Diablo 3 - Rise of the Necromancer DLC - Review

Diablo 3 - Rise of the Necromancer DLC - Review 2017-10-19T12:51:08
Alie rent de redactie rond terwijl ze "boem, boem, boem" schreeuwt. Meestal geen goed teken, maar aangezien Diablo 3 haar go-to game is, maken we ons geen zorgen. De Necromancer in de Rise of the Necromancer DLC doet namelijk ook erg veel heerlijke, chaotische boem, boem, boem op je beeldscherm.

We hadden afgelopen vrijdag een freelancersvergadering. We bespraken tijdens de lunch onze zogenaamde go-to games. Je weet wel, die games die je altijd opstart als je even geen nieuwe games hebt liggen of als je tussendoor een uurtje wilt ontspannen. Diablo 3 is een van die games voor mij. Ondanks dat ik de campagin al meerdere malen doorlopen heb, is er nog voldoende te doen om me steeds terug te doen keren naar de action RPG.

Diablo 3 - Rise of the Necromancer DLC

Het hoogtepunt: de Necromancer

Zo is er het Paragon-systeem, waardoor je nooit klaar bent met het verdienen van experience. Ook is er de adventure mode met gerandomiseerde content. Hierbinnen vind je vervolgens weer bounties en rifts. Verder kent Diablo 3 talloze moeilijkheidsgraden, waarbij de lastigste weer onderverdeeld is in dertien moeilijkheidsgraden. Zo is torment XIII alleen weggelegd voor de doorgewinterde Nephalem. En dan zijn er ten slotte natuurlijk ook nog de seasons... Met de komst van de Rise of the Necromancer DLC ben ik echter weer de campaign ingedoken. De reden is het hoogtepunt van deze uitbreiding: de Necromancer.

De Necromancer is de zevende klasse in Diablo 3. Je leermeester Ordan hoorde van de Fallen Star, die de doden in Khanduras tot leven wekt. Jij gaat op pad om deze doden weer hun graf in te sturen en de balans te herstellen. Je gebruikt daartoe de krachten van leven en dood, zo bestaan veel van je aanvallen uit bloed en botten, en kun je een heel leger aan ondode minions aan je zijde oproepen. De Necromancer kan je trouwens bekend voorkomen, aangezien het een van de populairste klassen in Diablo 2 was. Veel van de essentie van dit personage is bewaard gebleven, maar het is (gelukkig) geen directe kopie.

Diablo 3 - Rise of the Necromancer DLC

Chaos op mijn beeldscherm

Je kunt de Necromancer - net als alle andere klassen in Diablo 3 - op velerlei manieren spelen. Mijn witharige Cara Delevingne lookalike laat ik in melee range aan de gang gaan met zeisen, terwijl ik gevallen vijanden meteen laat exploderen, en mijn grote golem en zeven skeletten de ergste klappen opvangen. O, en dan heb ik ook nog eens een half dozijn mages om op te roepen. Het is choas op mijn beeldscherm, en ik vind het geweldig. Je kunt echter ook voor een van de verschillende ranged builds kiezen. In dat geval kun je een aoe van botten die uit de grond schieten verwachten of gebruik maken van een channel van bloed.

Wat je echter ook kiest, de Necromancer is een bijzonder leuke en krachtige klasse, die de andere klassen in de game het nakijken geeft. Zeker aangezien deze zwarte tovenaar wel vanaf het allereerste begin leuk is. Daarbij komt nog dat het een vrij tactische klasse is: de Necromancer gebruikt essence en blood als main resources. Omdat je essence niet automatisch vernieuwd en je niet zoveel blood wilt gebruiken dat je doodgaat, is het zaak om je resources te managen en te balanceren.

Diablo 3 - Rise of the Necromancer DLC

Veredelde character pack

Buiten dit nieuwe personage is de inhoud van de Rise of the Necromancer DLC echter erg karig. Je krijgt alleen wat cosmetische hebbedingetjes en quality of life items. Om specifiek te zijn, gaat het om: een pet, cosmetische vleugels, twee stash tabs, een portrait frame, een banner, een sigil, en (exclusief op PC) twee character slots.

De Rise of the Necromancer DLC is in principe dus eigenlijk een veredelde character pack. Maar dan wel eentje waarbij het nieuwe personage ingesproken is door een voice-actor, eigen cutscenes heeft, en waarvoor nieuwe verslavende loot gecreëerd is. Zo zijn er meer dan 30 nieuwe legendary items toegevoegd, met vier nieuwe klasse-exclusieve sets. Hierdoor voelt het alsof de Necromancer altijd al onderdeel is geweest van Diablo 3.

Diablo 3 - Rise of the Necromancer DLC

Waar voor je geld, of niet?

Het prijskaartje van 15 euro lijkt echter alsnog vrij hoog... Dat is het voor mij echter niet. Want juist omdat ik Diablo 3 nog regelmatig op velerlei manieren speel, haal ik bijzonder veel waarde uit de Necromancer. Zo kan ik haar - om maar even twee voorbeelden te noemen - inzetten in de adventure mode en meerdere moeilijkheidsgraden met haar checken.

Dat neemt echter niet weg dat ik dolgraag had gewild dat de Rise of the Necromancer DLC wel meer was geweest dan een personage met een paar extra’s. Hoe gaaf was het geweest als je een geheel nieuwe act had kunnen checken met de Necromancer?

Diablo 3 - Rise of the Necromancer DLC

Gratis content in patch 2.6.0

Gelukkig wordt de Rise of the Necromancer DLC vergezeld door een gratis content update, met daarin onder meer twee gebieden voor de adventure mode. Het gaat om de druilerige Shrouded Moors en de duistere Temple of the Firstborn die vol zit met cultisten. Ook voegt deze patch 2.6.0 nog wat andere uitdagingen voor end-game-spelers toe, zoals bijvoorbeeld de Challenge Rifts en allerlei nieuwe bounties.

Om van al deze gratis content te kunnen genieten, heb je in principe dus geen Necromancer nodig... Maar de game wordt er wel echt heel veel leuker van. Zeker als Diablo 3 ook jouw go-to-game is.

SCORE: 75
Mocht jij Diablo 3 al een poos niet meer checken dan kun je deze Rise of the Necromancer DLC met zijn hoge prijskaartje links laten liggen. Als de action RPG echter nog altijd jouw go-to game is dan levert die 15 euro je de leukste klasse tot dusver op. Gezien de eindeloze content is het dan een kleine, maar uiterst waardevolle investering.