Diablo 3 Ultimate Evil Edition - Review

Diablo 3 Ultimate Evil Edition - Review 2014-09-06T11:27:07
Met the Ultimate Evil Edition heeft Blizzard inderdaad de ultieme versie van haar kerkerkruiper afgeleverd. Wat maakt de game nu zo duivels goed? (Jan)

Toen het originele Diablo in 1996 verscheen, sloeg het spel in als een bom. Niet dat de Blizzard de eerste was met een top-down, isometrisch weergegeven hack & slash dungeon crawler maar de manier waarop de gameplay werd gepresenteerd, was wel nieuw: het spel werd ondersteund door een breed uitgesponnen, episch verhaal, geruggensteund door waanzinnige mooie tussenfilmpjes. Wie de eerste Diablo gespeeld heeft, herinnert zich vast nog wel de messcherpe intro cutscene met die kraai. De vogel die lekker aan het pikken is, in de oogkas van een lijk dat aan een galg bungelt. De toon was gezet.

Diablo 3 Ultimate Evil Edition

De Meester

Al snel kwamen er andere ontwikkelaars die Blizzard volgden. Zogenaamde Diablo-klonen schoten als de spreekwoordelijke paddenstoelen uit de grond. Maar de meester laat opnieuw zien hoe het moet. Diablo III is al een tijdje uit maar voor de PS4 en de Xbox One is nu de Ultimate Evil Edition verschenen: het originele spel + de uitbreiding Reaper of Souls, plus alle veranderingen, patches en verbeteringen die de PC versie ook kreeg met de add-on.

Diablo 3 Ultimate Evil Edition

Avontuur

Diablo III oogt lekker donker, vooral Act V. En op PS4 en Xbox One ziet de game er om te zoenen zo lekker uit. Het doet nauwelijks onder voor de PC-versie. Bovendien is de Ultimate Evil Edition loot heaven. De PC patches hebben hun doorvoer ook hier gekregen waardoor je dus iets minder maar nog altijd heel veel, en meer klasse specifieke loot krijgt. Daarnaast kun je je personage voortdurend customizen en aanpassen met talloze uitrustingsonderdelen. Dit maakt het her-spelen van de hele verhaallijn met een andere klasse ook echt aantrekkelijk. Bovendien kent Diablo III de aanvullende Adventure Mode. Hierin is de complete wereld van Diablo III van meet af aan open en kun je gaan en staan waar je wilt. Je mag zelf vrij bepalen welk deel van welke Act je nog eens wilt spelen, zonder eerst lineair weer het hele verhaal te moeten doorlopen. Bovendien krijg je in deze mode bounties toegeworpen; speciale opdrachten die voor speciale loot zorgen.

Diablo 3 Ultimate Evil Edition

Met zijn vieren op de bank

In je eentje spelen is leuk maar co-op voor vier spelers levert aangename chaos op. Middels handige foefjes – de kleurbalk bij de PS4 controller of een lange, gekleurde lijn boven je personage dat je aan- en uit kunt zetten – kun je je net iets beter onderscheiden en zien waar jouw held(in) ten midden van de gevechten zich bevindt. Maar het blijft af en toe een cycloon van monsters, gegrom, hakken en loot drops.

Diabo III: Ultimate Evil Edition is simpelweg de beste dungeon crawler van dit moment. Het spel oogt fantastisch, speelt heerlijk en zit tot aan de ademsappel van Mefisto gevuld met content. Dit is inderdaad de ultieme versie van Diablo III geworden.