Gotta shoot ‘em all! - Borderlands 3 Review

Borderlands 3 - Review 2019-09-09T16:55:10
Wie deze dagen Raf op bezoek krijgt moet niet opkijken wanneer hij elke kast in je huis opentrekt, Ierse oneliners verhakkelt en wantrouwig blijft vragen of je peuter echt geen shotgun achter zijn rug verbergt. Borderlands 3 blijkt een geweldige game, maar er had een bijsluiter bij gemogen met een shitload aan freaky neveneffecten.

Dit is een aangepaste versie van de review die voor PU Magazine 11 (vanaf 17 oktober in de winkels) geschreven is.

Ik kan me met de beste wil van de wereld niet meer herinneren hoeveel woorden ik hier al over Borderlands 3 heb vuilgemaakt. Daarom hou ik het deze keer kort over het verhaal van Borderlands 3 en wat voor een game precies is. Klaar? Start! Borderlands 3 is een first person looter-shooter-rpg in een handgetekende visuele stijl. Uit vier heel verschillende personages (lees: personageklassen) kies je er eentje om daarmee vervolgens ergens aan de wetteloos gewelddadige grens van het gekende melkwegstelsel een paar oude artefacten uit de klauwen van een ziekelijk moorddadige cult te houden. De game bouwt voort op twee voorgangers en hoewel ik je van harte kan aanraden om die in hun geremasterde pretbundel alsnog te spelen, kan wie dat niet doet toch probleemloos in deze derde duiken. Je mist dan wel de kick die het weerzien met bekende gezichten brengt … en het quasi onmiddellijke besef dat - hoe leuk die voorgangers ook waren – deze Borderlands 3 hen op elk vlak overtroeft.

Planeethoppen

Je wist waarschijnlijk al dat de actie zich in die eerste games voornamelijk op de planeet Pandora afspeelde. We vertelden je ook al dat die speeltuin in Borderlands 3 opgerekt wordt met het metropolische Promethea, het serene killer-joga-resort Athenas, de zompige jungles op Eden-6 en misschien nog wel meer locaties. (Dit is zo’n tekst dat een verkeerd woord al shit voor je kan spoilen). Meer planeten maakt het speelveld heel wat uitgestrekter, maar de ene planeet telt lang niet zoveel virtuele vierkante kilometers als de andere. Meer variatie in het decor waar je dood en vernieling zaait is wel gegarandeerd. Sanctuary III, het ruimteschip waarmee je van planeet naar planeet reist,  dient daarbij vooral als een soort hub voor leveranciers van voertuigen, wapens, medische spullen … en in het geval van Moxxi een boezem die zijn eigen postcode verdient. Je schip is vooral een mobiel hoofdkwartier van waaruit de belangrijkste verhaalmissies gecoördineerd worden. En met gecoördineerd bedoel ik dat een paar belangrijke personages plannen maken en dat jij die vervolgens in je eentje mag uitvoeren.

Borderlands 3

Gaaaaaaaan!

Een looter-schooter-rpg dus. In games die genres combineren domineert meestal één onderdeel. Zo was de actie best oké in de voorgangers, maar zat het rollenspel daar uiteindelijk aan het stuur. Met dank aan dat letterlijk oneindig aantal wapens en die vier heel verschillende personage(klasse)n, die zich vrij diep en voelbaar lieten tweaken naar jouw speelstijl. Die rollenspelfundamenten zijn deze keer minstens zo sterk. Met opnieuw vier aangenaam diverse karakters, een nog oneindiger aantal guns plus die continue honger naar een het volgende level om je personage weer wat meer opties of slagkracht te geven. Maar de actie rijdt niet langer shotgun. Borderlands 3 speelt als een volwaardige shooter.  Je klautert, ramt, slide, sprint en knalt. Dat alles met een souplesse die zich nog het best laat vergelijken met de brutaal gewelddadige in-your-face mobiliteit van de op één na laatste Wolfenstein of Rage 2. Zelden gezien bij een rpg-shooter.

Borderlands 3

Gamen met glijmiddel

Elk obstakel waar je personage zich niet met bruut of creatief geweld doorheen kan ploegen, is door de ontwikkelaars weggenomen. Na die volwassen geworden shootergameplay is dit voor mij de sterkste verbetering van Borderlands 3 op zijn voorgangers. Wie dat niet wil hoeft niet langs een koop- of deploy-menuscherm te passeren om zijn munitie bij een automaat aan te vullen. Je zit met een druk op de knop ook meteen achter het stuur van je laatst opgeroepen vehikel. Je mag weglopen van een personage dat een uitleg doet, want je blijft hem/haar via je radio horen. Wanneer je neergaat in een boss-gevecht moet je niet eerst door een tussenfilmpje maar kan je meteen beginnen knokken. En hoewel het een zekere charme heeft om via de brug van je ruimteschip van planneet naar planeet te reizen, ben ik superhappy wat met de fast travel optie in deze game, die je dat hele koers-uitzetten en dropship droppen laat bypassen. Je moet zelfs niet eerst naar een fast travel point te hossen om van dat netwerk gebruik te maken. Ik hoop dat elke ontwikkelaar hier een voorbeeld aan neemt.

Borderlands 3

Doorbomen over bossen

Over boss-fights gesproken. Ontwikkelaar Gearbox beloofde er meer en die krijg je. Zelfs in zijmissies mag je je aan taaie kanjers verwachten, die je tandglazuur bij momenten stevig op de proef zullen stellen. Klein punt van frustratie hier is dat het level van die bosses soms hoger ligt dan de missie op voorhand aangeeft. De meeste bosses zijn typische kogelsponzen met een of meer weak points, meerdere aanvalsroutines en meestal ook een kwetsbaarheid voor een van de elementale eigenschappen van bepaalde wapens of personage-upgrades. Zonder te veel te spoilen, er zit er eentje bij die weggelopen leek uit een ambitieuze God of War-cast, een andere komt op een grappige maar uitputtende manier telkens weer opnieuw terug en op die eerste bullet-hell confrontatie met de Calypso Twins – je nemesis in Borderlands 3 – ben ik zonder overdrijven meer dan 50 keer stukgelopen. Die douchebag is écht te overpowered.

Borderlands 3

Ice-m*therf#cking T

Wat Borderlands voor mij niet louter een sterke maar ook een memorabele reeks maakte is de humor. Dat begint hier in mineur, met een teleurstellende Claptrap (sorry buddy, I call ‘em as I see ‘em) en die Calypso Twins zijn aanvankelijk niet echt grappige eikels maar gewoon eikels die denken dat ze grappig zijn. Amper een uur verder slaat dat gelukkig om en stijgt het komische gehalte. De game schiet qua humor met hagel, met zowel geweldige oneliners, over kurkdroog sarcasme en puberale onderbroekhumor tot totaal van de pot gerukte situaties. Niet alles raakt zijn doel, maar er worden genoeg treffers gescoord worden om herhaaldelijk stuk te gaan en die grijns nooit van je gezicht te halen. Balex, de navigator AI  met de stem van Ice-T is een hoogtepunt, maar lang niet het enige. De vier spelpersonages zelf krijgen eigenlijk de minst komische uitspraken in de mond gelegd.

Als ik echt moeilijk moet doen dan kan ik het hebben over die handvol keren waar de vijandelijke AI de mist inging, de soms irritant verspringende map of die keren dat ik geen andere missie of fast travel punt kon kiezen. Bugs waarvan me verteld werd dat ze er bij release of niet lang daarna uitgehaald zullen zijn. En eigenlijk mag ik – op die ene overpowered asshole na - niet moeilijk doen over die taaie bossfights. Nee dan heb ik het liever over het prettig gestoorde shlooterfest dat Borderlands 3 is. Een langgerekte serie van intens vuurgevechten, humor op een robuust rollenspelchassis, een campagne die – opletten dat ik niets spoil - naar het einde toe nog een paar verrassingen brengt. En dan heb ik het (wegens deadlinedruk en nagenoeg geen andere beschikbare spelers) nog niet eens gehad over de co-op, of die fucking diepe end-game, of hoe een ton toekomstige gratis DLC die endgame nog gaat oprekken.

Er had wat verbeteringen betreft net zo goed een 5 achter deze Borderlands kunnen staan.