Dark Souls

Dark Souls 2012-09-17T13:01:38
Dark Souls háát de speler. De game doet er alles aan om het bloed onder je nagels vandaan te halen en je op zoveel mogelijk manieren ten gronde te richten. Typisch zo’n spel voor onze kleinste redacteur met de grootste bek…

Dark Souls zal je martelen, het zal je fysiek en mentaal kapotmaken, het zal je laten huilen, en ondertussen zal het je ook nog schaterend uitlachen. Je zult er nooit veilig voor zijn en je zult z’n ergste straffen nooit zien aankomen. Deze game háát jou, en het zal je daar elke seconde aan helpen herinneren.

Het ergste? Dat je het nog fijn zult vinden ook. Althans, als je een beetje gamer bent. Dark Souls is net als die prachtige, bloedgeile, maar gewelddadige en bezitterige vriendin. Die ene waarbij je nooit glimlachte, maar die je tegelijkertijd nooit van je leven kwijt wilde omdat geen enkele andere vrouw zo het beste uit jou wist te halen. Dark Souls is een bítch... maar wat voor één!

Intimiderend
Wie dus niet van een uitdaging houdt, of z’n games voornamelijk speelt ter ontspanning, mag dus nu doorbladeren naar de volgende review. Deze third-person action-adventure - waar ook een flinke eetlepel RPG doorheen is geroerd - is namelijk met gemak de moeilijkste game van zijn generatie. Je speelt een anonieme, ondode banneling, die zichzelf weet te bevrijden uit een demonische gevangenis, en er vervolgens opuit trekt om z’n menselijkheid terug te vinden én het land te bevrijden van een apocalyptisch duisternis. Het spreekwoord “makkelijker gezegd dan gedaan” is zelden zo van toepassing geweest: om het einde te bereiken van Dark Souls, moet de speler het opnemen tegen wellicht de meest intimiderende gruwelen die de gamingwereld ooit heeft gezien.

En jij? Jij bent een zielig, ondood mannetje in een onhandig harnas, die na drie keer zwaaien met een zwaard van redelijk formaat weer op krachten moet komen. Nee, a Ryu Hayabusa or Kratos you are not. Veel succes.

Moederziel alleen
Gelukkig bevatten verslagen vijanden en geheime plekjes soms betere wapens, magische drankjes en uitrusting, waardoor je jezelf langzaam kunt opbouwen van ‘nutteloze loser’ naar ‘loser met een zilveren harnas en gigantische bijl met vlammende shit’. Daarnaast zorgt het RPG-systeem ervoor dat de speler elk denkbaar persoonlijk element kan ‘opwaarderen’. Van brute kracht en intelligentie, tot loopsnelheid en talent voor magische spreuken; alles kan beetje bij beetje gelevelled worden met de zielen die de speler ontvangt bij het verslaan van vijanden.

Er is echter één probleem: als je doodgaat, verlies je al je zielen. En doodgaan gebeurt váák. Je kunt de verloren zielen soms terugkrijgen door naar de plek te gaan waar je vermoord werd, maar meestal haal je dat niet eens en dan ben je de zielen voorgoed kwijt. Wie dus een uurtje zonder te sterven voortgang heeft weten te boeken, maar vervolgens alsnog de pijp uitgaat voordat er gesaved had kunnen worden (wat óók vaak gebeurt) is soms honderden zielen kwijt. Hoe dat voelt? Alsof je net contant je maandloon uitbetaald hebt gekregen en je vervolgens tien meter voor de bank beroofd wordt.

Doorzetten!
Ik zei het al: Dark Souls haat je. En het continu verliezen van verzamelde zielen is nog maar het begin. Een trap oplopen en verrast worden door een gigantisch, rollend rotsblok, is ook gemeen. Vanuit het niets het water ingetrokken worden door geesten, is ontmoedigend. Het tegenkomen van helse ridders die je in luttele seconden in mootjes hakken, om vervolgens te beseffen dat het niet eens bazen waren maar ‘gewone vijanden’, is pijnlijk. Tegen eindbazen moeten vechten waar de Balrog uit Lord of the Rings een schoothondje bij lijkt, is angstaanjagend.

Wie na een half uurtje Dark Souls nog steeds de controller vastheeft, zal snel leren dat niks aan het toeval overgelaten kan en mag worden, en dat voorzichtigheid en doorzettingsvermogen haast net zo belangrijk zijn als water en zuurstof.

Respect
De kracht van de game ligt in het ontzag wat de speler continu voelt. Dark Souls roept een zeldzaam soort oerangst op waardoor je haast niet eens een hoek om durft te lopen, omdat je weet dat er iets zal staan waar je van in je middeleeuwse luier gaat schijten.

Het gevoel van hulpeloosheid en nietigheid dat je keer op keer voelt als je oog in oog staat met een baas zoals een draak-spin-krab-ding ter grootte van een huis, is te immens voor woorden. Des te euforischer is daarna dat gevoel van trots, opluchting en blijdschap wanneer je na talloze pogingen een werkende strategie hebt ontwikkeld en zo’n monster hebt weten te verslaan. Werkelijk onbeschrijfelijk, en hoogstens te vergelijken met een geslaagde versierpartij van het lekkerste meisje van de school.

Elke verslagen vijand is een overwinning, en elk nieuw stukje grond dat ontdekt wordt, is een openbaring. Dark Souls dwingt je zijn wereld en regels te leren en te respecteren, en hoe meer je dat doet, hoe beter je erin wordt en hoe toffer je jezelf vindt.

Geloof vinden
Maar niet al het plezier in deze game komt voort uit het balanceren op dat gevaarlijke maar bevredigende randje tussen pijn en genot. Een groot deel van het plezier dat de speler ervaart, komt voort uit de bijna kunstzinnige wereld die je wordt voorgeschoteld. De wereld van Dark Souls is gevuld met de mooiste fantasievolle locaties die je maar kunt bedenken. Van gigantische kastelen op majestueuze bergtoppen tot onheilspellende grotten die blauw kleuren van licht dat via het water weerkaatst; het is een wereld waar je in wilt geloven. Een prachtig land waar je echt in zou willen rondlopen… ware het niet dat er achter elke boom en deur een gruwel schuilt. Dus ja, terwijl de rest van de wereld ongeduldig zit te wachten op het nieuwste deel van The Elder Scrolls, beleef ik al de beste en meest intense avonturen in Dark Souls. Skyrim? Ha, that shit’s gonna be for pussies.

Conclusie:
Slechts weinigen zullen van Dark Souls gaan houden, daar is de game te onvergefelijk en sadistisch voor. Alleen wie op gamegebied ouderwets masochistisch is ingesteld, zal met volle teugen genieten van de game die het woord ‘uitdaging’ herdefinieert. Dark Souls: duivels mooi en extreem bevredigend!