Disney Infinity 2.0: Marvel Super Heroes Starter Pack - Review

Disney Infinity 2.0: Marvel Super Heroes Starter Pack - Review 2014-09-24T18:30:58
Wouter was nét klaar met het verzamelen van alle Disney Infinity 1-figures (behalve Phineas & Ferb), toen 2.0 alweer voor de deur stond te trappelen! Hij wilde alweer gaan morren over Left 4 Dead-achtige praktijken, totdat hij de ondertitel van Disney Infinity 2.0 las… ‘Marvel Super Heroes? Let’s do this!’

Het is even slikken dat je weer een Starter Pack moet kopen als je bij wil blijven met Disney Infinity. Whoppa, weer minimaal 65,- uit je geldbuidel trekken waarvoor je praktisch een identieke Infinity Base krijgt, drie figures, een playset, twee Power Discs en weer een versche gamedisc. Voor een uitgebreide omschrijving van deze onderdelen, lees mijn review van Disney Infinity 1. Hier ga ik in op de verschillen tussen deel 1 en 2, terwijl ik tussen de regels door deze 2.0-versie met Marvel helden erin eens flink op z’n waarde beoordeel.

Disney Infinity 2.0: Marvel Super Heroes begin

The Avengers Play Set

Was de Play Set in Infinity 1 de bron van het meeste plezier, in 2.0 is het de grootste teleurstelling. In plaats van de drie games in drie verschillende universums die de Play Set van het eerste Starter Pack betrof, krijg je dit keer niet meer dan een paar handen vol quests van Nick Fury, The Wasp en Captain Marvel, die je met Iron Man, Black Widow en/of Thor moet oplossen. De grootste troost is dat je deze repetitieve opdrachten in een mooi, groots, cartoony New York moet doen, waar je met Thor en Iron Man vrijelijk doorheen kunt vliegen. Raas je als een van deze superhelden rakelings langs een wolkenkrabber, dan beschadig je het gebouw op overtuigende wijze, wat het machtige superhelden-gevoel goed weet over te brengen.

Disney Infinity 2.0: Marvel Super Heroes New York

Maar buiten het free roamen in de Big Apple, het vermakelijke vecht-systeem (lees meer daarover onder de figures-alinea) en een enkele, semi-pittige eindbaas, is de Play Set verreweg het minst interessante in Disney Infinity 2.0. In een uur of drie, vier snel je er doorheen, en hoewel het geheel gelukkig een stuk uitdagender is dan de Play Sets van het vorige deel, is het ook minder kleurrijk, minder afwisselend en minder verhalend dan de games van The Incredibles, Monsters Inc. en Pirates of the Caribbean. De vrij regelmatig voorkomende bugs helpen ook niet mee…

Disney Infinity 2.0: Marvel Super Heroes Avengers Play Set

Toy Box Game Discs

Gelukkig blijft het niet bij spelen in de Play Set, want dit keer krijg je geen plastic discs bij het Starter Pack waarop een power voor een van je figures of een nieuw object voor in de Toy Box op staat, zoals in deel 1. Nee, de twee bijgevoegde Power Discs-achtige schijfjes in het Starter Pack zijn zogenaamde Toy Box Game Discs, waar op beide een hele game staat! Het zijn niet alleen twee extra avonturen voor je Avengers, maar ze unlocken daarnaast nieuwe genres in je Toy Box om zélf games mee te maken. Zo is Assault on Asgard een Tower Defense-achtige game, waarin je golven aan baddies moet uitschakelen en onschuldige burgers verdedigt door turrets te plaatsen. Redelijk hectisch, gemiddeld moeilijk en soms grenzend aan spannend, is dit het hoogtepunt van de games die dit Starter Pack te bieden heeft.

Disney Infinity 2.0: Marvel Super Heroes Avengers Assault on Asgard

Iets minder interessant is de dungeon crawler-ish Escape from the Klyn, waarin je door schuin van boven weergegeven levels werkt, samen met een sidekick. Dit licht aanpasbare en upgradebare, koddige kereltje doet weinig meer dan objecten voor je unlocken en een beetje meevechten, waardoor het nogal een lame toevoeging is. Samen met hem leveltje na leveltje afwerken voelt als een beetje als een kutbaantje, maar de lichte variatie in de gameplay dankzij verschillende mini-objectives, de te slopen kistjes en de verschillende unlockables, maken Kyln toch een tikje verslavend. Het leukste ervan is echter het feit dat je zelf een soortgelijke game kan maken…

Disney Infinity 2.0: Marvel Super Heroes Avengers Kyln Sidekick

De Game Disc

De disc van het Disney Infinity 2.0 Starter Pack is wederom de HUB van je hele Infinity spelervaring, houdt alles bij elkaar aan de hand van menu’s, en huisvest ook weer de Toy Box. Dit keer is deze Disney-knutseldoos oneindig… eh, -erder dan ooit, met onbehoorlijk veel items, bouwstenen en gebouwen om in je vrij in te richten ruimte te plaatsen. Ze zijn overigens allemaal gelockt als je voor het eerst de speelgoedbak opstart, je zult blauwe sparkles moeten verzamelen en zoveel mogelijk games moeten spelen om alles te ontgrendelen. Je krijgt zelfs nieuwe spulletjes als je met Disney Infinity 1 figures speelt in je Toy Box, bovendien is er massa’s zooi uit de vorige game te verzamelen. Als ik het goed begrijp kan dat overigens alleen als je 1 ook daadwerkelijk gespeeld hebt…

Disney Infinity 2.0: Marvel Super Heroes Avengers Toy Box 1

Het is in de Toy Box dat ook 2.0 het woord Infinity waarmaakt, want de mogelijkheden zijn grenzeloos en de opties eindeloos. Het is echter niet makkelijk om een goed werkende game neer te zetten met de tools die je tot je beschikking hebt. Je hebt enorm veel tijd, geduld en zelfs een zekere vorm van kundigheid nodig om bijvoorbeeld een goed werkend Tower Defense level te bouwen, helemaal als je er de nodige details in wil verwerken.
Maar de vergaande bouw-opties zorgen er wel voor dat ook de Toy Box interessant is voor zowel kiddies als volgroeide kiddies, mocht deze semi-volwassene een level editor-minnend persoon zijn. Het is misschien bij lange na geen vervanger voor Minecraft, maar het komt zeker in de buurt van wat de level editor van een game als LittleBigPlanet 2 te bieden heeft, inclusief vergelijkbare hoeveelheden, eeuwig unlockable (voor de overige Play Sets krijg je ook extra zooi) bouwstenen. Jammer dat de echte Bob de Bouwer, die misschien niet eens geïnteresseerd is in de games van Infinity, deze spelletjes toch niet kan negeren, aangezien je daar alles in zult moeten unlocken. Buiten dat is de Toy Box absurd veel content voor je geld, wat de aanschafprijs van het Starter Pack voor minstens 60% goed maakt.

Disney Infinity 2.0: Marvel Super Heroes Avengers Toy Box 2

Thor, Iron Man en Black Widow

Nog eens 30% van het Starter Pack prijs wordt vergoed door de figures. Okay, ik ben natuurlijk bevooroordeeld als superhelden-connaisseur, maar ik ben totaal verliefd op deze prachtige poppetjes met hun simpele, doeltreffende ontwerp, dat zowel schattig als stoer in zich weet te combineren. Ze lijken minder verf-slordigheidjes te hebben vergeleken met de batch van het vorige deel, wat waarschijnlijk ook deels te maken heeft met het feit dat bijvoorbeeld Iron Man maar drie verschillende kleuren kent. Iets dat overigens prima bij hem past, hoewel hij daarom wel m’n minst favoriete figure is. Thor is mijn lievelings-popske van het Starter Pack, met z’n wapperende cape die van een ander, zachter materiaal gemaakt is en zijn overdreven gespierde armen.

Disney Infinity 2.0: Marvel Super Heroes Avengers Thor

Maar de meest opvallende verbetering van de figures in 2.0 is software-matig. Elke held kent namelijk een vrij uitgebreide skilltree, waarin vele upgrades en nieuwe powers te unlocken zijn. En dan hebben we het niet alleen over de standaard ‘meer health’ en ‘meer special power’-aanpassingen, nee, je Marvel Hero wordt merkbaar en zichtbaar sterker. Levellen is nu dus veel interessanter geworden en het meenemen van je progressie op je figure om bij een vriend(in) verder te spelen, voelt veel nuttiger.
Inherent verbonden aan de skilltrees is het uitgebreidere vecht-systeem, waarin je moves vindt die je op moet laden (je kunt Thor z’n hamer laten knetteren van de bliksems door je trigger ingedrukt te houden), manieren om sneller te herstellen van een rake klap en special moves waarmee je, mits goed uitgevoerd, meerdere vijanden tegelijk kant aanpakken. Dit maakt het allemaal veel, veel boeiender dan het button bashen van deel 1!

Disney Infinity 2.0: Marvel Super Heroes Avengers knokken

Houd PU.nl in de gaten voor meer reviews van Disney Infinity 2.0 Play Sets!

SCORE: 75
Infinity is met 2.0 een stukje volwassener geworden, dankzij een dieper vecht- en level-systeem, een uitbereidere Toy Box met veel meer mogelijkheden en de toevoeging van meerdere soorten (‘genres’) games, zowel om zelf te maken, als te spelen. Jammer dat de singleplayer-content er wat op achteruit is gegaan vergeleken met het vorige Starter Pack, want anders was dit op alle punten een dikke WIN. Niet in het minst omdat de nadruk zo zwaar op Marvel helden ligt. Een meesterzet, Disney!