Battlefield Bad Company 2

Battlefield Bad Company 2 2012-09-17T13:14:38
Wel eens een pornofilm gezien die in het Duits nagesynchroniseerd is? Is toch een stuk minder geil, niet waar? Tja, het oor wil ook wat, zo merkte Wouter eens te meer tijdens het spelen van Battlefield: Bad Company 2… Ligt het nou aan mij, of bestaat het ‘verhaal’ van Modern Warfare 2 uit een reeks totaal willekeurige gebeurtenissen met in de hoofdrollen een paar compleet inwisselbare, karakterloze dudes?
Wel eens een pornofilm gezien die in het Duits nagesynchroniseerd is? Is toch een stuk minder geil, niet waar? Tja, het oor wil ook wat, zo merkte Wouter eens te meer tijdens het spelen van Battlefield: Bad Company 2…

Ligt het nou aan mij, of bestaat het ‘verhaal’ van Modern Warfare 2 uit een reeks totaal willekeurige gebeurtenissen met in de hoofdrollen een paar compleet inwisselbare, karakterloze dudes?
Hohoho, niet meteen in de verdediging schieten; ik weet heus wel dat MW2 een kapot vette game is en dat het verhaal ervan helemaal niet belangrijk is. Bovendien, wie speelt die singleplayer nu eigenlijk?
Nou, ik dus… En verhaal is voor mij dus wél belangrijk. Vandaar dat ik Bad Company 2 bruter vind dan Modern Warfare 2, maar dat is zo’n ontzettend persoonlijke mening dat waarschijnlijk maar twee op de miljoen rukberen het met me eens zijn. Toch ga ik uitleggen waarom ik zo afwijkend ben, want dit is lekker míjn review!

Dertien maal bruut

Battlefield Bad Company 2Het is niet zo dat BBC2 (over wegtrekkerige afkortingen gesproken!) een ballenkietelend sterk verhaal kent, maar dat spreekt bijna voor zich bij games. Toch zorgt de bescheiden karakteruitdieping van de lompe, explosiegeile Texaan Haggard, de gedisciplineerde G.I. Joe Redford, de lichtelijk geeky maar steeds stoerder wordende Sweetwater en de ik-persoon Preston (die wat meer persoonlijkheid heeft dit keer) voor net dat extra beetje emotionele binding en humor in de singleplayer.
Aangezien ik iemand ben die liever pijnlijk langzaam sterft dan een cutscene doorklikt, raasde ik met veel plezier de campaign door, af en toe aangenaam verrast door geinige conversaties (zoals een duidelijke dis naar, jawel, MW 2 als de Slechte Compagnie op quads aan het rondscheuren is: “Snowmobiles are for sissies!”) en redelijk stoere actie in de cinematics.
Tegen het einde van de singleplayer, nadat ik gedurende elf missies m’n steeds groter wordende collectie aan guns heerlijk had laten ratelen, kwamen er wat ergerlijke, scripted stukjes waarin DICE duidelijk té hard z’n best heeft gedaan om de boel filmisch te maken.
Maar deze twee fragmentjes zijn waarschijnlijk best cool als je meteen door hebt wat er van je verlangd wordt en je dus niet vijf keer vloekend dood gaat.
Yes sir, de flow in de actie, de afwisseling en de verhaalgedrevenheid van de BBC2 singleplayer was krachtig genoeg om me een aantal uurtjes strak geboeid te houden. Iets wat ene MW2 niet gelukt is…

Audio mondo

Battlefield Bad Company 2Misschien kun je je nog herinneren hoe knetterbruut de audio in de eerste Bad Company was. Zelfs een dove zal het beamen; het geluid was onovertroffen in hevigheid, realisme en breinverlammendheid en in deel 2 is dat gelukkig nog méér het geval.
De manier waarop een schot van een rifle doorgalmt in de verte, het piepen van je oren als er vlakbij een granaat explodeert, het kreunende geluid van een gebouw dat instort… het klinkt allemaal zo vet dat de game er gewoon een extra dimensie van krijgt. Elk schot van je wapen knalt door je hersenpan en doet je darmen sidderen van genot, elke ontploffing lijkt tegen het randje van de geluidsbarrière aan te droogneuken en zelfs de sound van je jeep die gas geeft, klinkt zo lekker dat het bijna lijkt alsof je kop op het motorblok ligt.
En dan besef je pas hoeveel invloed goede audio heeft op zo’n knalgame; je zou er de graphics bijna door vergeten…

Blijf maar op afstand
Begrijp me niet verkeerd, het is niet zo dat de beelden in BBC2 lelijk zijn… maar van dichtbij wel een beetje. Er zijn prachtige panorama’s van besneeuwde bergen, groene valleien en uitgestrekte woestijnen, maar zodra je met je first-person smoel dicht tegen een teamgenoot of een muur gaat staan, kun je de kartelrandjes moeilijk negeren.
Ook gebeuren er af en toe wat rare dingen met de physics, zoals vijanden die met een voet dwars door een muur in de lucht bungelen, maar dat neem ik DICE niet kwalijk, vooral niet omdat ze zo’n prachtig destructiesysteem in de game hebben gepropt.
Omdat de levels dit keer een stuk minder open zijn dan in het vorige deel, heeft de vernietiging van de vele gebouwen en andere soorten cover heel wat meer invloed op de gameplay, ook in de singleplayer. Je wordt meer één kant op gedwongen en als dan alle dekking voor je neus kapot wordt geschoten, is het niet meer mogelijk even een stukje weg te rennen of om de vijanden heen te lopen en ze een kogel door hun achterhoofd te jagen, iets wat de vrijheid in BBC1 wel mogelijk maakte.
Nee, je zult je vijanden nu veel sneller af moeten knallen voordat er geen plekje meer is om te schuilen, helemaal als er een tank tegenover je staat die het landschap binnen no-time zo dekkingloos als de borst van Jeroen maakt.
Snellere gameplay binnen meer gecontroleerde omgevingen dus, en na de enorme zwerfpartijen in BBC1 en wat recenter Operation Flashpoint: Dragon Rising, vond ik dit best wel fijn.

Battlefield Bad Company 2
Vul in en weet
Battlefield Bad Company 2Laat het je koud dat wanneer je een nieuwe gun oppakt, je volop in beeld te zien krijgt welk schietijzer je zojuist unlockt hebt? Ben jij zo iemand die weinig waarde hecht aan verhaal, filmpjes doorklikt en muziek opzet tijdens het gamen dus briljante audio nooit zal opvallen? Dan zit het er dik in dat je weinig onder de indruk zal zijn van de singleplayer van BBC2.
Ben je echter net zo’n gamer als ik; waardeer je een slap gesprek tussen simpele personages meer dan CNN-beelden, klinkt unlockables bijna net zo fijn in je oren als tieten, vind je lichtelijk filmische, scripted events echt wel wat toevoegen aan je game, vind je het fijn om af en toe het eeuwige lopen te onderbreken met een tank-, helikopter- of jeepritje en hebben je oortjes grote invloed op wat je brein verwerkt? Dan zou je Battlefield: Bad Company 2 best wel eens bruter kunnen vinden dan dat ándere spelleke…

Oor-aaiende audio en destructie die echt invloed heeft op de gameplay, zorgen ervoor dat de singleplayer van BBC2 een stuk vetter is dan de gemiddelde shooter-ervaring. Gelukkig zet deze trend zich voort in de multiplayer, waar de chaos zo maximaal is dat ik ‘m iedereen kan aanraden. Luistert en weest onder den indruck…