Op wat kleine puntjes na, is het een absolute topper.