Black Mirror seizoen 4 - Spoilerloze Review: een allegaartje, dus precies wat je wil?

Black Mirror seizoen 4 – Spoilerloze Review 2017-12-28T14:48:23
Om het jaar ff op een positieve noot af te sluiten met een bak futuristische ellende, komt op 29 december het vierde seizoen (series) van Black Mirror op Netflix te staan. Wouter mocht het alvast bekijken en kan je vertellen of je er niet al te depressief van wordt.

Zal 2018 dan echt het jaar worden dat we onze medemensen een ranking gaan geven middels een app? In China lijkt het al te gaan gebeuren… Of misschien gaan we eindelijk alle zedendelinquenten uitroeien met op afstand bestuurbare insecten? Wat er ook zal gebeuren in de nabije toekomst, Black Mirror gaat ons er alvast op voorbereiden. Hoewel de dingen die in het vierde seizoen (vanaf 29 december op Netflix te checken) gebeuren over het algemeen iets minder waarschijnlijk zijn dan de beste episodes van de anthology-serie. Is het toch nog je tijd waard?

Black Mirror seizoen 4

Black Mirror seizoen 4 – de juiste volgorde?

Black Mirror is een serie waarvan elke aflevering volledig op zichzelf staat, een apart verhaaltje is dat zich afspeelt in een nabije, ellendige toekomst. Het is een beetje zoals Twilight Zone of The Outer Limits, alleen dan duidelijker gekaderd met een futuristisch thema. Ondanks dat elke aflevering alle kanten op kan, heeft de showrunner Charlie Brooker een duidelijke volgorde in gedachten voor elk seizoen, hoewel die (voor mij) van series 4 nog even onduidelijk blijft. Volgens mijn screener account moet ik de eps als volgt kijken:

1. Black Museum
  2. Crocodile
  3. Hang the DJ
  4. Metalhead
  5. USS Callister
  6. Arkangel

Het zou echter ook kunnen dat dit de juiste volgorde is:

1. Crocodile
  2. Arkangel
  3. Hang the DJ
  4. USS Callister
  5. Metalhead
  6. Black Museum

Ik denk dat deze laatste de beste manier is om van Black Mirror seizoen 4 te genieten, hoewel hiermee de slechtste episode wel op het laatst komt.

Black Mirror seizoen 4 Crocodile

Black Mirror seizoen 4 – alle afleveringen van slechtst naar best

Dat gezegd hebbende, laat ik de afleveringen van Black Mirror seizoen 4 even op volgorde van het minst interessant (slechte eps zijn er niet echt) naar de beste zetten. Dit natuurlijk gebaseerd op mijn dwingende mening en ZONDER SPOILERS!

Black Museum

De beste afleveringen van Black Mirror slepen je mee omdat ze zó geloofwaardig zijn, dat het simpelweg eng wordt. Precies om die reden wordt de serie net zo vaak thriller of zelfs horror genoemd, als scifi. Black Museum heeft daar weinig last van. Aan het begin zal je denken dat je te maken hebt met een aflevering in de trant van White Christmas (seizoen 2), waarin meerdere verhaaltjes een geheel vormen, maar algauw blijkt dat Black Museum die kwaliteit bij lange na niet gaat halen. Onbedoeld komt het namelijk over als een soort parodie, deels omdat het basisprincipe waarop het geheel gebaseerd is op z’n zachtst gezegd vergezocht is. Aanvankelijk best vermakelijk mede dankzij de zwarte humor, maar uiteindelijk stelt de pay-off teleur.

Black Mirror seizoen 4 Black Museum

Metalhead

Deze zwart-wit aflevering breekt het seizoen met aardig wat actie en een dosis post-apocalyptische wanhoop, maar eigenlijk gebeurt er niet zoveel in Metalhead. Uiteindelijk geeft het je ook weinig om over na te denken, laat je amper achter met dat onbehaaglijke Black Mirror-gevoel waar we zo van houden. Het is een spannende rit, maar een beetje oppervlakkig als je het vergelijkt met de rest van Black Mirror.

Black Mirror seizoen 4 Metalhead

USS Callister

Ik ben gek op Star Trek en Jesse Plemons (Fargo, Breaking Bad) zet in deze episode een fantastische Kirk-alike neer, maar natuurlijk zijn de thema’s van USS Callister geen ‘hoop’ en ‘menselijkheid’, maar meer het tegenovergestelde… Ik heb me in deze episode vooral vermaakt met de performances van de acteurs, zoals de onverzettelijkheid van Cristin Milioti (How I Met Your Mother, The Wolf of Wall Street) haar personage en de interessante arc die Jimmi Simpson (Westworld, House of Cards) z’n character meemaakt. Ook qua structuur kent USS Callister de meest intrigerende en spannendste opbouw van het seizoen, maar er waren meerdere elementen van deze ep die ik net even te onwaarschijnlijk vond overkomen. Er is echter een kleine kans dat jij daar ook last van zal hebben, want op vele fronten is USS Callister geknípt voor de geeky gamer.

Black Mirror seizoen 4 USS Callister

Crocodile

Dit is een kneiterduistere aflevering waarin hoofdrolspeelster Andrea Riseborough met volle overtuiging een vrouw speelt wiens leven met een moordtempo naar de tering gaat. De regie van  John Hilcoat (The Road, Lawless) weet deze gitzwarte thriller van begin tot eind nachtmerrie-achtig spannend te houden, met een afloop waar je niet blij van wordt, maar toch wel blij. Snap je?

Black Mirror seizoen 4 Crocodile

Arkangel

Jodie Foster regisseert deze aflevering over een moeder en een dochter met een nogal aparte relatie, die we zo’n 16 jaar lang volgen. Een beetje de Black Mirror-versie van Terms of Endearment, mocht die film je iets zeggen. Eigenlijk is dit Black Mirror op z’n best, want het meeslepende Arkangel is het schoolvoorbeeld van hoe je een verhaal schrijft waarin technologische ontwikkelingen invloed hebben op menselijke relaties, verteld op een manier waarbij de kijker z’n emoties de volle laag krijgen. Probeer dit maar eens te kijken zonder iets te voelen, I double dare ya!

Black Mirror seizoen 4 Arkangel

Hang the DJ

Deze is vooral relevant voor mij omdat het over daten gaat en ik daar de laatste anderhalf jaar nogal mee bezig ben geweest, dus waarschijnlijk dat ik 'm daarom de beste vind. Maar buiten dat heeft Hang the DJ veel te zeggen over liefde, het lot en keuzevrijheid en is het, net zoals San Junipero, een vrij positieve aflevering. Ik snap het als je Black Mirror niet kijkt om de heppiedepeppies, dus misschien is Hang the DJ daarom niet helemaal je ding, maar als je niet betoverd wordt door hoofdrolspelers Georgina Campbell en Joe Cole, dan heb je een koud, koud hart, makker.

Black Mirror seizoen 4 Hang the DJ

Het is werkelijk waar ongelooflijk hoeveel toffe scifi-verhalen er in de knar van Charlie Brooker zitten. Wederom heeft de creatieve geest achter Black Mirror een heerlijk seizoen afgeleverd, waarvan misschien niet alle afleveringen even sterk zijn, maar zelfs de slechtste zijn nog steeds vermakelijk. Niets in Black Mirror seizoen 4 is je tijd niet waard mocht je van verhalen in een nabije, (voornamelijk) ellendige toekomst en een beetje duisternis tijdens de winterdagen houden.