Call of Duty: Modern Warfare 2 

Call of Duty: Modern Warfare 2 2012-09-17T13:14:42
Eigenlijk moeten we blij zijn dat we Modern Warfare 2 pas op de dag van de launch op de redactie ontvingen. Het gaf ons namelijk de kans om uitgebreid met de multiplayer aan de slag te gaan en zo tot een beter en meer afgewogen oordeel te komen dan veel van de andere (online) media die meteen het web op gingen met hun review. JJ en Skate (een topper op CoD-gebied) stopten al hun vrije tijd in MW2’s multiplayer, terwijl Jan nog even de singleplayer analyseerde. Singleplayer
Eigenlijk moeten we blij zijn dat we Modern Warfare 2 pas op de dag van de launch op de redactie ontvingen. Het gaf ons namelijk de kans om uitgebreid met de multiplayer aan de slag te gaan en zo tot een beter en meer afgewogen oordeel te komen dan veel van de andere (online) media die meteen het web op gingen met hun review. JJ en Skate (een topper op CoD-gebied) stopten al hun vrije tijd in MW2’s multiplayer, terwijl Jan nog even de singleplayer analyseerde.
Singleplayer

Modern Warfare 2Oké, MW2 draait om de multiplayer maar laten we toch maar beginnen met de singleplayer, want die mag natuurlijk niet zomaar genegeerd worden.
Zoals iedereen weet, was er al voor de launch veel te doen over deze mode. De game zou nog al gewelddadig zijn met het vliegveldlevel als “wansmakelijk” hoogtepunt.
Dat er zoveel heavy geweld in zit, is volgens ons echter simpel te verklaren. Om te voorkomen dat de gamers alleen maar de multiplayer zouden spelen, moest de singleplayer wel de nodige impact hebben. Gewoon een paar leveltjes knallen op een paar locaties had niet volstaan.
En dat is gelukt. De SP van MW2 is wederom een achtbaan van adrenaline waarbij je trommelvliezen en hartslag geen moment gespaard worden. Neerstortende helikopters, instortende gebouwen, beeldvullende explosies en denderende granaatinslagen spatten van het scherm af.

Het bekende werk
Ondanks al dat visuele geweld kunnen we toch niet van een unieke ervaring spreken. Begrijp ons niet verkeerd, de SP van MW2 is overweldigend en hadden wij voor geen goud willen missen, maar sommige onderdelen komen ons wel erg bekend voor.
Daarbij is de game meer scripted dan ooit! Vooral bij de eerste missies hadden we af en toe het gevoel (te) weinig zelf te doen en enkel mee te rennen met onze computergestuurde teammaten.
Ook zouden we het fijn vinden - na zoveel shooters - om nu eens niet een bepaalde plek op een installatie te zien oplichten als teken daar de explosieven te plaatsen, en een batterij RPG’s waar je over struikelt op het moment dat een tank onschadelijk gemaakt moet worden, hebben we ook al honderd keer gezien.
Wat na het spelen van de SP slechts blijft hangen, zijn een aantal ‘oh my god’ momenten, waarvan sommigen wèl bijgeschreven mogen worden in de analen der computergames. Vooral het beruchte vliegveldlevel gaat nog vaak ter sprake komen als het summum van geweld in games.
Toch is de SP niet meer dan een opeenvolging van de ene na de andere overdonderende gevechtsituatie waarbij het wapenarsenaal en de stoet aan voertuigen de eigenlijke sterren van de game zijn.
Een moment om te genieten van al die prachtige omgevingen, heb je echter niet. De kogels, bommen en granaten komen steeds van alle kanten.


Aan de korte kant
Modern Warfare 2Het zijn allemaal kleine kritiekpuntjes op een verder prima singleplayer campagne die, eerlijk is eerlijk, wel aan de korte kant is. Een Half-Life 2 lengte hadden we niet verwacht, maar binnen zes, zeven uur kijk je naar de eindcredits.
Hulde voor de rollercoaster ervaring die Infinity Ward ons voorschotelt, maar hij is wel ietwat oppervlakkig en vooral erg kort.
En dus kun je eigenlijk niet aan de indruk ontkomen dat ook de developer de SP als opwarmer voor de MP ziet, want daar wordt je wèl met klasse en innovatie geconfronteerd, zoals Skate en JJ verder in dit artikel zullen illustreren.

Multiplayer
Modern Warfare 2Infinity Ward voedde ons in de maanden voor de release met allerhande info over de singleplayer en Spec Ops mode. Maar over de multiplayer bleef het stil. En dat is in retrospectief wel logisch. De MP is het hart van de game waarvoor miljoenen gamers allemaal hun eigen wensenpakket hadden. Wat IW vooraf ook zou melden, ze zouden het nooit goed doen, helemaal omdat je de hele MP en dus de context niet zag. Vandaar dat ook wij flink verrast waren toen we er eindelijk mee aan de slag konden.
De MP van MW2 is in look & feel echt ‘anders’ geworden dan die van deel 1. En dat leidde bij ons, maar ook bij jullie tot veel discussie. We nemen daarom de essentiële veranderingen met multiplay-beesten JJ & Skate door en kijken of de MP vergeleken met deel 1 beter of minder is geworden.
 


Maps

JJ: Het eerste dat me opviel, was dat de maps groter zijn dan die van MW. En als free-for-all fan leverde me dat, zeker in het begin, veel doelloos geloop op. Ook zijn snipers meer dan voorheen in het voordeel en ik haat die campers. Oké, er zijn twee compacte maps (Rust, Scrapyard) die speciaal voor FFA zijn gemaakt, maar ik meen dat IW zich vooral op de teambased spelers heeft gericht, en dat vind ik jammer.
Hoewel de maps grafisch mooier zijn en vol zitten met oogstrelende special effects zoals opspattend water, ontploffende wagens en dwarrelend papier, vind ik het soms wat rommelig ogen. Vooral op de Terminal- en Karachi map heb ik lang moeite gehad de opponent goed te spotten en schrok ik me soms rot van een dwarrelend stuk papier of een spartelende kip. Ook speelt het gevecht zich in een aantal maps (Wasteland, Estate) ondanks de grootte vaak op één of twee locaties af. Dat was in MW anders.

Desondanks valt de klasse van IW niet te ontkennen. De maps mogen dan groot zijn, ze zitten ook zeer doordacht in elkaar met respawnpunten die vaak (in ieder geval meer dan bij World at War) op de goede plekken zitten, goede campspots voor snipers, die echter ook goed bereikbaar zijn voor runners en knifers. Daarnaast ben ik zeer te spreken over het feit dat je nu niet alleen voor je en achter je moet kijken, maar meer dan ooit ook naar de lucht. En dat levert extra veel spanning op.

Modern Warfare 2SKATE: De eerste dagen dat ik me op de MP stortte, had ik nog zoiets van ‘what the fuck?’ De maps zijn in vergelijking met MW zo groot en multilayered (veel hoogteverschillen en gebouwen met meerdere verdiepingen die met name voor schijterige snipers wel heel erg uitnodigen tot ‘campen’) dat ik het overzicht totaal kwijt was. En dat frustreerde me in het begin behoorlijk.
Nu ik de maps echter wat vaker gespeeld heb en steeds beter door krijg hoe ze in elkaar steken, zie ik steeds meer in hoe ingenieus ze ontworpen zijn. Tuurlijk, sommige maps krijgen wat vaker de ‘vote to skip’ behandeling dan andere (zo is Quarry niet bepaald een favoriet van me met Headquarters), maar bij het gros van de maps is het zo dat de uitdaging om ze te masteren (en dus elk hoekje en gaatje te leren kennen) extreem groot is.

Wapens
Modern Warfare 2JJ: Balen dat de M16A4 pas op level 40 te pakken is. En dat was mijn favo gun in MW (en ik denk van velen). En dus moest ik op zoek naar iets nieuws.
Ook zitten de wapens wat hoger in beeld waardoor ik moest wennen aan het mikken. Door de vele perks en accessoires die je op en aan je wapens kunt toevoegen, ben ik tevens bang dat ik meer dan een paar weken nodig heb om uit te vogelen wat nu het ideale wapen voor welke map is. Want wat een mogelijkheden heeft IW in de game gestopt! En alles is ook uitstekend in balans zodat niemand echt een voordeel heeft met een bepaalde combi van perks en accessoires.
Het snipen vind ik wel iets te makkelijk, soms krijg je kills als je er naast knalt, maar dat zal wel te maken hebben met mijn haat voor die gasten.

SKATE: Nadat ook ik me over de teleurstelling van het niet meteen met de M16A4 en de AK-47 te kunnen knallen heen had gezet, leerde ik al vrij snel de charmes en kwaliteiten van de andere wapens kennen. Het zijn er weer lekker veel en sweet Jesus, er zitten echt een paar juweeltjes tussen die me het gemis van de eerdergenoemde wapens al snel deden vergeten in de fase dat ik ze nog niet unlocked had. De SCAR-H en de UMP 45 (en in mindere mate de Akimbo wapens) zitten dan ook standaard in mijn klassen ingedeeld.

Killstreaks
JJ: De nieuwe Killstreak geeft de speler de mogelijkheid om zelf te bepalen hoe hij deze reeks aan kills in elkaar zet. Waar je in MW gewoon het vaste rijtje bombardementen en helikopters afwerkte, is er nu een scala aan mogelijkheden die de streak tot zelfs 25 kills aaneen laat rijgen.
Persoonlijk ben ik bang dat de Killstreak de pro’s te veel van de n00bs gaat scheiden. Met name de gunner vanuit de helikopter of de A130 laat de game heel erg snel kantelen. Daardoor zag ik in de eerste weken veel matches waar een speler 25 kills had en de rest 7 en 8. Als middelmatige speler vind ik dat een beetje uit balans.
Wel leuk is de Care Pack die je kan oproepen bij 3 of 4 kills, je een random Killstreak geeft. Handig ook dat je die kunt stelen.

SKATE: Kijk JJ, dat is nou het nadeel van niet met een vaste kliek mensen samenspelen. Doe je dat namelijk wel, dan kun je de verscheidene Killstreaks op elkaar afstemmen. Niet allemaal hetzelfde type streaks instellen, maar ervoor zorgen dat je met z’n zessen een zo breed mogelijk arsenaal aan streaks hebt.
En met die grote verschillen in de kills valt het reuze mee. Gewoon een kwestie van twee man uit je team launchers als secondary weapons mee laten zeulen. Knal je die choppers of Harriers zo uit de lucht.
 


Perks

JJ: Op het eerste gezicht zijn er minder perks. Er zijn er in ieder geval veel verdwenen zoals de gewraakte Juggernaut. Maar dat is niet erg. Het is meer dan ooit lastig te kiezen welke van de drie perks je gaat gebruiken, helemaal omdat je een perk ook kunt upgraden tot een perk pro.
IW toont hier wederom aan dat ze als geen ander weten hoe je een MP interessant kunt houden. Ik bleef maar door en doorgaan omdat ik van alles de pro perk wilde hebben. En voor alle combi’s valt wat te zeggen. Briljant gedaan.

SKATE: De balans in de vernieuwde perks is perfect. Nooit heb je met de combinatie van drie verschillende perks een groot voordeel ten opzichte van je tegenstander.
Een van mijn persoonlijke favorieten is toch wel de Bling perk, waarmee je twee verschillende attachements (bijvoorbeeld de silencer plus een scope) op je wapen kunt plaatsen. Iets wat ik in MW miste.
En inderdaad, de mogelijkheid om perks te upgraden naar pro is in een woord magistraal.

Death Streaks
Modern Warfare 2JJ: Die Death Streaks zijn nu al gehaat door velen, vooral door de pro’s die vinden dat het een knieval is voor de n00b. Maar persoonlijk vind ik het slim, misschien zelfs wel briljant. Ik ben geen super speler zoals Skate en kan dankzij deze mode van de pro’s leren (Copycat!) zoals welke wapens ze gebruiken, wat ze er opzetten en welke perks ze gebruiken.

SKATE: Naast de Martyrdom en Final (last) Stand Death Streaks, zijn er nu dus ook de Copycat en Painkiller (een soort van tijdelijke Juggernaut) Death Streaks. Een leuke toevoeging die ik in de toekomst overigens zo min mogelijk hoop te hoeven toe te passen. Ik ga nu nog regelmatig dood, maar hoop dat op zeer korte termijn tot een minimum te beperken.

Customization
JJ: Op zich ben ik geen man van de opsmuk. Ik doe bijvoorbeeld niets met mijn Avatar op Xbox Live. Desondanks vind ik de ‘persoonlijke opsmuk’ die IW in de game heeft gedaan erg sterk. Het geeft je iets eigens en tevens meer voldoening als je goed bent, want jouw eigen gemaakte tag zien staan als je een belangrijke kill hebt gemaakt, is gewoon kicken.
Helemaal spot on zit IW met de slow motion van de beslissende kill. Als jij die gemaakt hebt, tja, de onderbroek wordt nog net niet nat…

SKATE: Ook ik besteed nauwelijks aandacht aan de customization opties, al kan ik me goed voorstellen dat een hoop mensen hier helemaal los mee zullen gaan. Doe mij maar gewoon de Nederlandse vlag (zodat die irritante Fransen en Amerikanen weten dat ze zojuist gekilled zijn door een Dutchie) en de kop van een tof soldaatje die samen met mijn naam in beeld verschijnt en ik ben tevreden. Aan het eind van de rit zijn het immers toch je rank en het aantal kills dat je maakt die het beste laten zien hoe goed je bent.

Conclusie
Modern Warfare 2 is niet de beste game van het jaar. Maar we begrijpen volledig dat zeven miljoen mensen het spel binnen een week na de launch al hadden gekocht. De singleplayer mag dan niet überspectaculair zijn, de briljante Spec Ops- en multiplayer vergoedt alles.

REACTIES (0) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord