Borderlands

Borderlands 2012-09-17T13:14:52
Iedere dominee of non die ook maar een halve seconde zou opvangen van de scheldkanonnades die Maarten en Wouter dagelijks op elkaar loslaten, zou een acute hartverzakking krijgen. Alleen in de wereld van World of Warcraft kunnen de twee baklappen langer dan drie seconden samenwerken zonder elkaar grof en luidkeels te beledigen. Ed wierp hen Borderlands toe, een game die vrij veel weg schijnt te hebben van WoW, in de hoop een paar uurtjes rust te krijgen.

Wouter zag Borderlands ooit wel zitten, vooral vanwege de realistische sci-fi smoel die de game een paar jaar geleden nog had. Maarten kreeg de game echter pas op z’n radar nadat diezelfde smoel totaal verbouwd was en de game een “gestileerde” look kreeg; een stijltje dat hij veel beter trok dan zijn Groningse collega.
Tja, het zal een keer niet zo zijn dat die PU-snotneuzen van mening verschillen, maar des te beter kunnen ze Borderlands op de onderzoekstafel klappen en compleet ontleden.
Dus gingen de twee lamzakken aan de co-op, waarna er een zestal boude stellingen gefabriceerd werden.

Stelling 1
Als ik een RPG wil spelen dan pak ik Dragon Age wel, en als ik trek heb in een shooter dan kan ik beter Modern Warfare 2 uit de schappen trekken. Borderlands is bij voorbaat kansloos.

Maarten: Tegen al het geweld dat de komende maanden gaat uitkomen, is Borderlands inderdaad zwaar kansloos. De game scoort echter wel wat co-op betreft. Ten eerste is het een mix van twee genres en ten tweede kun je dit spel samen met wat vrienden spelen, zelfs in splitscreen. Met een beetje TV is dit echt heel tof. Wouter en ik hebben ons in ieder geval vermaakt!

Wouter: Nou, zoveel lol heb ik ook weer niet gehad, hoor Blonkie. Ik bedoel, Dragon Age speel je voor het epische verhaal en de emotie, MW2 voor de spanning en Borderlands… gewoon voor lol met een maat. En niet eens enorm dikke lol, gewoon lichtelijke pret. Dus ja, de game is in deze tijd best wel kansloos, inderdaad.

Stelling 2
Borderlands leunt zwaar op World of Warcraft, en dat is goed.
Wouter: Het lijkt of Borderlands heel hard z’n best doet om een MMO te zijn, met z’n duels, instances en battlegrounds, en als je een MMO wilt zijn dan moet je op WoW lijken. Maar het ís uiteindelijke toch echt geen MMO dus zijn quests waarin je vijftig beesten moet afmaken al snel fucking saai… Tenzij je het met zo’n knakker als Maarten doet, die nog geen drie seconden z’n smoel kan houden.

Maarten: Het lijkt in veel opzichten op WoW (zie kader), maar daardoor komen ook meteen veel tekortkomingen aan het licht. Ook al is Borderlands een console game, het kan niet in de schaduw staan van Blizzard’s meesterwerk.

Stelling 3
Er zitten zeker weten duizenden guns in Borderlands en dat is vetjes!
Maarten: Om eerlijk te zijn heb ik dat niet gemerkt. Er zitten er inderdaad veel in, maar de honderdduizenden guns waar ze het over hadden… dat voegt wat mij betreft heel weinig toe, aangezien ze allemaal hetzelfde werken.

Wouter: Wat lul jij nou?Ze werken allemaal hetzelfde!? Een shotgun is toch totaal anders dan een sniperrifle? Bovendien hebben sommige guns extra effecten zoals zuur- of vuurschade en maken dingen zoals de tijd die je nodig hebt om te herladen, scopes en het aantal kogels in je magazijnen ook heel veel verschil. Je weet zelf hoe vaak we pistooltjes hebben zitten vergelijken, enzo. Maar dat er honderdduizenden in die game zitten? Fuck no! Misschien dat het er een paar honderd zijn, maar als je ziet dat als je drie keer dezelfde baas verslaat, je elke keer dezelfde guns als loot krijgt, dan kan je mij niet wijsmaken dat er duizenden schietijzers zijn.

Stelling 4:
De nieuwe stijl van Borderlands is veel dikker dan de oude, ouwe.
Maarten: Ik vind het stijltje heerlijk! Die getekende lijn is dan misschien niet zo briljant als de uitvinding van het wiel, maar toch oogt het best aardig, wat vriendelijker vooral, maar volgens mij ben ik de enige ter wereld die er zo over denkt…

Wouter: Ik denk er in ieder geval niet zo over! Sterker nog; ik vind Borderlands fucking lelijk, net zoals ik het stijltje van de laatste Prince of Persia maar niets vond en Crackdown ook op mijn shortlist van grafisch minst aantrekkelijke games staat. De Red Faction Guerrilla-achtige look die Borderlands drie jaar geleden nog had, vond ik veeeeeel beter.

Stelling 5:
Het verhaal van Borderlands is zo ruk als seks met een hoer op een afwerkplek.
Wouter: Ze hebben er een of ander wijf ingestopt die linksboven in je HUD af en toe wat blèrt waardoor er een soort van consistentie tussen de totaal los van elkaar staande quests moet komen, maar dat kan nauwelijks een verhaal genoemd worden. Sterker nog; dit zat niet in de preview-versie van de game, dus ze hebben het er later nog ff bij gesmeten. Gearbox vond het verhaal blijkbaar niet heel belangrijk in deze game, wat mij betreft een enorm zwaktebod.

Maarten: Als ik heel eerlijk ben, werd ik vrij verdrietig van het verhaal, if any. Ik begrijp er geen bal van. Ik weet alleen dat ik de quests wel vrij simpel vind. Kill tien beesten hier, verzamel drie objecten daar. Niet echt een boeiend verhaal, of wel dan?

Stelling 6:
Als je Borderlands niet in co-op speelt, kan je het beter niet spelen.
Maarten: Zekersteweten. De omgevingen in Borderlands zijn best grauw en uitgerekt. Misschien zelfs een beetje saai. Het feit dat je daar in je uppie rondbanjert, is behoorlijk boring. Met z’n tweeën is het een stuk leuker. Beetje lullen, beetje schieten, beetje loot scoren, questje completen hier, baasje mollen daar. Vermakelijk spul, maar dan wel in splitscreen co-op!

Wouter: Ja, heus vermakelijk, maar zelfs in co-op zie ik weinig mensen het geduld opbrengen om de levelcap van 50 te halen. Te weinig diepte in zowel verhaal als omgevingen en customization zorgen ervoor dat Borderlands een beetje Boringlands is. Zucht, waren ze maar bij de oude stijl gebleven…

Conclusie:
Borderlands is een oppervlakkige game die heel leuk is om een paar avonden samen met een maat te spelen. Aan het idee van Gearbox mankeert ook niets, maar gezien het eindproduct hebben ze teveel concessies moeten doen om het draaiend te krijgen voor de Xbox 360 en de PS3. Wat overgebleven is, is een vrij simpele, grauwe shooter met een grote open wereld die net iets te weinig weet te boeien.