Bound by Flame - Review

Bound by Flame - Review 2014-05-10T12:58:49
Stel je voor dat Projekt Red niet zo heel geïnspireerd was om The Witcher te maken. Ze bovendien haast hadden, geen boek gebruikten als bronmateriaal en technisch niet zulke goede ontwikkelaars waren. Wouter denkt dat hun eerste game dan waarschijnlijk op Bound by Flame had geleken.

Het werd echt tijd, hoor, voor een RPG-achtige game. Terwijl we verzopen in de racegames en shooters, alsof het de jaren 2000 is, kwam er op (quasi-)rollenspelgebied alleen maar Dark Souls II en The Banner Saga uit. Child of Light tel ik niet mee, want dat is niet rollenspel-ig genoeg voor me en The Elder Scrolls Online… tja, dat weet de RPG-dorst om een of andere reden ook niet te stillen. Maar gelukkig is er nu Bound by Flame, een spontane nieuwkomer om de leegte op weg naar Dragon Age: Inquisition en The Witcher 3 op te vullen!

Bound by Flame eindbaas 2 of 3 ofzo

Games met spinnenwebben erop

Maar voordat je te begerig begint te kwijlen, en zijn genoeg redenen om je voorbarige enthousiasme enigszins te temperen. Ten eerste is dit een game van Spiders, een ontwikkelaar die een potje bedenkelijke titels op haar naam heeft staan, dat wil je eigenlijk niet weten. Games die niemand gespeeld heeft, zoals Of Orcs and Men, The Testament of Sherlock Holmes en Faery: Legends of Avalon. Ze scoren allemaal zo rond de 50 en 60 op Metacritic, omdat er altijd wel een of andere Duitser is die er genoeg wansmaak voor heeft om het leuk te vinden.
De tweede reden dat je je nog niet moet gaan verheugen, is het feit dat de main character in Bound by Flame, Vulcan, ingesproken wordt door deze gast. Okay, het tweede argument is misschien wat minder sterk, maar Robin Atkin Downes is zo’n hijgerige ‘overacter’, dat ik er soms kriebels van krijg.

Bound by Flame Vulcan druif

Ijs heer, vuur demoon

Het verhaal in Bound by Flame is als volgt samen te vatten: Ice Lords, Deadwalkers, duistere krachten, demon, vuur, blablabla. Tenminste, als ik het op een serieuze manier had samengevat, dan zou je er waarschijnlijk evenveel van mee krijgen als er in die vage zin staat. Want het is geen slecht verhaal (voor als je een nerd bent), maar vergaande fantasy zoals in Bound by Flame wordt gepresenteerd, komt pas over als je het op een interessante, opvallende manier weet te brengen. En dat is lastig, helemaal als je een beperkt budget hebt en je je teksten moet laten inspreken door hijgende rukkers als Robin Atkin Downes. Dus zit er, tussen de enorme lappen dialoog, af en toe een interessante keuze verscholen, of moet je lachen om een bittere, extreem sarcastische opmerking van Vulcan. Want er zit geen slechte schrijver achter deze game, maar hij heeft weinig om mee te werken en het overkoepelende verhaal komt toch uiteindelijk weer neer op het overbekende good vs evil. Of als je andere keuzes maakt, semi-good vs evil.

Bound by Flame

Illusie

De gameplay dan, want daarmee kan je doorgaans flinke winst maken in een, jeweetwel, game. Die lijkt in de eerste instantie dik in orde te zijn. Je hebt twee stances, eentje met twee mesjes die op snellere combat gericht is, en een lekker lompe met een slagzwaard, bijl of hamer. Hier komt later nog een beetje vuur magic bij omdat Vulcan een of andere gare demon in z'n ballen heeft zitten, en die afwisseling kan de combat wel gebruiken. Dit alles werkt in de eerste paar uren prima, je kunt flink veel upgraden qua skills en armor terwijl je om de half uur in level omhoog gaat, en de tegenstand is pittig. Wel een beetje ‘oneerlijk’ pittig, maar niet onmogelijk. Helaas, deze illusie dat alles prima is, valt al na een paar uren flink in duigen, als ik ontdek dat de combat eigenlijk veel te irritant simpel en repetitief is. En ik dwaal wel erg lang in dezelfde, ongeïnspireerde swamp rond, waar alles natuurlijk RPG-bruin is. En hoeveel verschillende vijanden zijn er nou eigenlijk? Vijf? Bovendien zijn de eindbazen allemaal op dezelfde manieren te verslaan. En de dialogen? Daar klik ik eigenlijk gewoon doorheen. Daarnaast is die fucking 'Buffalo'-moeilijkheidsgraad zo oneerlijk, ik verlaag die ongein even zodat ik wat sneller door deze drab heen spoed... Hoe laat is het eigenlijk?

Bound by Flame gameplay

Een McDonalds van een RPG

Toen ik eenmaal alle ellende had opgesomd, kwam de game al snel tot een ongeïnspireerde, onmemorabele conclusie, met nauwelijks 20 uur op de teller. Bound by Flame is daarmee geen game die onze RPG-dorst lest totdat de echte toppers verkrijgbaar zijn, maar eentje die je doet beseffen hoe lastig het eigenlijk is om een goede RPG te maken. Dit is geen Aldi-Witcher, nee, Bound by Flame staat net zo ver van die game vandaan als pis van een White Russian, Zeeman-onderbroeken van Agent Provocateur, McDonalds van De Librije en Zanger Rinus van Justin Timberlake. Heel ver dus.

SCORE: 53
In overleg met de PUmmunity tijdens de Let's Play van Bound by Flame, ben ik tot het volgende cijfer gekomen voor deze matige RPG. Het ziet er misschien okay uit (hoewel veel te bruin), maar de combat verveelt snel en het verhaal is even onopvallend als een Nederlandse, blonde, voetballende en bier zuipende gast met een Gaastra jas aan in het midden van Utrecht Centraal. Met maar 20 uur aan speeltijd is Bound by Flame bovendien veel te kort voor een full-priced RPG. Nee, de rollenspelers onder ons moeten nog even geduld hebben...