Borderlands Legends Review

Borderlands Legends Review 2012-12-19T15:19:18
Sinds PeterKoelewijn Borderlands 2 heeft ontdekt, raakt hij zo’n beetje alles aan dat te maken heeft met de prettig gestoorde vault hunters. Zelfs dat nieuwe iOS-spelletje met de zelfverzekerde subtitel Legends.

Borderlands Legends is een tactische variant op de FPS RPG-serie, die je simultaan met de originele vier vault hunters laat spelen. 2K China heeft verder geprobeerd om zoveel mogelijk uit de vette grote broertjes over te hevelen naar het scherm van je iPhone of iPad. Denk aan dezelfde cell shaded graphics, meerdere quests om uit te kiezen, uitgebreide skill trees en een ‘bazillion guns’ (die je helaas niet kan overzetten naar de consoleversies). Ter verdediging van deze ontwikkelaar, Borderlands Legends ziet er zeer fraai uit in HD. Het speelt alleen zwaar kut.

hub

BorderLegends

Aan goede bedoelingen geen gebrek in BorderLegends (ik mag de game zo noemen). Je speelt dus simultaan Brick, Lilith, Mordecai en Roland, die natuurlijk oude bekenden zijn voor wie de consolegames speelt. Hun classes zijn voor Legends flink op de schop genomen; de versimpelde skill trees hebben een boel nieuws in petto en zelfs extra abilities. Zo kan Roland weer als vanouds een turret neergooien maar later ook een Group Heal unlocken. Jawel, de commando is tevens de healer in BorderLegends; tijdens de gevechten hoef je hem alleen te selecteren en vervolgens sleep je je vinger naar de gewonde bondgenoot. Hij doet het alleen niet zo vaak, want de controls in deze iPad game zijn crappy op een manier waar alleen Apple-systemen mee weg kunnen komen.

BorderLegends

Gebroken vingers

Je vierkoppige team mag in het hoofdmenu een van de vaak talloze missies uitkiezen. Deze bestaan doorgaans uit een handvol arena’s waarin golven vijanden op je afkomen. Topdown aanschouw je het slagveld en geef je met je vingers commando’s aan de vault hunters. Het is hierbij de truc om de personages zo tactisch mogelijk te gebruiken. Lilith is bijvoorbeeld heel snel terwijl Brick de perfecte tank is en Mordecai veel verder kan schieten. In de praktijk kwam ik er echter al gauw achter dat, als ik dit spel lang zou spelen, m’n vingers er zo uit zouden gaan zien als hieronder…

Lichtelijk overdreven misschien

… óf dat m’n iPad voor die tijd kennis zou maken met een van de granollen muren van m’n huis. Acties worden regelmatig genegeerd of personages blijven zelfs achter stenen en kratten hangen. Mijn humeur maakte tijdens het spelen een duik van Felix Baumgartner-achtige proporties. Gelukkig voor de developer ontwikkelde ik de sublieme tactiek om met de personages een heel klein samengedrukt groepje te vormen, als een stel SGP’ers op de kamasutrabeurs. Op die manier kwam ik nog een heel eind in Legends, want net als in Borderlands 2, kunnen personages een Second Wind krijgen bij het doodgaan, of revived worden door een tweede hunter. In BorderLegends gebeurt dit automatisch als je ernaast staat, dus mijn lullige ‘blijf in een compact groepje’-tactiek wordt nog beloond ook! Dat ik met m’n dikke vingers de personages opeengepakt amper nog kan besturen, bleek daarbij lang niet zo’n grote handicap te zijn.

Soppen over knoppen

Ik vind het best jammer om Borderlands: Legends keihard af te fikken, voornamelijk omdat het met een paar kunstgrepen een aardig gamepie had kunnen zijn. Vandaar, touchscreen-ontwikkelaars van de wereld, laten we even een kringgesprek houden. Ik zie een hardnekkige ontwikkeling in de App Store: hardcore games die hun smartphone of tablet-tegenhanger zo veel mogelijk op het origineel willen laten lijken. Borderlands staat bekend om zijn hectische actie dus waarom stoppen we dat niet ook in BorderLegends? Nou, misschien omdat mijn telefoon en/of tablet geen knoppen heeft? Je weet wel, die kleine uitstulpingen die leuk zijn om in te drukken, maar – veel belangrijker – nog altijd de snelste mogelijkheid zijn om commando’s over te brengen in een computergame. Hoe schattig al die touchscreen games en motion controls ook zijn, je maakt fouten bij de vleet omdat de feedback zoveel slechter is. Daarom werken trage titels (Bad Piggies) en/of sterk versimpele games (Rayman Jungle Run) wél op het systeem. Dezelfde problemen bij Borderlands Legends, zaten ook al in Mass Effect: Infiltrator en daarvoor al in GTA III en dáárvoor al in Infinity Blade! Misschien ligt het niet aan jullie, beste developers, maar gewoon aan de iPad en iPhone. Zo! Wie heeft er zin in een groepsknuffel?

In actie

Was Borderlands Legends een XCOM-achtige turnbased game geweest, dan had ik er waarschijnlijk tonnen plezier mee gehad. Natuurlijk klinkt dat lang niet zo cool in het persbericht, maar ach, gelukkig hebben we altijd nog reviewers om nietsvermoedende gamers te waarschuwen.

SCORE: 45
Deze game was voor mij nagenoeg onspeelbaar, maar zelfs als de controls wat meer hadden meegewerkt, deed het me alleen maar hunkeren naar een sessie Borderlands 2. De iOS-versie probeert iets anders en heeft een boel goede bedoelingen; aan de andere kant, dat had Adolf Hitler waarschijnlijk ook toen ie Polen binnenviel, dus daar win je de oorlog niet mee!