De Sims 4 - Review 

De Sims 4 - Review 2014-09-13T03:53:27
Geen zwembaden, geen kleuters, geen kelders, geen open, laadtijdloos dorp: The Sims 4 kreeg al ver voor de launch de volle laag van mensen die opnoemden wat de game allemaal níet heeft. Wouter wilde eerst weten wat er wél in deze levenssimulator zit, voordat hij er zonder genade een cijfer op plakt.

Deze review is exclusief voor PU.nl geschreven. De game heeft het magazine helaas niet gehaald, omdat Wouter 'em pas kon spelen vanaf de releasedag.

Ik kom uit Veendam, en vroeger, als ik terugkeerde vanuit Utrecht naar mijn roots daar in Groningen, dan had ik het gevoel dat er nooit iets veranderde in mijn geboorteplaats. Dat de tijd er stilstond. Alsof het een grote, dorp-vormige diepvries was.
Inmiddels heb ik er neefjes wonen die nooit hetzelfde blijven en verbaast het me hoeveel gebouwen uit de grond gestampt worden en verdwijnen. Maar dat gevoel van destijds, van terugkeren naar een plek die vroeger een soort hemel op aarde was, maar op dat moment niet meer dan een holle echo, dat had ik ook toen ik een tijdje in The Sims 4 ronddwaalde…

The Sims 4 

De Sims 4 Create-a-Sim: lekker kleien

Dat gevoel was er overigens niet meteen, want het kleien (zo voelt het) van een Sim is akelig leuk en voelt fris… hoewel het echt niet op alle fronten beter werkt dan in The Sims 3. Sure, het trekken, pulken aan en induwen van neuzen, hoofden en benen om ze zo van vorm te veranderen is een intuïtieve manier van creëren. Dat we het ooit met sliders hebben gedaan, voelt meteen antiek. Maar je zult nog altijd de grootste veranderingen aanbrengen door te kiezen uit een set voorgebakken ogen, neuzen en hoofden, net zoals we dat al drie delen vaker hebben gedaan. Bovendien zijn de menu’s waaruit je kleren en accessoires kunt kiezen, niet compleet logisch ingedeeld. Waarom hoort een halssieraad bijvoorbeeld bij het hoofd en niet bij de outfits, terwijl je armbanden daar wel kunt vinden?
Toch is het, voor de mens die graag Godje speelt, een zeer fijn appje waar ik met veel plezier mijn Reed, Valeria en Susan Richards, James Howlett, Peter Parker, Johnny Storm, Jennifer Walters en Carol Danvers uit heb laten rollen. En weet je wat? Ik ben nog laaaaaang niet klaar met Sims kleien, want de resultaten zijn echt prachtig! De digitale poppen hebben precies de juiste combo van schattig, cartoony en realistisch in zich, waardoor het echt een opgave is om een lelijke Sim te maken. They ain’t never been prettier, maar niet op die vies hippe-happy manier als in deel 3.

The Sims 4 

De Sims 4 Build mode: De grootste verbetering

Het gevoel van bevroren tijd, de Veendam-feeling, kwam ook nog niet toen ik een huis ging bouwen. Dat is namelijk het gedeelte van The Sims 4 dat zich het meest ontwikkeld heeft, en als je een bouwer bent (en ik weet dat er zat Sims-spelers zijn die volledig voor het huizen knutselen gaan), dan kan je The Sims 4 blind aanschaffen. Binnen twee klikken van de muis heb je een volledig ingerichte kamer neergezet, in verschillende vormen en van fancy tot mega-cheap ingericht, waarna het je niet langer dan vijf minuten zal kosten om een compleet herenhuis neer te kwakken. Dan zijn er legio mogelijkheden om te tweaken, van de nieuwe ‘roof trims’, tot aan drie verschillende hoogten voor je muren. En hoewel je Sims nog redelijk veel ruimte nodig hebben om te manoeuvreren, waardoor meubels ruim neergezet moeten worden, zullen ze niet langer in de weg zitten als je iets wil veranderen. Geen ‘this object is in use’ melding meer, nee, de poppetjes worden automatisch verplaatst als je bijvoorbeeld een bed wil weghalen waar ze in slapen

The Sims 4 Build Mode

Het is ook veel makkelijk om ver in het bouwproces nog grote beslissingen te maken over je huis. Is je woning al helemaal klaar, maar wil je hem graag nog een paar tiles naar rechts verplaatsen? Geen probleem! Heb je geen fundering toegepast maar lijkt je dat eigenlijk toch wel een goed idee? Ga je gang, vriend! Wil je dat ene kamertje toch nog in grootte verdubbelen? Het is niet meer dan een kwestie van met je muis aan een paar pijltjes trekken, zo makkelijk als taart.
Een van de weinige nadelen die ik kan bedenken over de Build Mode is dat het even wennen is dat je de camera niet kunt kantelen. Maar als je daar ècht mee zit dan kan je de camerabesturing altijd nog veranderen naar The Sims 3-besturing. Niet nodig, want het went vanzelf en je kan altijd nog met een druk op de knop naar top-down view gaan.
Wat is het een soepel genot om een huis te bouwen in The Sims 4; er zijn nauwelijks beperkingen en je zult bijna nooit gefrustreerd zijn over dingen die eigenlijk zouden moeten kunnen, maar niet mogelijk zijn. De enige mogelijkheid die er nog in moet is het kunnen bouwen van cirkelvormige kamers, maar zit dat er eenmaal in, dan zou The Sims 4 verplichte kost moeten zijn voor elke zelf respecterende architect.
En stel dat je ff geen huis wil bouwen, dan trek je met BIZAR gemak binnen een paar seconden even een huisje vanaf de Exchange/Gallery -het online uitwisselingsplatform van The Sims-. 

The Sims 4 Gallery

 

Leven in De Sims 4: als de verveling toeslaat

Maar toen ging ik het dagelijkse leven van De Sims 4 in, waar na een tijdje het gevoel onaangename nostalgie toch echt toesloeg. Het idee dat ik terugkeerde in een Veendam waar de tijd al jaren bevroren was.
Het ding is dat de overgang van The Sims 3 met ALLE add-ons, naar The Sims 4 zónder wat voor uitbreiding dan ook, natuurlijk een precaire is. Hoe zorg je ervoor dat je de speler genoeg te doen heeft, er veel te ontdekken valt maar de game nog wel voldoende ruimte biedt voor toekomstige uitbreidingen? Terwijl het tegelijkertijd niet al te ingewikkeld en druk wordt qua opties en mogelijkheden, wetende dat er nog een shitload bij gaat komen? Balanceren, afwegen en zware beslissingen maken, dat heeft The Sims Studio moeten doen. En ik dacht op een gegeven moment in de game dat ze dit opgefucked hadden, dat ze teveel dingen hadden weggenomen, zonder er genoeg nieuwe functies tegenover te stellen.

The Sims 4 Skills

Waarmee compenseer je bijvoorbeeld het feit dat een vrij te doorwaren, laadtijdloos dorp wordt vervangen door een 2d map die ingedeeld is in kleine ‘neighbourhoods’? Hoe maak je het gebrek aan onder andere zwembaden, Create-A-Style, terrain tools, kleuters en kelders goed? Ik dacht na de eerste paar uren spelen dat het toevoegen van emoties de enige troef was die The Sims 4 als tegenprestatie kon bieden en dat leek me een beetje mager. Want hoewel deze gemoedstoestanden grappig kunnen zijn en soms tot geinige animaties leiden, is het niet DÉ reden dat het hele sociale systeem op de kop wordt gegooid en veel boeiender wordt. Nog steeds is het namelijk zaak dat je een hele hoop interacties bij langs gaat om vrienden, lovers of vijanden te worden met anders Sims en nog steeds ben je vooral bezig hun wensen tegemoet te komen om gelukspunten te verdienen en daarmee beloningen te kopen. Same old shit, different Sims.
Het leek even of er te weinig veranderd was in The Sims 4 en of de verveling in dit deel sneller dan ooit zou toeslaan. Het voelde als teruggaan naar Veendam toen ik begin twintig was; ik had mezelf verder ontwikkeld, ik was meer gewend en mijn eisen waren hoger, maar de plek waar ik naar toe ging was te weinig veranderd. Teveel hetzelfde gebleven.
Natuurlijk is The Sims 4 een basisgame, we weten allemaal dat er veel aan toegevoegd zal worden, maar ik dacht echt dat dit de magerste ‘naked Sims’ ooit zou blijken te zijn. Gelukkig speelde ik verder… Vele, vele uren verder…

Sad Sim

 

De Sims 4: een extra laag

Toen begon mijn revaluatie van The Sims 4, te beginnen bij de emoties. Nee, het sociale systeem in The Sims 4 is niet totaal aangepast, omgebouwd en aangedikt dankzij deze gevoelens, maar het is wel degelijk veranderd. Er zijn zat negatieve interacties die je in de vorige Sims games nooit zou gebruiken, simpelweg omdat je er niets mee opschoot, maar dit keer tot gelukspunten en zelfs uiteindelijk het vervullen van levensdoelen zullen leiden. Bovendien zijn er een stuk meer emoties dan ‘Angry’, ‘Happy’ en ‘Stressed’, en hebben ze direct invloed op bijvoorbeeld hoe goed je je werk doet, op de omgeving en op je wensen. Het zijn meer dan alleen veredelde moodlets, de emoties geven je Sims meer karakter en zorgen ervoor dat je vaker bezig bent sociale interacties dan in de vorige games. Ook omdat je Sims meer lullen dan ooit, niet alleen dankzij het feit dat ze automatisch met hele groepen tegelijk kunnen praten, maar ook omdat ze meer dan ooit kunnen multi-tasken als een malle! En niet alleen de vrouwen kunnen dat…
De manier waarop de skills dit keer verdeeld zijn, verdient ook zeker een dikke duim omhoog: het gebrek aan kleuters word enigszins verklaard door het feit dat je kinderen een aantal basale vaardigheden moet aanleren, zoals motoriek en sociaal, en ze speciale, tijdelijke levensdoelen hebben. Het feit dat we peuters overslaan en hen niet hoeven leren om te schijten en te lopen, vind ik niet echt een gemis.
Ondertussen hebben volwassenen gloednieuwe skills te leren, zoals comedy en ‘mischief’, die weer de nodige gekkigheid met zich meebrengen. Dolletjes, The Sims 4 is nog steeds een diepe RPG!

Naked Sim

Terwijl ik langzamerhand meer plezier haalde uit het sociale systeem, waarin steeds meer lagen zich openbaarde (mede doordat het veel langer duurt om een ‘vriendschaps- of liefdes-balkje’ te vullen in The Sims 4 vergeleken met 3), ontdekte ik steeds meer dingen. Ik heb een groot gezin in The Sims 4, inmiddels met een extra uitgekakt kind 6-koppig, en ik raad ook iedereen AF om maar 1 Sim in je huishouden te stoppen. Dat gaat namelijk rap vervelen, aangezien je Sims weer ouderwets naar werk gaan zonder dat je ze daarbij direct bestuurt en je dus op ze moet wachten tot ze terugkomen. Ik heb 1 van de 6 Sims werkloos gelaten en had al snel het idee dat deze Susan Richards zich thuis de tyfus zou moeten vervelen, maar niets was minder waar. Steeds meer activiteiten openbaarden zich; van een enorme hoeveelheid te verzamelen collectibles (vissen, metaalsoorten, achievements, etc.), tot aan het feit dat je zelf meubels kunt bouwen. Ook zijn er een aantal add-on activeiten meegegaan vanuit The Sims 3, zoals het feit dat je planten kunt stekken en groenten en fruit kunt verbouwen. Vissen hoort er ook bij, inclusief de verschillende soorten te verzamelen onderwater levende soorten, en het is bovendien erg vermakelijk om een raket te bouwen en in deep space op zoek te gaan naar ruimtewezens. Kortom; na uren spelen zat ik net zo diep verwikkeld in deze Sims, als dat ik in alle vorige Sims zat. Hopeloos verslaafd, verdrinkend in alle mogelijkheden, vergetend dat mijn échte leven ook nog aandacht nodig had.

The Sims 4 Raket

 

De Sims 4: niet op alle vlakken een achteruitgang

Ik ben de eerste die toegeeft dat The Sims 4 veel heeft moeten inleveren en ook voor mij voelde het in de tweede instantie (de eerste was Create-A-Sim en Build Mode) als een behoorlijke achteruitgang op bijna alle vlakken. Maar dat valt allemaal gelukkig, in the long run, echt reuze mee. Nog afgezien van het feit dat de game loopt als een zonnetje, met korte laadtijden en weinig bugs/crashes, is dit ook nog eens bijzonder gelaagde basisgame met belachelijk veel content die zich stukje bij beetje openbaart. Dacht ik in de eerste instantie me al snel te zullen gaan vervelen, als een zaterdagavond in Veendam, na uren experimenteren kwam ik tot de ontdekking dat The Sims Studio zeker wel haar best heeft gedaan het gemis van kleuters en zwembaden goed te maken. Dat is ze niet helemáál gelukt, wat dit in principe het slechtste Sims-deel uit de reeks maakt, maar je blijft makkelijk geëntertaind totdat de eerste uitbreiding zich aandoet. Hopelijk zal dat niet The Sims 4: Waterpret zijn, want dat is helle lame.

Conclusie 

SCORE: 85
Afgezien van de enorm verbeterde Build Mode en Create-A-Sim en het feit dat de game heerlijk snel en soepel laadt, is dit de minst sterke basisgame uit de Sims-serie. Maar gelukkig niet met grote afstand! Graaf je namelijk even wat dieper dan de eerste, ietwat teleurstellende uren, dan worden veel van de verdwenen features gecompenseerd met ontzettend veel animaties, collectibles, objecten en andere grappige dingetjes die alleen Sims-liefhebbers op hun waarde kunnen schatten.
Afgezien van de enorm verbeterde Build Mode en Create-A-Sim en het feit dat de game heerlijk snel en soepel laadt, is dit de minst sterke basisgame uit de Sims-serie. Maar gelukkig niet met grote afstand! Graaf je namelijk even wat dieper dan de eerste, ietwat teleurstellende uren, dan worden veel van de verdwenen features gecompenseerd met ontzettend veel animaties, collectibles, objecten en andere grappige dingetjes die alleen Sims-liefhebbers op hun waarde kunnen schatten.

REACTIES (80) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord