Brutal Legend

Brutal Legend 2012-09-17T13:14:52
Soms lijkt Jeroen totaal de kluts kwijt. Deze maand ook weer. Komt de reviewcode van GTA: The Ballad of Gay Tony binnen, legt de grootste GTA-fan van de redactie de disc zonder enige uitleg op Wouter’s bureau neer! Het enige wat hij zei was: “have fun”, waarna hij zich weer in het testhok nestelde. Niet lang daarna hoorden we de eerste akkoorden van High Speed Dirt door de redactieruimte schallen! Wat was hier in hemelsnaam aan de hand?

Terwijl ik de Druid Plow over de hobbelige vlakten van de mystieke Metal wereld stuur, spuugt the Mouth of Metal (de radio van de hotrod) de ene na de andere track uit de speakers.
Boven me zie ik meteorieten vallen terwijl het dondert en bliksemt. Zoals ik al zei; dit is een Metal wereld en niets is zoals je gewend bent. Hier hebben de bomen takken in de vorm van uitlaten, zijn er rotsblokken die de devil horns uitbeelden lopen er stekelvarkens rond met ijzeren stekels en elks (elanden) met hoorns van zwaar metaal.
Ik geef nog eens een dot gas, want er gaat niets boven rondcruisen terwijl Metal sound door de speakers schalt, zeker wanneer de omgeving er zo uitziet. It’s fucking Awesome!

Eddie Riggs
Maar wat doe ik eigenlijk in deze Metal wereld? Daarvoor verwijs ik jullie graag door naar YouTube alwaar de tien minuten durende intro van de game te zien valt. Kort door de bocht draait het om roadie Eddie Riggs, die tijdens een optreden gewond raakt waardoor er bloed op zijn magische gesp komt. Hierdoor wordt het Metal monster Armagöden tot leven gewekt die Eddie naar een wereld transporteert waar Metal leeft!
Deze Metal wereld is ooit gemaakt door Titanen die hun sporen hebben nagelaten in de vorm van hiërogliefen die allerlei geheimen vertellen. De huidige bewoners begrijpen de teksten echter niet en hebben de boodschappen van de Titanen nooit kunnen gebruiken.
Eddie begrijpt ze echter wel en dat is maar goed ook, aangezien de mensen in een hevige strijd zijn verwikkeld om de wereldheerschappij. Het is aan Eddie om de strijd te beslechten, met gitaarsolo’s, pyrotechnische snufjes en een scherpe bijl!

Ain't no Zelda
Laat ik eerst even duidelijk stellen dat we hier absoluut niet te maken hebben met een straight forward Zelda-achtig adventure! Brütal Legend (BL) is nog het best te omschrijven als een adventure-hack and slash-strategy game.
De game speelt in principe ook als een freeroaming adventure, waarbij je opdrachten aangaat die soms het verhaal voortstuwen of je anders extra ervaringspunten laten verdienen in de vorm van firetributes, je weet wel aanstekertjes de lucht in.
De gevechten zijn dan weer wat meer hack and slash, waarbij je aanvallen met je bijl (the Seperator) kunt combineren met je gitaar (Clementine) voor speciale effecten.
Het begin van de game speelt nog als een pure adventure maar al snel druppelen de eerste strategische aspecten de game binnen. Je bevrijdt bijvoorbeeld een groepje headbangers en zult deze groep aan moeten sturen. Je leert enkele simpele orders zoals ‘blijf hier’, ‘val aan’ of ‘volg me’, en vanaf dat moment krijgen de gevechten een wat meer strategische insteek.

Fangysers
Dat strategische aspect komt helemaal tot uiting tijdens de grote veldslagen waarbij het zaak is om de thuisbasis, in de vorm van een podium, van je tegenstanders af te breken.
Je manschappen bestaan uit personages en groepen die je tijdens je avontuur hebt ontmoet. In Eddie’s geval zijn dat bijvoorbeeld headbangers, Bouncers, Razorgirls en Rockcrushers.
Deze manshappen kun je alleen oproepen wanneer je genoeg fans (jouw resources) hebt verzameld. Dit doe je door merchandise-kiosken te bouwen op zogenaamde fangysers. Hoe meer fans hoe meer manschappen waarmee je het podium van de tegenstander kunt aanvallen en dus afbreken.
Om het voor jou als speler wat overzichtelijker te maken krijgt Eddie een setje vleugels waarmee hij zich snel over het speelveld kan bewegen en vanaf een veilige afstand orders kan geven aan z’n manschappen.
Mochten je manschappen het niet alleen afkunnen, dan kun je natuurlijk altijd zelf nog een handje meehelpen, bijvoorbeeld door eigenhandig de strijd aan te gaan met je tegenstanders (Glamrockers, Black Metal aanhangers en Gothics) of je aanvallen te combineren met de inzet van je manschappen. Zo kun je een moshpit starten met de headbangers, kun je de Bounchers de lucht ingooien voor een kleine aardbeving en kun je de Rockcrusher gebruiken om een soort Stonehenge op te roepen waarna een zwaard alles in het midden verpulvert.
Magie? Nee, pure Metal power!

Vlammende zeppelin
Over pure Metal power gesproken; gedurende het avontuur verzamel je firetributes (ervaringspunten) waarmee je nieuwe moves, snaren voor je gitaar of wapens voor op The Druid Plow kunt kopen. Deze punten kun je inwisselen bij niemand minder dan Ozzy Osbourne die als The Guardian of Metal de Motorforge beheert! Deze garages kun je in de gehele Metal wereld vinden en het is van essentieel belang dat je ze bezoekt aangezien je met simpele hak moves niet heel ver komt wanneer je het op moet nemen tegen de hordes vijanden. Daarbij is het ook nog eens leuk om Ozzy te bezoeken, de dialogen tussen hem en Eddie zijn namelijk bijzonder grappig.
Naast de Motorforge waar je nieuwe shit vrijspeelt, zit de wereld vol met geheimpjes en sidequests die niet alleen je firetributes spekken maar ook nieuwe solo’s opleveren. Zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid om elks op te roepen, waarmee je, gezeten op hun rug, door tegenstanders heen kunt ploegen.
Ook zijn er relics te vinden waardoor je nieuwe solo´s leert. Een van de eerste solo’s is de mogelijkheid om The Deuce op te roepen. De mooiste is echter die waarbij een vlammende zeppelin uit de lucht komt storten op de plaats waar je net je riffs ten gehore bracht. Hoe vet is dat, ik bedoel; welke andere game geeft je de mogelijkheid om een vlammende zeppelin naar beneden te laten komen?

Funny shit
Brütal Legend is niet alleen een bijzonder vette game door de wereld en de muziek (je moet wel een beetje van Metal houden) maar ook door de flinke dosis humor die bedenker Tim Schafer in de game heeft gegooid. Je zult echt af en toe dubbel liggen van het lachen door de over the top opmerkingen of alleen al de manier waarop Eddie Riggs uit zijn ogen kijkt.
Er is alles aan gedaan om de Metal wereld van Brütal Legend tot leven te wekken en wat mij betreft is dat zonder meer gelukt.
Het is een allesbehalve standaard freeroaming adventure geworden, en met name de strategische gevechten zijn ontzettend vet. Brütal Legend is voor mij de tofste game van dit jaar! FUCK YEAH!

Brütal Legend is fucking awesome, maar bedenk wel dat dit geen standaard adventure is.