Deadfall Adventures - Review

Deadfall Adventures - Review 2013-11-14T01:41:26
Alie probeerde zich zo onzichtbaar mogelijk te maken toen Deadfall Adventures op tafel kwam. Zucht, wat moet ze nog veel leren. Stelletje sadisten dat we zijn, vonden we het nu uiteraard alleen maar nog leuker haar deze review te laten schrijven .

Voor mijn allereerste review op PU.nl moest ik een first person shooter slash adventure checken. Voorzichtig probeerde ik nog te protesteren bij Wouter, maar misschien had ik iets duidelijker moeten maken dat ik echt zieker word van het spelen van dingen in first person dan van het likken van de vloer van de lokale shoarmaboer. Too much movement plus een krakkemikkig evenwichtsorgaan equals een misselijke Alie. Maar goed, zulke dingen zeg je nou eenmaal niet als je je eerste opdracht krijgt. Een week lang heb ik groen om m’n neus gezien, maar toch heb ik na het nemen van wat reisziektepilletjes eigenlijk best wel een beetje genoten van Deadfall Adventures.

Deadfall adventures

Mummies en nazi’s

Je opa was echt een baas. Eind negentiende eeuw beleefde hij de wildste avonturen in Afrika. Aangezien jij, James Lee Quatermain, een behoorlijk sarcastische scepticus bent, geloof je echter nog niet de helft van hetgeen hij heeft meegemaakt. Wel maak je graag gebruik van zijn fame door erop uit te trekken met mensen die het wel cool vinden om met ‘dé kleinzoon van’ door de wildernis te sjouwen, en nog belangrijker: daar goed voor willen betalen (gokschulden much). Je kijkt dan ook niet raar op als je door één of andere professor wordt gevraagd naar Egypte te trekken om een bevallige dame te escorteren tijdens haar zoektocht naar een mythisch artefact: the Heart of Atlantis. Deze reis brengt jullie bij een tempel, waar al snel blijkt dat dit toch niet zomaar de zoveelste suffe missie wordt: nazi’s zijn eveneens op zoek naar dat Heart of Atlantis. Wanneer je dan ook nog wordt aangevallen door mummies lijkt die opa van je toch niet zo’n fantast als je altijd dacht.

Deadfall adventures

Het verhaal van Deadfall Adventures an sich is best wel oké. Ik kan in ieder geval wel genieten van een typisch avonturiersverhaal. Maar toch is het jammer dat het allemaal wel erg voorspelbaar is en blijft. Ditzelfde geldt voor de vijanden: nazi’s en mummies. Been there, done that. Maar goed, deze vijanden dienen dus first person shooter style neer gepewpewd te worden EN daarnaast moet er ook nog flink adventure style gepuzzeld worden. Ook zo’n typisch avonturiersding natuurlijk. Twee spelmechanismen dus, maar je hebt zelf in de hand op welke van deze twee je de nadruk legt, doordat je voor beide apart een moeilijkheidsgraad mag kiezen. Ideaal! Ik ben zo scheef dat nazi's met regelmaat hun laatste adem -met bratwurstwalm- in mijn gezicht uitblazen, maar met mijn voorliefde voor puzzelen zit ik op niveautje bejaardehuis. Dus hoppa, combat difficulty op easy en puzzle difficulty op hard.

Deadfall adventures

All about exploring?

Over het first person shooter gedeelte van Deadfall Adventures kan ik in principe kort zijn: de combat voelt een beetje stroef en de ietwat standaard outdated controls handigen op zich redelijk. Het is wel jammer dat de AI van de enemies vrijwel helemaal op standje randdebiel staat (zelfs op hard difficulty, speciaal voor jullie gecheckt). Daarentegen is het wel weer een aangename verrassing dat je companion af en toe daadwerkelijk raak schiet. Hiernaast zijn de puzzels over het algemeen vrij standaard: draai spiegels rond om licht te weerkaatsen en loop via een bepaalde route, zodat traps niet afgaan etc. Maar af en toe zit er ook echt wel een lastige tussen. Op een gegeven moment dien je kranen te positioneren om je companion te redden, en call me a kneuzenkind, maar daar ben ik serieus een half uur mee aan het prutsen geweest (Wouter, bestaat er zoiets als een walkthrough voor recensenten?). Gelukkig kun je bij het puzzelen gebruik maken van het door je opa volgeschreven notitieboekje, dat automatisch op de juiste pagina open geslagen wordt. Ook schreeuwt je companion om de drie seconden tips (of klachten), dus mindere puzzelgoden komen er eveneens wel. Wederom wel oké dus.

Deadfall adventures

Deadfall Adventures kent een vrij afwisselende gameplay. Zo moet je de ene keer je companion dekking geven door rotsblokken van een berg af te schieten en nazi’s om te leggen met behulp van je sniper rifle, en sjees je nog geen half uur later in een mijnkarretje door een grottenstelsel, terwijl de kogels je om je oren vliegen. Nice! De omgevingen kennen een zelfde mate van afwisseling: het ene moment loop je door de woestijn, het volgende in de besneeuwde bergen. Deze exotische omgevingen zien er best wel oké uit (beter dan de characters in ieder geval), maar toch houd je het gevoel een game te spelen die al een paar jaartjes oud is. Daarnaast voelen de omgevingen heel leeg, omdat er bijna niks is waar je daadwerkelijk mee kunt interacten. Klein voorbeeldje: op een gegeven moment loop je door een verlaten kamp met her en der wat barakken, maar deze kun je allemaal niet binnengaan. Ook neemt de game je heel erg bij de hand, doordat je braaf een gebaand pad af dient te lopen zonder dat er echt ruimte is om te exploreren. Vreemd, aangezien je aan het begin van de game de boodschap krijgt dat Deadfall Adventures all about exploring is. Het geheel voelt kortgezegd vrij statisch en lineair aan.

Deadfall adventures

Jungle fever

Toch vind ik dat men in Deadfall Adventures de typische avonturiersvibe wel oké heeft weten neer te zetten. De thematiek van de omgevingen en de puzzels zijn dan misschien niet wereldschokkend mooi of interessant, maar het totaalplaatje schept wel de juiste sfeer. Deze sfeer is de gehele game lang duidelijk aanwezig. Zo is het mogelijk om verschillende treasures te verzamelen, waarmee je wat skills kunt unlocken, zoals extra health en stamina. Op zich voegen deze unlockables niet eens zo heel erg veel toe aan de daadwerkelijke gameplay, maar het weten te bereiken van een lastige treasure geeft je toch wel een lekker Indie gevoel. Ook noem ik graag nog effe de muziek, die wederom goed passend is, maar jammer genoeg nergens echt memorabel wordt. Sidenote: de voice-acting daarentegen is wel gewoon echt belabberd. Hierdoor komen de characters niet tot leven en komt ook de interactie tussen James en zijn vrouwelijke companion niet lekker van de grond. Gemiste kans lijkt me, want welke ruige avonturier zorgt er normaal gesproken nou niet voor natte slipjes?

Deadfall adventures

Met de singleplayer mode ben je waarschijnlijk in een uurtje of 15 wel klaar, maar Deadfall Adventures heeft ook nog een multiplayer en survival mode. In deze laatste kun je het met maximaal vier spelers opnemen tegen waves van enemies.

SCORE: 67
Heel veel aan Deadfall Adventures is best wel oké. Een uitspraak die ik minstens duizend keer heb gedaan in deze review. Zodoende zou je wellicht slechts een krappe voldoende verwachten. Vanwege een aantal zaken die mij aangenaam verrast hebben, is de som der delen echter toch meer dan slechts best wel oké. De grootste pluspunten zijn de afwisselende gameplay, de succesvol neergezette sfeer en de aparte moeilijkheidsgraad voor de twee spelmechanismen, waarmee je een eigen spelbeleving kunt creëren met de nadruk op hetgeen jij het leukst vindt.