Call of Duty: Modern Warfare 3

Call of Duty: Modern Warfare 3 2012-09-17T13:01:04
De vraag of je Call of Duty: Modern Warfare 3 moet kopen, is volgens Ward totaal niet meer relevant. Hele volksstammen zullen deze knaller, ongeacht de reviews, sowieso in huis halen. Het enige wat Ward daarom interesseert, is of ze het Riot Shield verbeterd hebben.

Twee jaar geleden maakte ik in Modern Warfare 2 kennis met het beste dat de Call of Duty reeks de mensheid ooit heeft geschonken: het Riot Shield. Daar waar sommigen een natte vlek in hun broek krijgen van het quick scopen met een sniper, geniet ik van kogels opvangen met een Riot Shield en mijn tegenstander frustreren omdat hij me niet kan raken. Het was dan ook een genot om in Modern Warfare 3 eindelijk weer eens met een Riot Shield te kunnen spelen; al moet ik wel zeggen dat dit godsgeschenk in bepaalde opzichten zwaar gediscrimineerd wordt!

Schildloos
Zo heb ik op geen enkel moment tijdens de zes uur durende singleplayer een Riot Shield ter hand mogen nemen. Het is dan ook weer typisch zo’n achtbaanrit waar iedereen die liever mensen neerschiet dan neerbeukt, van zal smullen. Missie na missie beland je, zoals je dat gewend bent van Call of Duty, van het ene explosieve moment in het andere. De adrenaline pompt weer door je lijf, maar je mist dus wel de momenten dat je gebukt achter een Riot Shield, een vijand opjaagt en je de paniek langzaam maar zeker bij hem ziet groeien. Dat moet je dus even op de koop toe nemen.

Riot Shield 2.0
Nee, de echte Riot Shield fan moet het toch zoeken in de multiplayer. En ik kan je bij deze al vertellen dat MW3 de beste multiplayer bevat van alle Call of Duty games tot nu toe. Waarom? Heel simpel. Ten eerste kun je dus gebruik maken van een Riot Shield. Ten tweede kun je dat shield ook nog eens levelen waarmee je langzaam upgrades unlocked. Zo kon ik op een gegeven moment sneller lopen met een Riot Shield of was mijn melee attack een stuk rapper. Je had mijn collega-journalisten moeten horen vloeken als ze weer eens door een beuk van mijn schild het loodje legden.

Team Defender
Beuken met mijn schild deed ik vooral in de nieuwe multiplayer mode Team Defender. Daarin draait ’t om een vlag, die je als team moet veroveren en vasthouden. Als Riot Shield liefhebber weet je dan dat je je heerlijk kan gaan uitleven. Het was echt genieten geblazen op die momenten dat ik me in een hoekje of huisje verborgen hield voor inkomende kogels en granaten. Ook de nieuwe mode Kill Confirmed, waarbij je niet alleen een tegenstander moet neerschieten maar ook zijn dogtags moet oprapen om de kill te laten tellen, is een fijne toevoeging die ik liever speel dan de standaard Team Deathmatch. Het zorgt voor net iets meer dynamiek en vraagt ook wat tactisch inzicht.

Gouden Riot Shield
Toch wordt het Riot Shield tot mijn grote ongenoegen ook in de multiplayer enigszins achtergesteld. Ieder wapen, en dus ook het Riot Shield, kun je levelen door er mee te spelen en heeft een schat aan upgrades om te unlocken. Daarnaast kun je voor ieder wapen ook nieuwe skins unlocken, met als klap op de vuurpijl een gouden skin. En weet je wat? ER IS GEEN GOUDEN SKIN VOOR HET RIOT SHIELD! Dit vind ik te schandalig voor woorden, en ik heb ‘t dan ook serieus aangekaart bij de makers. Ze beloofden me niets, maar ze waren het wel deels met me eens, zodat ze het mee gaan nemen in hun feedback.

Mocht je dan ook in de toekomst met een gouden Riot Shield kunnen lopen in MW3, dan weet je wie je mag bedanken. Al had ik liever gezien dat er een mogelijkheid was geweest om je schild volledig te customizen en in te kunnen leggen met diamanten en dergelijke; dat zou een vijand pas angst inboezemen!

The Specialist
Waar ik nog niet over uit ben, is welke point streak ik straks in de MP ga nemen. Je hebt nu drie verschillende typen: assault, support en specialist. In MW3 heb je namelijk niet meer alleen killstreaks, maar verdien je bijvoorbeeld ook punten voor je streak door objectives te halen. De assault kun je zien als dat wat je gewend was. Ga je dood, dan verlies je je streak. Support bouwt langzaam op en je behoudt je punten, ook al leg je het loodje. De derde, de specialist, sprak mij echter het meeste aan. Door kills te maken unlock je extra perks, om uiteindelijk bij een streak van zeven over alle perks te beschikken die je tot dan toe hebt vrijgespeeld. En ik kan je vertellen, dat voelt als een feestje.

Riot Squad
Tenslotte beschikt MW3 over een zogenaamde Spec-ops mode; hierin kun je met z’n tweeën of in je eentje een aantal missies doen zoals je dat al kent uit MW2.

Ditmaal is er echter ook een Survive It mode aan toegevoegd. Hierbij worden er, zoals bekend uit andere games, in verschillende waves vijanden op je afgestuurd; vooral de zombiekillers uit Black Ops zullen hiervan genieten. Je kunt airstrikes op ze droppen, de map volleggen met claymores en het mooiste van alles, je kan ook een Riot Squad oproepen! Ja, dan komen er hulptroepen met schilden en een machinegeweer. Dat is voor een fan van het Riot Shield natuurlijk genieten geblazen. Je begrijpt dan ook wel dat ik een traantje van emotie moest wegpinken, toen ik die Riot-hulptroepen voor het eerst zag komen opdagen.

Conclusie Ward:
Modern Warfare 3 biedt je de beste Call of Duty multiplayer ervaring tot nu toe, en ook de singleplayer staat weer als een huis. Dus ren zoals ieder jaar maar weer lekker naar de winkel. Je Riot Shield wacht op je!