Civilization Beyond Earth - Review 

Civilization Beyond Earth - Review 2014-10-24T18:12:18
Nu eens niet de complete ‘menschelijke’ geschiedenis, maar de toekomst in met Civilization. Kan de spin-off Beyond Earth op eigen benen staan? Jan verkent de sterren…

Sid Meier’s ontwikkelstudio Firaxis is wereldberoemd geworden met de Civilization serie; een empire builder waar je als speler een beschaving mag opbouwen en vervolgens door de wereldgeschiedenis mag loodsen. Hoe je speelt, met welke natie en waar je de focus op legt – oorlog, diplomatie, onderzoek, economie - is helemaal aan jou. Sid Meier heeft nog meer klassiekers op zijn naam staan, zoals Pirates!, Railroad Tycoon en Alpha Centauri. Toch zal Civilization altijd de grootste franchise blijven. Daarom is het des te gewaagd én leuk dat Beyond Earth als spirituele opvolger van Alpha Centauri, althans zo zie ik het, aan de horizon verschijnt.

Beyond Earth

 

Volks

Civilization: Beyond Earth geeft de makers – een jong team binnen Firaxis die volgens mij behoorlijk mochten freewheelen - de mogelijkheid los te breken van de ‘regels’ die bij de bekende Civilization games horen. Zo heb je in Beyond Earth logischerwijs geen historische leiders, geen bekende volkeren, geen culturele verplichtingen die iedereen verwacht van een Civilization-game. Het turn-based principe is logischerwijs nog steeds van kracht bestaan en nog altijd draait het om koloniseren en uitgroeien tot een heersende macht, maar daar houden de vergelijkingen grotendeels mee op.

Beyond Earth


Aliens & Aardelingen

In Beyond Earth ga je de ruimte in, in een verre toekomst vol hoogwaardige technologie, buitenaardse dreiging en onheilspellende flora en fauna. Belangrijk bij C:BE is datgene wat je doet vóórdat je voet zet op een onbekende planeet. Je gaat met een ruimteschip op reis en wie of wat je meeneemt, is van groot belang. Welk volk vertegenwoordig je, neem je alleen maar wetenschappers en bouwers mee, of ook oorlogszuchtige generaals en soldaten? Wat voor cargo neem je mee aan boord? Feitelijk vertegenwoordigt de inrichting van je ruimteschip de speelstijl die je al speler straks voor ogen hebt. Sommigen zullen direct bij aankomst op een planeet willen gaan bouwen en onderzoeken, terwijl anderen gaan knokken om meteen te laten zien wie de nieuwe heersers zijn. Moehoewahahaaha (insert duivelse grijns en hoorntjes op mijn kale schedel). Vroeg of laat word je geconfronteerd met buitenaards leven. De aliens doen niet zo heel veel als jij ze met rust laat. Begin jij direct op alles te schieten, dan zullen de aliens zich ook agressiever gaan opstellen. Daarnaast zorgt de begroeiing of de vorming van de planeet soms voor de nodige uitdagingen. De natuur kan letterlijk een grens opwerpen om van A naar B te komen. Helaas ben je niet de enige die planeten verkent en stuit je naar verloop van tijd op andere aardse expedities. Met die concurrenten kun je op verschillende voet staan: je kunt techniek uitruilen, pacten smeden of elkaar het leven zuur maken. Overigens zal deze gameplay zich pas later in de game aandienen aangezien de eerste fase van de game zich toespitst op de ontwikkeling van je nederzetting en de manier waarop je je nieuwe maatschappij inricht.

Beyond Earth 

Web van intriges

Was er in Civilization een duidelijke tech-tree waarbij nieuwe technieken zich logischerwijs met de tijd en nieuwe ‘era’s’ aandienden, hier is de ontwikkeling meer ‘horizontaal’ via een tech-web. Je kunt dus heel veel tegelijkertijd onderzoeken, afhankelijk van je beschikbare energiebronnen en gelden. Bovendien zijn er allerlei verborgen artefacten op de planeet te vinden, die je technische mogelijkheden nóg meer uitbreiden. Een van die fijne stukjes (basis)technieken zijn satellieten die op meerdere manieren kunnen worden ingezet. Deze kunnen boven je unit(s) zweven en ze zo van extra laserkracht voorzien tijdens schermutselingen. Maar je hebt ook onderzoeksatellieten en resource-satellieten om zo kennis te vergaren en economisch interessant gebied in kaart te laten brengen. Het tech-web zal je wel doen duizelen en het is niet altijd meteen duidelijk wat nu het handigst is om direct te onderzoeken. Ook zijn de technische omschrijvingen soms zo hardcore dat ik soms met meer geluk dan wijsheid een nieuwe technologie onderzocht. Tegelijkertijd maakt dat van Beyond Earth letterlijk en figuurlijk een ontdekkingstocht en dat past natuurlijk perfect bij de thema van het spel. Civilization V was een top game maar tegelijkertijd, als ik oneerbiedig mag zijn naar de Grote Wijze Sid Meier, toch de gestampte pot. In Beyond Earth is nog niet alles even duidelijk en bekend. Dat zorgt soms voor wat irritatie en onduidelijkheden maar anderzijds voelt deze game ook fris en nieuw aan.

Beyond Earth


De regels van de maatschappij

Er zijn feitelijk drie stromingen in Civilization: Beyond Earth die je aan kunt hangen. Iedereen hangt bovendien een van de drie levensovertuigingen/Affinities aan: Supremacy, Harmony of Purity. Bij Supremacy draait alles om technologie, bij Harmony wil je in harmonie leven met de planeet en de aliens en bij Purity wil je de menselijke kennis en aardse gewoonten opdringen aan de nieuwe wereld. Vertaal dit in normaal Nederlands en je krijgt: we pompen zoveel mogelijk tech en wapens naar binnen óf we jatten de alien kennis en resources om er zelf beter van te worden en letterlijk een te worden met de nieuwe wereld (lees: genetische manipulatie) óf Vroeger was alles beter dus doen we alles wat we vroeger deden ook hier of jullie dat nu leuk vinden of niet. Als je een beetje tussen de regels door leest – en dat doen jullie boefjes, ik zie het wel – dat zou je kunnen zien dat Supremacy de makkelijkste filosofie van de drie is, en dat is ook zo. Voor Harmony of Purity moet je net wat meer out of the box denken en dat is leuk maar ook een stukje pittiger. Het zorgt er ervoor dat de toch al vrije game waarbij keuzes en onvoorspelbaarheid in grote getale aanwezig zijn een nóg hogere replay value krijgt.

Conclusie 

SCORE: 86
Civilization: Beyond Earth is een spin-off die wat mij betreft krachtig op eigen benen kan staan. Als Civ-fan ga je hier veel plezier aan beleven maar besef ook dat dingen anders en veel onvoorspelbaarder zijn. Het is méér dan Civilization in space en dat is nu precies wat deze game nodig had.
Civilization: Beyond Earth is een spin-off die wat mij betreft krachtig op eigen benen kan staan. Als Civ-fan ga je hier veel plezier aan beleven maar besef ook dat dingen anders en veel onvoorspelbaarder zijn. Het is méér dan Civilization in space en dat is nu precies wat deze game nodig had.

REACTIES (19) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord