DiRT Rally - PS4 / Xbox One Review

DiRT Rally - PS4 / Xbox One Review 2016-03-30T10:43:49
Huh, nog een Review van DiRT Rally? Florian was zo enthousiast over de PC versie van DiRT Rally dat hij er op stond de game nogmaals te reviewen voor de consoles. Laat maar gaan, hij zal er wel een goede reden voor hebben.

Race fans worden op hun wenken bediend met games als Project Cars, Need for Speed, Driveclub en Forza en op de PC is er zelfs nog meer te beleven met iRacing en Assetto Corsa. Ook op rally gebied gaat het lekker met games als WRC 5 en Sebastien Loeb Rally en DiRT Rally is de kers op de taart.

Dirt ins

Liefdesbaby

De Dirt games waren kwalitatief altijd al prima games, maar ze werden wel steeds meer arcade. Gymkhana werd bijvoorbeeld toegevoegd, waarin je als een dwaas het rubber van je banden af kon slippen en Dirt: Showdown had al helemaal weinig meer te maken met echt rally rijden. Na mijn gesprek met verschillende devs werd al snel duidelijk dat dit niet per se de keuze was van de devs zelf, maar meer door het feit dat er nou eenmaal meer geld te verdienen valt met toegankelijke racegames dan met hardcore rally sims. It’s all about the money.

Dirt1

Dit zorgde er voor dat de devs niet los konden gaan met puur realisme, maar nu Codemasters groen licht heeft gegeven om de game te maken die het team altijd voor ogen had, is er een soort liefdesbaby ontstaan die rally rijden weer eer aandoet. DiRT Rally is een no-nonsense hardcore rally game, een game waar Colin McRae trots op zou zijn. Alle opgekropte passie van al die jaren aan games werken waar je je hart niet in kunt stoppen zorgt nu voor een meesterlijke explosie van awesomeness.

Tweaks

DiRT Rally kwam voor het eerst uit in april 2015 via Steam Early Access. Door input van de community is de game daarna nog tot december in ontwikkeling geweest, toen de game officieel uitkwam voor de PC. Eigenlijk is Codemasters daarna helemaal niet gestopt met het fine-tunen van de game, want nu nog steeds worden er regelmatig dingen aangepast, of wordt er nieuwe content toegevoegd.

Dirt2

Al deze tweaks en content komen nu ook naar de consoles en daar mag je als race fan heel blij van worden. Het is zelfs de bedoeling dat de game ook nog maanden na de console release geüpdate blijft worden, dus aan content zeker geen gebrek. Inhoudelijk zit het dus wel goed, maar het wordt helaas niet bijzonder spectaculair gepresenteerd.

Smaakloos

Op de een of andere manier zien rally games er toch altijd iets minder mooi uit dan ‘normale’ racegames, waarbij je over het asfalt scheurt. Dit is ook bij DiRT Rally het geval. De console versie doet niet heel veel onder aan de PC versie, maar ook de PC versie ziet er niet uit om je vingers bij af te likken. Het is okay, maar verwacht geen super gelikte graphics, zoals bijvoorbeeld in Project Cars. Gelukkig draait de game verder goed, op een enkele framerate drop en wat pop-up na.

Dirt3

De presentatie in de game is een beetje smaakloos. De menu’s en de manier waarop alles in beeld komt tussen de races door is zakelijk. Het is even wennen na andere rally games die vol zitten met flashy filmpjes en schreeuwerige voice-overs die je vaak op irritante wijze enthousiast probeert te maken voor de volgende race. Het past wel een beetje bij de game, maar je zou het ook simpelweg saai kunnen noemen. Het is echter allemaal te verwaarlozen, want in DiRT Rally draait het duidelijk om het racen.

Physics

DiRT Rally kan ik het best omschrijven als de Assetto Corsa van de rally games. Verwacht geen 20 verschillende modes met onzin objectives, maar puur rally rijden op de max van je skills. In DiRT Rally ben je bezig met het verbeteren van je tijd door met discipline tot vervelends aan toe het event restart, omdat je een minuscuul foutje maakte in de laatste bocht, in plaats van op je dooie gemak het gaspedaal door de bodem te trappen en ondertussen van de omgeving kan genieten.

De ster van de show in DiRT Rally? De physics! Meerdere ontwikkelaars bij Codemasters hebben ervaring met rally rijden en die ervaring, samen met maandenlange input van de community, zorgt voor de beste physics in rally game ooit. In DiRT Rally moet je op het randje rijden van wat mogelijk is en door het physics systeem weet je als speler exact wanneer je over dat randje heengaat, vooral als je de game met een stuur speelt. De feedback die de game je geeft tijdens het rijden is subliem en gaat zelfs zo ver dat je de gravel of sneeuw in de bochten langs je banden voelt schuiven. De auto’s laten zich heel nauwkeurig besturen, maar je moet wel de juiste input geven.

Dirt4

Zoals je zal verwachten is DiRT Rally geen makkelijke game, maar het is nooit oneerlijk moeilijk. Door de fantastische gameplay wordt je gepusht om beter te worden, maar je moet er wel echt je tanden inzetten om het maximale uit de game te halen. Hierdoor zal DiRT Rally maar bij een select groepje gamers echt als fantastisch worden ervaren en ik vraag me af of de game überhaupt een succes gaat worden op de relatief casual consoles. Voor de hardcore rally fans is dit echter pretty much de game waar we al jaren op wachten.

Net als op de PC is DiRT Rally een niet te missen game voor rallyfanaten. Laat je niet afschrikken door de niet echt spectaculaire graphics, duffe shit buiten de races om en de hoge moeilijkheidsgraad, maar duik met volle overgave in de gameplay voor een van de beste rally games ooit gemaakt.